English

میراث ناملموس می‌تواند به حیات جامعه ایرانی کمک کند

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: میراث نا ملموس است که به حیات جامعه ایرانی کمک می کند و سبب می شود یک جغرافیای مقدسی بنام ایران شکل گیرد.

میراث ناملموس می‌تواند به حیات جامعه ایرانی کمک کند
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج

،  علیرضا ایزدی مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: اگر ایران از نظر جغرافیایی زاگرس و البرز را نداشت اکنون ایران یک کویر به تمام معنا بود، این دو عنصر باعث شدند تغییر اقلیم در جغرافیای ایران اتفاق افتاده و ما خطه زیبای شمال را داریم و زاگرس را که بعدها تمدن نیز بر پایه این دو عنصر طبیعی شکل گرفت .

وی افزود: بدون شک فرهنگ و خورده فرهنگ ها که امروز ما از آنها بعنوان میراث نا ملموس  و یا میراث زنده از آن یاد می کنیم  و گاهی مورد بی مهری قرار می دهیم در کنار طبیعتی که خداوند به ما داده است  ایران را ایران کرد و این تمدن را رقم‌زده است.

 مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: اکنون   فراموش کردیم که این میراث نا ملموس  است که امنیت را برای ما رقم میزند، جغرافیای شکل گرفته در سینه و دامان البرز و زاگرس از خلیج فارس تا خزر یک رنگین کمان قوی و قدرتمند از  اقوام اما ما نتوانستیم به گونه ای رفتار کنیم که این تنوع اقوام  به سمت و سوی یک دلی ها و همدلی ها برود.

ایزدی خاطرنشان کرد:  اگر نگاهمان را به میراث نا ملموس  نیاکانمان را نگاه منطقی تری کنیم قاعدتا خورد فرهنگ ها احیا و اقوام هم دلگرمتر می شوند.

وی با بیان اینکه امیدوارم دستگاه‌های فرهنگ در این راستا ما را کمک کنند، عنوان کرد: جوانان ما بدلیل اینکه برای آنها الگو سازی بدرستی انجام نشده گاهی وقت ها بدنبال جومونگ هستند  تا رستم و سهراب و افراسیاب ، جوانان و کودکان ما امروز واقعا بسیاری در این مسائل سردرگم هستند. 

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  با اشاره به اینکه باید قبول کنیم تحریف تاریخ به وفور وجود دارد، گفت: این میراث نا ملموس است که کمک می کند به  حیات جامعه ایرانی ، این میراث ناملموس است که کمک می کند به زنده ماندن فرهنگ هایی که باعث می شود یک  جغرافیای مقدسی بنام ایران شکل گیرد و گرنه این خاک در همه جای دنیا است و میتوان آن را ساخت اما آن چیزی که برای من و شما و میراث ملموسمان معنا و هویت می دهد به معنای واقعی میراث نا ملموس است .

وی عنوان کرد:  غذاها، بازیها ، موسیقی ها، آوا ها و نواهایی که ندانستیم چگونه با آنها رفتار کنیم و به سادگی از آن گذشتیم این زیبنده فرهنگ و تمدن ایران زمین 

ایزدی افزود: بالغ بر ۳۴ هزار اثر ملموس در کشور را ثبت شده اما  متاسفانه در حوزه میراث نا ملموس از سه هزارو ۲۷۷ فراتر نرفته است این بیانگر آن است که نوع نگاه ما نیز سخت افزاری و ملموسی است.

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: تخت جمشید هارا حفظ کرده اما آنهایی که به تخت جمشید روح دادند را حفظ نکردیم به همین خاطر معماری ما تهی از هویت ایرانی و اسلامی شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه