English

طرح سربازی حرفه‌ای چیست؟

«سربازی حرفه ای» نام یک طرح است که از مدتی قبل به منظور اصلاح قانون سربازی فعلی در مرکز پژوهش‌ های مجلس مطرح شد و بر اساس آن با تبدیل سربازی اجباری به سربازی اختیاری، حقوق و مزایای بیشتر به سربازان اختصاص خواهد یافت.

طرح سربازی حرفه‌ای چیست؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، سربازی حرفه ای نام طرحی است که مدتی پیش  به منظور اصلاح قانون سربازی فعلی بعد از بررسی های فراوان در مرکز پژوهش‌ های مجلس مطرح شد.

رکن اصلی این طرح تبدیل شدن سربازی اجباری به سربازی اختیاری در قالب ارائه حقوق و مزایای بیشتر به سربازان است. بر پایه طرح فوق، مدت خدمت وظیفه عمومی در ایران از دو سال به پنج سال افزایش یافته و شرکت در آن اختیاری خواهد شد.

سربازی

در همین راستا به تازگی شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره آخرین وضعیت این طرح در مجلس گفته است که باید قانونی تصویب شود تا خدمت سربازی حرفه‌ای شود که این موضوع را در مجلس پیگیری می‌کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: البته دولت برای تخصصی شدن خدمت سربازی باید بودجه آن را تعیین کند، چرا که وقتی سربازی حرفه‌ای می‌شود، حتماً دولت باید اعتبار آن را در لایحه بودجه سنواتی ببیند.

 

آشنایی بهتر با طرح سربازی حرفه ای

همانطور که در مطلب بالا به آن اشاره شد سربازی حرفه ای نام طرحی است که به منظور اصلاح قانون سربازی اجباری توسط تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

طبق این طرح، طول مدت سربازی مشمولان نظام وظیفه از دو سال به پنج سال افزایش یافته و در صورت وجود نیروی مازاد بر نیاز، مشمولین از سربازی اجباری معاف خواهند شد. طبق این طرح علاقه مندان به خدمت نظام وظیفه سربازی به مدت دو سال با ۹۰ درصد حقوق نیروهای کادری به استخدام نیروهای مسلح درمی آیند.

سربازی2

بر اساس طرح سربازی حرفه ای در واقع افرادی که مایل نیستند به سربازی بروند، از برخی حقوق و مزایای خود در جامعه صرف نظر کرده و این تسهیلات به افرادی اعطا می شود که علاقه به انجام سربازی دارند. البته در این مورد اصل اول، برآورد نیاز نیروهای مسلح است.

در این طرح، سربازی بعد از دو سال به مدت ۵ سال نیز ادامه خواهد داشت و با این کار به طور حرفه‌ ای سرباز تربیت و آموزش دیده می‌ شود. در نتیجه این امر سربازانی خبره و کارآمد در اختیار ارگان های نظامی کشور قرار میگیرد.

 

چه تغییراتی در طرح سربازی حرفه ای صورت گرفته است؟

طبق طرح سربازی حرفه ای تعداد سربازان کشور و دستمزد آنها دچار تغییراتی می‌شود.

افراد اعزام شده به خدمت سربازی در این طرح حقوقی یکسان با کارمندان کادر رسمی دریافت خواهند کرد و در پایان نیز می‌ توانند به استخدام رسمی ارگان های مربوطه درآیند.

 

طرح سربازی حرفه ای چه شرایط سنی دارد؟

کسانی که تصمیم دارند تا به خدمت سربازی نروند باید تا سن۵۰ سالگی از برخی حقوق و مزایای خود در سطح جامعه صرف نظر کرده و همچنین میزان مالیات مشخصی را با هدف تامین منابع طرح سربازی حرفه ای بپردازند.

 

بیشتر بخوانید:

میزان حقوق سربازان اعلام شد

درخواست کارت پایان خدمت برای وام فرزندآوری خلاف سیاست جمعیتی است

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه