English

معاونت سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان ایلام:

فعالیت حشرات ناقل بیماری‌های دامی در فصل گرما تشدید می‌شود

معاونت سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان ایلام گفت: فعالیت حشرات ناقل بیماری‌های دامی زبان آبی و تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو در فصل گرما تشدید می‌شود.

 فعالیت حشرات ناقل بیماری‌های دامی در فصل گرما تشدید می‌شود
به گزارش خبرگزاری موج ایلام

، الهام جم‌زاده، معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان ایلام گفت: با توجه به شروع و تشدید فعالیت حشرات ناقل بیماری‌های دامی به‌ویژه بیماری لمپی اسکین، زبان آبی و تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در این راستا لازم است نکاتی مهمی را خدمت دامداران استان و دامپزشکان بخش خصوصی جهت آگاهی و اقدام به موقع در بروز بیماری اعلام کنم.

وی گفت: بیماری زبان آبی، یک بیماری ویروسی غیرواگیر عفونی و منتقل‌شونده توسط ناقلان است که گاو، گاومیش و مخصوصا شتر را درگیر می‌کند و اکثرا بدون علائم بالینی است. البته ممکن است علائم بیماری مانند تورم سر و صورت، تب ۴۲ درجه، ترشح بیش از حد بزاق، افسردگی، تنگی‌نفس، همچنین پرخونی و تورم پوزه، لب‌ها و گوش‌ها، مشاهده خونریزی و زخم ونکروز در نقاط دهان و یک‌سری علائم پرخونی در نوار تاج سم و زیر بغل و همچنین نقاط دیگر دیده شود.

وی افزود: باتوجه به اینکه عامل بیماری زبان آبی پشه‌‌ای به‌نام کولیکوئیدس است؛ بنابراین عواملی مانند بارندگی و دما و رطوبت در افزایش فعالیت و افزایش جمعیت حشرات و متعاقبا بروز عفونت در دام‌های حساس تاثیر دارد.

جم‌زاده گفت: اکثر حشرات این خانواده، گاو را به‌عنوان میزبان ترجیح می‌دهند. اصولاً گاو و گوساله مخزن و عامل تشدیدکننده این بیماری است؛ بنابراین پرواربندی گوساله به‌عنوان منابع پرخطر باید در برنامه مراقبت و کنترل بیماری، مدنظر کارشناسان دامپزشکی باشد.

وی با اشاره به نکات مهمی که باید برای پیشگیری و کنترل این بیماری رعایت شود، گفت: باتوجه به اینکه بیماری زبان آبی درمان موثری ندارد؛ بنابراین باید موارد و اصول امنیت زیستی از قبیل تشدید موارد قرنطینه و بهداشتی در مناطق مبتلا، پایش و مراقبت مستمر در جمعیت حساس به‌ویژه در شعاع ۱۰۰ کیلومتری نوار مرزی در زمان افزایش فعالیت پشه‌ها و اگر موردی داشتیم نمونه‌برداری و ارسال سریع به آزمایشگاه مرجع و کاهش جمعیت پشه‌ها با سمپاشی جایگاه دام و اصطبل‌ها و همچنین کنترل نقل‌وانتقال دام به‌ویژه در مناطق مرزی و آموزش به دامداران در این زمینه و آموزش به همکاران شاغل رعایت شود.

وی درباره بیماری تب کریمه کنگو گفت: تب کریمه کنگو، یک بیماری عفونی و ویروسی حاد و تب‌دار است که عمدتاً از طریق کنه‌ها منتقل می‌شود. با شروع فصل گرم، فعالیت کنه‌ها زیاد می‌شود و ممکن است تماس بدون استفاده از لوازم حفاظتی با لاشه و ترشحات دامی که مبتلا به این بیماری است منجر به بروز بیماری در انسان ‌شود.

وی افزود: این بیماری فاقد هرگونه علائم بالینی خاص است. مردم با توجه به گرم شدن هوا و شروع فصل تکثیر کنه‌ها و بروز بیشتر برخی بیماری‌ها از جمله تب کریمه کنگو، باید نسبت به رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری هوشیار باشند و لازم است دامداران با حذف کنه ناقل بیماری از طریق سمپاشی، حمام دادن دام‌ها و ضدعفونی کردن محل نگهداری دام‌ها از بروز بیماری جلوگیری کنند.

جم‌زاده گفت: از له‌کردن کنه‌ها با دست خودداری کنید، چراکه باعث انتقال بیماری می‌شود. یکی از علت‌های بروز بیماری، مصرف گوشت‌هایی است که در مراکز غیرمجاز، کشتار غیرمجاز می‌شوند، از این‌رو توصیه می‌کنیم مردم گوشت موردنیاز خود را از مراکز مجاز که مهر و لیبل دامپزشکی دارند، خریداری کنند.

وی ادامه داد: گوشت بعد از خرید باید به مدت ۲۴ ساعت بدون حفاظ و پوشش و جگر ودل و قلوه به مدت ۴۸ ساعت در دمای یخچال باشند تا اگر حاوی عامل بیماری و آلودگی هستند در این دما از بین برود.

 در تماس با ترشحات خون از روش‌های حفاظت شخصی مانند دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک به‌ویژه برای دامداران و دامپزشکان، کارگران کشتارگاه و کسانی که در تماس مستقیم با دام هستند، استفاده شود. از خوردن جگر خام و نیم‌پز نیز باید اجتناب شود، چراکه در پیشگیری از بروز بیماری موثر است.

وی با اشاره به اینکه این ویروس‌ها در برابر حرارت حساس هستند، گفت: پختن کامل گوشت باعث از بین رفتن ویروس بیماری تب کریمه کنگو می‌شود. اگر هنگام کشتار به‌ویژه کسانی که قصاب هستند در سطح پوست جراحت دیدند باید سریع به مراکز بهداشتی و درمانی مراجع کنند.

نکته قابل توجه اینکه برای پیشگیری از بروز بیماری دامداران باید سمپاشی دام و جایگاه دام‌ها را به‌ویژه در هوای گرم که زمان فعالیت کنه‌ها زیاد می‌شود، در اولویت کاری خود قرار دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه