English

موزه قصر آینه پلمپ شد؛

سرنوشت اشیای ۵۰۰۰ ساله موزه‌ قصر آینه چه می‌شود؟

موزه‌ قصر آیینه‌ یزد که اشیایی متعلق به 3000 سال قبل از میلاد را در بردارد به علت بدهکاری و ناتوانی در پرداخت اجاره‌ این محل به بنیاد مستضعفان، با اجرای حکم ثبت اسناد و املاک، پلمپ و اشیای آن در حال حاضر در اختیار این بنیاد است .

سرنوشت اشیای 5000 ساله موزه‌ قصر آینه چه می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری موج یزد، عمارت قصر آیینه (موزه آیینه و روشنایی) که در شهر یزد، خیابان آیت‌الله کاشانی، روبروی پارک هفت تیر واقع شده‌، عمارتی متعلق به سال ۱۳۲۰ بوده که جهت استفاده به عنوان مهمانسرای خصوصی توسط شخصی بنام صراف‌زاده ساخته شد و پس از انقلاب با فتوای شهید آیت الله «محمد صدوقی» مصادره و به بنیاد مستضعفان تحویل و با حکم این شهید تبدیل به موزه شد و ایشان یکی از اولین اهداکنندگان آثار به این موزه بودند اما این محل در سال 1374 در اختیار اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفت .

این موزه باستانی که اشیایی متعلق به 5000 سال دارد، هر از چند گاهی در موزه آثار نقاشی، و عکاسی هنرمندان یزد در حوضخانه آن به نمایش گذاشته می‌شود .

در موزه قصر آیینه یزد اشیای روشنایی پی‌سوز که قدیمی‌ترین آن متعلق به دوران ساسانی است، شامل نصبی، آویز، پایه‌دار و دستی به نمایش گذاشته شده که این مجموعه اشیاء شمع سوز، نفت سوز، گاز سوز و برق سوز هستند.

سبک معماری این عمارت ترکیبی از سنتی و اروپایی است که شامل: اتاق‌هایی رو به استخر یا نشیمن بهاری، اتاق خواب، قسمت شاه نشین، حوضخانه و سرویس می‌شود.

با توجه به این که حوضخانه بنا بیشترین تزئینات را دارد، درها و پنجره‌های آن، چوبی و مشبک بوده و دارای شیشه‌های رنگی و پنجره‌ها به وسیله‌ی لولای جدا شونده به صورت ساده و رنگی در می‌آید .

گفتنی است؛ در این موزه تعداد 124 مورد آیینه به نمایش گذاشته شده است. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر