English

زائر افغان در گفت و گو با خبرگزاری موج؛

طالبان همه درهای تحصیل را به روی دختران بست/الهی به حق خون حسین(ع) طالبان نابود شود

زائر افغان در گفت و گو با موج با اشاره به ظلم و ستم های حکومت طالبان در افغانستان گفت: از امام حسین(ع) نابودی طالبان را می خواهم.

طالبان همه درهای تحصیل را به روی دختران بست/الهی به حق خون حسین(ع) طالبان نابود شود

به گزارش خبرگزاری موج گیلان از کربلا، خاتمه ب، تبعه افغان، اهل مزار شریف و ساکن ایران، یکی از میلیون ها زائر امام حسین(ع) است؛ که در حاشیه سفر پیاده روی اربعین حسینی به خبرنگار موج گفت: راه درازی را برای زیارت امام حسین(ع) آمده ام تا بعد از ارزوی سلامتی برای امام زمان (عج) درخواست کنم که صلح و آرامش را به افغانستان برگرداند زیرا همه افغان ها به ویژه زنان افغان از ظلم و ستم طالبان خسته شده ایم.

وی با بیان اینکه ما شیعیان افغانی از ظلم و ستم های فراوان طالبان به تنگ امده ایم افزود: از دولت ایران برای همه حمایت هایش از مهاجران افغانی تشکر می کنم.

خاتمه با اشاره به محرومیت زنان و دختران از تحصیل در افغانستان توسط طالبان ادامه داد: از نظر طالبان در جامعه افغانستان زن صلاحیت فکر، اندیشه و تن خود را ندارد و این مرد است که برای زن تصمیم می گیرد.

 زائر افغانی در گفت و گو با موج در کربلا

این زائر افغانی کربلای معلی گفت: طالبان درهای تحصیل را به روی دختران ما  بسته اند و دعا می کنیم الهی به حق خون حسین(ع) طالبان نابود شوند.

وی یادآور شد: طالبان ادعای اسلام دارند و همه باورهای دینی مردم را تغییر می دهند به طوری که همه چیز را برای زنان حرام اعلام کرده اند.

به گفته خاتمه در افغانستان بارها تجمعات و اعتراضات زنان افغان در رسانه‌ها بازتاب‌های گسترده داشته اما محدودیت‌های طالبان نه تنها کاهش نیافته که با افزایش و برخوردهای شدیدتری همراه شده است به طوری که آنها دست به کشتار معترضان به ویژه جوانان ما می زنند و عموی خود من هم در این راه کشته شده است.

وی خاطر نشان کرد: طالبان شیعیان امیر المومنین (ع) را قبول ندارند و دست به کشتار انها می زنند برای همین بسیاری از شیعیان افغان کشور خود را ترک کرده اند.

به گزارش خبرگزاری موج، کشور افغانستان حدود ۴۰ دانشگاه دولتی و حدود ۱۳۰ دانشگاه غیردولتی دارد،‌ دانشگاه کابل، به عنوان نخستین نهاد آموزش عالی در افغانستان، در سال ۱۳۱۱ خورشیدی تأسیس شد. با این حال فراز و فرودهای فراوان از جمله اشتغال و جنگ‌های داخلی طی ده‌های اخیر و خصوصا حضور طالبان در دو دروه، طی سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ و از سال ۲۰۲۱ تاکنون، سبب شده، اجازه تحصیل خصوصا برای زنان با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه