English

پرورش متراکم میگو راهی به سوی تأمین امنیت غذایی کشور

قشم به دنبال تغییر الگوی تولید میگو از روشهای سنتی با بهره وری پایین به روشهای متراکم با بهره وری بالا و افزایش تولید در واحد سطح است.

پرورش متراکم میگو راهی به سوی تأمین امنیت غذایی کشور

به گزارش خبرگزاری موج، منصور آزاد، مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم: امروزه جهان با چالش‌های زیادی در بحث تأمین غذا و امنیت غذایی برای جوامع روبرو شده است و در درجه نخست خودکفایی در تولید محصولات غذایی و در درجه بعد تبدیل شدن کشورها به صادرکننده این محصولات نقش مهمی در توسعه‌یافتگی بازی می‌کند. تحقیقات سازمان خوارو بار کشاورزی سازمان ملل ( فائو) انجام شده نشان می‌دهد میزان پروتئین تولیدی در دریا تقریبا به حد نهایی خودش رسیده و جوابگوی نیازهای بشری نخواهد بود. بنابراین در تمام دنیا از جمله ایران برنامه‌ریزی‌ها با هدف تأمین این پروتئین، حول محور پرورش آبزیان انجام می‌شود و نمودار تولید در سال‌های اخیر که از سوی سازمان خواربار و کشاورزی سازمان مللل متحد «فائو» ارائه شده موید این حقیقت است. بر اساس این آمارها ۶۲در سال 2030 برای حفظ دسترسی فعلی جمعیت دنیا به پروتین  باید سهم پرورش در تولید پروتین های دریایی از 48 درصد به 60 درصد افزایش یابد.

صنعت آبزی‌پروری به یکی از مهمترین بخش‌های تأمین پروتئین و ایجاد امنیت غذایی در دنیا تبدیل شده و پرورش میگو به انواع یکی از منابع پروتینی با ارزش مورد توجه مسئولین کشورها واقع شده است. در ایران نیز به واسطه وجود سواحل طولانی در شمال و جنوب کشور صنعت تکثیر و پرورش میگو همزمان با رشد و توسعه این حرفه در عرصه جهانی از توسعه چشمگیری برخوردار بوده است و در جزیره قشم نیز برنامه‌ریزی برای تولید32 هزارتن میگو انجام شده است.

صنعت پرورش میگو شامل مولد سازی، تکثیر، پرورش، عمل آوری و بازاریابی مطرح است و در همه این مراحل موضوع برندسازی باید مورد توجه قرار گیرد.

تاکنون میگو به روش سنتی و در سدهای خاکی در نزدیکی سواحل پرورش می‌یافته اما با همت کارآفرینان و سرمایه‌گذران هم اکنون تکنولوژی‌های روز دنیا در حوزه پرورش میگو از جمله کشت متراکم و فوق متراکم به کشور وارد شده است. 

کشت‌های مبتنی بر تکنولوژی علاوه بر اینکه عواقب محیط زیستی کشت‌های سنتی را در پی ندارند و کم‌ترین آسیب را به محیط پیرامون وارد‌می‌کنند از نظر اقتصادی نیز بهره‌وری چند برابری دارند و مقرون به صرفه هستند.

برداشت ده برابری کشت‌های مدرن نسبت به کشت سنتی جذابیت این صنعت رابرای سرمایه‌گذاران دوچندان کرده چراکه در کشت متراکم به ازای هر هکتار زمین توانایی برداشت تا 100 تن میگو را می توان ایجاد کرد. 

بر اساس بررسی های انجام شده پرورش متراکم میگو هم اکنون در زمره یکی از پربازده‌ترین صنایع شیلاتی مورد توجه قرار گرفته و نخستین مزرعه پرورش میگو به شیوه فوق متراکم در قشم نیز با حضور افشار فتح‌الهی رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به بهره‌برداری رسید.

شرکت کیان یزدان قشم با فعالیت در حوزه پرورش میگو به شیوه فوق متراکم در 10 هکتار وسعت و سرمایه گذاری 240 میلیارد ریالی سعی کرده باتوجه به محدودیت منابع زمین در جزیره قشم، به بالاترین نرخ تولید در هر هکتار دست یابد.

این شرکت با توان تولید 64 تن میگو در هر هکتار، 250 مخزن پرورش دارد که با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، در مرحله آزمایشی کار خود، 66 مخزن را به بهره برداری رساند.

لازم به ذکر است، جزیره قشم توان تولید 32 هزار تن میگو را دارد و که هم اکنون 4 هزار تن از این مقدار به مرحله تولید رسیده است و تا سال 1404 میزان تولید میگو پرورشی در قشم به 23 هزار تن از طریق کشت‌های سنتی و متراکم می رسد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر