English

مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد؛

توسعه کشت دوم در ۵۵ مزرعه شالیزار مازندران و گیلان

مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال توسعه کشت دوم در ۵۵ مزرعه نمونه از شالیزارهای مازندران و گیلان عملیاتی شده است.

توسعه کشت دوم در ۵۵ مزرعه شالیزار مازندران و گیلان
به گزارش خبرگزاری موج مازندران

، سهراب سهرابی مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی به اهمیت کشت دوم پاییزه و زمستانه محصولات کشاورزی بعد از برنج کاری در اراضی شالیزاری شمال اشاره کرد و اظهار داشت: امسال توسعه کشت دوم در ۵۵ مزرعه نمونه از شالیزارهای مازندران و گیلان عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: سبزی و صیفی، حبوبات، دانه های روغنی و انواع علوفه مهمترین محصولات برای کشت پاییزه و زمستانه در اراضی شالیزاری مازندران و گیلان است.

مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی گفت:‌ وزارت جهاد کشاورزی در ۲ سال گذشته با برگزاری نشست های تحقیقاتی، نظام کشت دوم را در شالیزارهای مازندران و گیلان تدوین کرده است.

وی بیان داشـت: امسال نیز در ۲۸ مزرعه نمونه شالیزاری مازندران و ۳۷ مزارع استان گیلان کشت پاییزه و زمستانه عملیاتی شده است.

سهرابی با بیان این که برای این طرح اعتبار ترویج و آموزش، برگزاری کارگاه های آموزشی و تهیه بذور نیز انجام شده است، افزود: بررسی های نشان می دهد که با گسترش نظام کشت دوم در شالیزاری مازندران و کیلان تا چهار میلیون تن محصولات کشاورزی کشور افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: مهمترین عامل توسعه کشت دوم در اراضی شالیزاری شمال را علاوه بر افزایش میزان تولید و درآمد بهره برداران، حاصلخیزی خاک عنوان کرد.

شایان ذکر است؛ کلزا، گندم، جو و علوفه به عنوان مهم ترین محصولات کشاورزی پاییزه استان مازندران است، طبق برنامه پیش بینی شده امسال ۱۵ هزار هکتار کلزاکاری، حدود ۶۰ هزار هکتار گندم و حدود ۸۰ هزار هکتار نیز زیر کشت انواع علوفه از جمله جو، گیاهان علوفه ای، صیفی و سبزیجات رفته است.

مازندران استانی با محور تولیدی کشاورزی است که تقریبا کشت تمامی محصولات آن به بارندگی و ذخیره سازی آب بستگی دارد. طبق آمارهای رسمی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی مازندران حدود ۵۰۰ هزار نفر است و هرگونه تغییر در بارندگی به صورت مستقیم بر زندگی و معیشت آنان و در نهایت بر امنیت غذایی کشور که مازندران نقش حدود ۱۲ درصدی در تولید ارزش افزوده آن دارد، اثرگذاری خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه