English

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

حال مراتع کشور خوب نیست / ویلاسازی‌ها آسیب جدی به مراتع وارد کرد

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: آمارها نشان‌دهنده آن است که حال مراتع کشور ما خوب نیست و علت آن تعدد بهره‌داران، تعدد دام‌ها، عدم رعایت زمان ورود و خروج دام‌ها، ظرفیت محدود مراتع، تغییرکاربری‌ها، تغییر اقلیم و خشک‌سالی متوالی در چند سال اخیر می‌باشد.

حال مراتع کشور خوب نیست / ویلاسازی‌ها آسیب جدی به مراتع وارد کرد

به گزارش خبرگزاری موج مازندران، ترحم بهزاد در گفتگو با خبرنگار موج با اشاره به اینکه 164.8 میلیون هکتار وسعت کشور عزیزمان است که از این میزان، 134.4 میلیون هکتار را منابع طبیعی کشور تشکیل می‌دهد، اظهار داشت: از این مقدار نیز 17 میلیون هکتار با احتساب بیشه‌زارها وسعت جنگل‌ها است و 32.6 میلون هکتار وسعت بیابان‌های ما است.

وی ادامه داد: 84.8 میلیون هکتار نیز وسعت مراتع است که از این میزان هم، 7.2 میلیون هکتار جزء مراتع خوب و متراکم مراتع ما را تشکیل می‌دهند که بیش از 8.5 درصد سطح مراتع کشور ما را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: 21.4 میلیون هکتار وسعت مراتع نیمه متراکم ما است که 25.3 درصد مراتع کشور را در بر می‌گیرد و 56.2 میلیون هکتار نیز وسعت مراتع کم تراکم است که تقریباً 66.2 درصد وسعت کشور ما را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: آمارها نشان‌دهنده آن است که حال مراتع کشور ما خوب نیست و علت آن تعدد بهره‌داران، تعدد دام‌ها، عدم رعایت زمان ورود و خروج دام‌ها، ظرفیت محدود مراتع، تغییرکاربری‌ها، تغییر اقلیم و خشک‌سالی متوالی در چند سال اخیر می‌باشد.

بهزاد با بیان اینکه هر میلی‌متر افزایش یا کاهش بارندگی 8 دهم کیلوگرم کاهش یا افزایش تولید علوفه را در پی دارد، عنوان داشت: شراط اقلیمی در مازندران سبب تنوع گونه‌های مرتعی با غنای بالا شده است و امکان توسعه علوفه کاری در دیمزارها با توجه به افزایش میزان بارندگی را فراهم کرده است.

وی با تأکید بر اینکه ویلاسازی‌ها به دلیل تغییرکاربری‌های غیرمجاز به مراتع آسیب وارد کرده است و حلقه مراتع را تنگ‌تر کرده است، ابراز داشت: وجود دام‌های غیرمجاز و فاقد پروانه روند افزایش آسیب‌ به مراتع را بیشتر کرده است به طوری که دام‌ها بیش از دو برابر ظرفیت مراتع وارد آن می‌شوند.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: کل دام‌های موجود در استان‌های شمالی حدود 4 میلیون رأس است که تنها دو میلیون و 30 هزار واحد آن مجاز به ورود به مراتع هستند.

وی با بیان اینکه برای پیشگیری و ساماندهی این وضعیت، دستورالعملی تحت عنوان مدیریت و کنترل چَرا و ساماندهی کوچ تهیه و تدوین شده است، افزود: دو ستاد استانی و ملی در این دستورالعمل دیده شده است که هدف آن جلوگیری از تخریب پوشش گیاهی و در راستای تقویت این پوشش گیاهی و نیز جلوگیری از چَرای زودرس دام‌ها عمل خواهد کرد که دارای 17 بند هستند و پایش‌ها به طور مستمر انجام می‌شود و دامدارانی که پروانه چَرای دام نداشته باشند طبق تبصره 2 ماده 47 با آنها برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

بهزاد، عنوان اشت: استان مازندران از نظر انقراض گونه‌های مرتعی در شرایط بهتری نسبت به دیگر استان‌ها قرار دارد هر چند وضعیت بارندگی در سال گذشته در شرق مازندران مناسب نبود ولی در مجموع از تنوع و غنای مرتعی خوبی برخوردار است.

وی بیان داشت: در کل کشور 8 هزار و 660 گونه گیاهی شناسایی شده است که از این میزان، رویش تعداد 2 هزار و760 گونه آن به صورت منحصربفرد در ایران انجام می‌شود و2300 گونه دیگر نیز در قالب گیاهان دارویی در صنعت لوازم عطرسازی، آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و طبق بررسی‌های صورت گرفته، بیش از10 درصد گونه‌های موجود در کشور در معرض انقراض هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه