English

پذیرایی از مهمانان ناخوانده حسینی رسم بر جامانده گذشته در عاشورا/نذری قدمتی به بلندای تاریخ در دیار علویان

پذیرایی از مهمانان حسینی در اکثر شهرها به خصوص روستاهای مازندران سنتی حسنه در روزهای تاسوعا و عاشوراست، مهمانانی که از اقصی نقاط ایران به دیار علویان سفر کرده اند.

پذیرایی از مهمانان ناخوانده حسینی رسم بر جامانده گذشته در عاشورا/نذری قدمتی به بلندای تاریخ در دیار علویان

به گزارش خبرگزاری موج، نذری حسینی قدمتی به بلندای تاریخ در دیار علویان دارد، اگر چه در سال های اخیر به خاطر چشم و هم چشمی ها و گران شدن ارزاق عمومی در پی تورم افسار گسیخته تا حدودی در حال رنگ باختن است، ولی همچنان در برخی روستاها و شهرهای مازندران با قوت دنبال می شود.

اطلاع از وجود چنین سنت حسنه ای در روستاها و شهرهای مازندران در محرم مهمانان زیادی را از اقصی نقاط ایران به دیار علویان می کشاند و سطح جاده های این خطه شمال کشور به خصوص مبادی ورودی و خروجی روستاهای هدف را با ترافیک شدید خودرویی مواجه می کند.

مدیر حوزه اسلامی دانشگاهیان مرکز بابل نذری دادن را امری مرسوم در اکثر ادیان الهی از جمله اسلامی می داند که قدمتی به بلندای تاریخ در دیار علویان دارد.

جواد قلیان گفت: باید نذری دادن را به سمت کارهای فرهنگی سوق داد و از روند فعلی حاکم بر افکار عمومی که نذری را صرفا توزیع غذا می دانند جلوگیری کرد.

این کارشناس مذهبی اظهار داشت: در شرایط فعلی نذوراتی که در برخی مناطق به خصوص مازندران رایج شده رویکرد فرهنگی و دینی آن کمرنگ شده است و از اصل کار خیر نذری که سیر کردن شکم فقرا است، خارج شده و به سمت تجمل گرایی و چشم و هم چشمی سوق پیدا کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه