English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

۷ ماه پس از جنگ، اسرائیل زیر فشار جامعه جهانی و دادگاه‌های بین‌المللی

اسرائیل هفت ماه قبل در حالی جنگ غزه را آغاز کرد که گمان نمی کرد امروز نه تنها معدود پیمان‌های صلحش با کشورهای اطرافش را در خطر ببیند، بلکه نگران احکام دادگاه‌های بین‌المللی علیه مقامات رسمی خود باشد.

۷ ماه پس از جنگ، اسرائیل زیر فشار جامعه جهانی و دادگاه‌های بین‌المللی
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، روز یکشنبه (۲۳اردیبهشت) وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: مصر درصدد است برای حمایت از شکایت ارائه‌شده از سوی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری با هدف بررسی اقدامات غیرقانونی این رژیم، نقض تعهدات بین‌المللی، جلوگیری از تداوم نسل‌کشی و نیز مجازات تل‌آویو، به‌طور رسمی به این شکایت ملحق شود.

این اقدام مصر در حالی صورت می‌گیرد که دیوان بین‌المللی دادگستری روز جمعه (۲۱ اردیبهشت) اعلام کرد لیبی اخطاریه پیوستن به شکایت ارائه‌شده از سوی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان مذکور مبنی بر اجرای معاهده جلوگیری از جنایت نسل‌کشی در نوار غزه را ارائه کرده است.

آفریقای جنوبی، روز جمعه (۲۱ اردیبهشت) از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست به‌دلیل حمله رژیم صهیونیستی به شهر رفح، تدابیر فوری جدیدی را علیه این رژیم اتخاذ کند.

در واقع این تحولات مؤید تشدید فشارها بر اسرائیل و از دست دادن حاشیه امن گذشته است. در این زمینه روزنامه عبری «معاریو» نوشت مقامات مصری به «ویلیام برنز»، مدیر سرویس اطلاعات آمریکا اطلاع داده‌اند آمریکا باید برای توقف عملیات خود در شهر رفح و بازگشت به مذاکرات جدی، رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار دهد در غیر این صورت، قاهره برای لغو توافقنامه کمپ دیوید اقدام خواهد کرد. این روزنامه همچنین اشاره کرد لحن رسانه‌های مصری تند است و خواستار لغو این توافق شده‌اند.

لغو این قرارداد به‌معنای از دست دادن یک پیمان صلح ارزشمند برای اسرائیل است. تا پیش از جنگ غزه و ۷ اکتبر، این رژیم در حال گسترش معاهدات عادی‌سازی و صلح با جهان عرب بود که در رأس آن عربستان قرار داشت، اما وقوع حمله ۷ اکتبر معادلات منطقه را به‌طور کلی تغییر داد، تا جایی‌که امروز گمانه‌زنی در خصوص تداوم یا پایان صلح با مصر نیز مطرح است و البته دیگر خبری از پیگیری صلح با عربستان نیست. در حال حاضر، مسئله فلسطین و فلسطینی‌ها، مهم‌ترین خبر جهان عرب است که مرزهای منطقه را درنوردیده به افکار عمومی آمریکا و اروپا هم سرایت کرده است.

 

۷ اکتبر: «پرل هاربر خاورمیانه» یا «هولوکاست»؟!

پس از حمله ۷ اکتبر که رسانه‌های انگلیسی زبان آن را «پرل هاربر» خاورمیانه توصیف کردند که می‌تواند کل شرایط منطقه را تغییر دهد، اما اسرائیلی‌ها آن را هولوکاست دوم خواندند و تلاش کردند بر اتحاد داخلی برای مقابله با فلسطینی‌ها تأکید کنند. در نهایت اینکه امروز روابط رژیم صهیونیستی حتی با متحدان و شرکای تجاری و سیاسی‌اش نیز تخریب شده است. دولت بایدن مخالف رویکرد تهاجمی اسرائیل در نوار غزه به‌ویژه رفح است. بایدن تهدید کرد اگر رفح همچنان زیر آتش باشد، دیگر محموله نظامی به این رژیم نمی‌دهد. از سویی اردوغان پس از مواضع تندی که گرفت، اعلام کرد تمام مناسبات اقتصادی و تجاری خود را با اسرائیل متوقف می‌کند. این در حالی است که واردات اسرائیل از ترکیه در سال 2023 به 4.6 میلیارد دلار رسید و توقف این جریان تجاری، طبق پیش‌بینی اقتصادانها منجر به افزایش قیمت محصولاتی مانند غذا، ظروف یکبار مصرف، محصولات مراقبت شخصی و کالاهای برقی در اراضی اشغالی می‌شود.

 روابط میان امارات متحده و اسرائیل نیز با تنش روبه‌رو شده است. تا پیش از 7 اکتبر علاوه بر تلاش بر تقویت مناسبات اقتصادی، در حوزه سیاسی نیز سعی می‌کردند همسو عمل کنند. لذا امارات پس از جنگ غزه موضع جدی و خاصی نگرفت، اما به مرور و با طولانی شدن جنگ، این کشور عربی و مسلمان هم مجبور شد واکنش ضدصهیونیستی نشان دهد. در همین راستا اسرائیلی‌ها تلاش کردند امارات را وارد روند بازسازی تخریب‌هایی کنند که جنگنده‌های اسرائیلی در نوار غزه به بار آورده است. اما چند روز قبل مقامات اماراتی اعلام کردند اسرائیل در جایگاهی نیست که برای این کشور در نوار غزه تعیین‌تکلیف کند.

این تنش‌ها می‌تواند به مرور بیشتر هم شود. امروز اسرائیل باید در چند جبهه مبارزه کند؛ با حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه، با حزب‌الله در مرزهای شمالی، با حملات حوثی‌ها در مناطق جنوبی و ایلات، با نیروهای شبه‌نظامی شیعی در جولان، در حوزه افکار عمومی دنیا و رسانه‌ها، در روابط سیاسی‌اش با جهان عرب به ویژه اردن و مصر، در مناسباتش با غرب به‌ویژه آمریکا. جبهه جدیدی نیز علیه این رژیم در حوزه نهادهای بین‌المللی گشوده شده است. علاوه بر تلاش کشورها برای محکوم کردن اقدامات اسرائیل در شورای امنیت و همچنین رأی قاطع کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل به تشکیل کشور فلسطین، اکنون شاهد هستیم به ابتکار کشور آفریقای جنوبی پرونده‌ای علیه این رژیم در دادگاه لاهه نیز باز شده که اندک‌اندک بر تعداد کشورهای حامی این ابتکار افزوده می‌شود. همچنین ماه آینده گزارشی از سوی سازمان ملل منتشر خواهد شد که در آن به کشورها و سازمان‌­هایی که در جنگ به کودکان آسیب می‌رسانند، اشاره خواهد شد. اسرائیل نگران است که برای اولین‌بار در سایه جنگ غزه، نامش در کنار داعش و القاعده در لیست سیاه قرار بگیرد.

در صورت همکاری کشورها و توجه رهبران دنیا به مطالبه افکار عمومی خود درباره مسئله فلسطین، رژیم صهیونیستی محتمل است که در ماه‌های آینده بیش از پیش تحت‌فشار قرار بگیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه