English

کارشناس مسائل بین المللی در گفتگو با موج:

تحریم موشکی اروپا علیه ایران قطعی است/تصمیم گیری درباره خروج از سوریه به دستگاه دیپلماسی ارتباطی ندارد

بیگدلی گفت: اروپا برای حفظ منزلت خود در برابر آمریکا و تداوم دسترسی به بازار ایران، تلاش خواهد کرد از طریق تحریم موشکی نظر ایالات متحده را برای ماندن در برجام جلب کند.

تحریم موشکی اروپا علیه ایران قطعی است/تصمیم گیری درباره خروج از سوریه به دستگاه دیپلماسی ارتباطی ندارد

علی بیگدلی در رابطه با اخباری که در خصوص تحریم احتمالی موشکی از سوی آلمان، فرانسه و انگلیس علیه کشورمان به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: حدود 25 روز قبل زیگمار گابریل، وزیرخارجه آلمان در مصاحبه با اشپیگل موضوع تحریم را طرح کرد که پس از آن در کنفرانس امنیتی مونیخ نیز آن را با ظریف در میان گذاشت. وی از ایران خواست که سه مساله موشکی، حقوق بشر و عدم دخالت در منطقه خاورمیانه را رعایت کند در غیر این صورت اتحادیه اروپا نیز نمی تواند برجام را رعایت کند زیرا این سه مساله پکیجی محسوب می شود که ارزشش با برجام یکی است.

وی افزود: وقتی این موضوع به داخل ایران منتقل شد، مقداری ما را با مشکل مواجه کرد. از طرفی آمریکایی ها هم دنبالش را گرفتند و در نشست اخیر آمریکا و اتحادیه اروپا در وین این موضوع دوباره به بحث گذاشته شد. براین اساس به نظر من این قضیه تشدید خواهد شد و ایران را تحریم می کنند. 

این کارشناس مسائل بین المللی در پاسخ به این سوال که جمهوری اسلامی ایران چه واکنشی باید به این مساله نشان دهد اظهار داشت: شرایط برای ما سخت شده است. آنها خواهان خروج ایران از منطقه هستند در حالی که ایران سرمایه گذاری زیادی در منطقه کرده هم به لحاظ مالی و هم به لحاظ افرادی که در این راه شهید شدند. از سویی باید جواب مردم را هم بدهد.

بیگدلی تاکید کرد: فشارهای مذکور قطعی و سنگین خواهد بود زیرا اتحادیه اروپا نمی خواهد برجام در برابر آمریکا بشکند و همچنین خواهان حفظ شان و منزلت خود در برابر ایالات متحده نیز هستند. به همین دلیل تلاش دارند با فشار بر ایران، خواسته آمریکا محقق نشود و بازار ایران را هم حفظ کنند. از این رو مقامات ایران در یک چند راهی قرار گرفته اند و تصمیم گیری سخت است. 

سیاست های تنبیهی آمریکا علیه اروپا، اجازه تداوم برجام بدون این کشور را نخواهد داد

وی در خصوص اینکه آیا امکان ادامه اجرای برجام بدون آمریکا قابل تصور است یا خیر گفت: آمریکا می تواند بدون ممنوعیت حقوقی از برجام خارج شود. این توافق در کنگره به تصویب نرسید و تبدیل به قانون نشد بلکه به شکل تعهدی میان یک رئیس جمهور با هیات اروپایی، روسی، چینی و ایران باقی ماند. اما امکان ادامه برجام بدون آمریکا وجود ندارد. زیرا اتحادیه اروپا قدرت مقاومت در برابر این کشور را ندارد. افزایش اخیر تعرفه آلمینیوم و فولاد توسط واشنگتن تنبیهی علیه اتحادیه اروپا و هشداری به آنها بود که اگر به سمت ایران سوق پیدا کنند این تعرفه بیشتر هم خواهد شد. 

این استاد دانشگاه افزود: بنابراین در حالی که اقتصاد اروپا متزلزل است قدرت مقاومت زیادی ندارد. به همین جهت می خواهد آشتی کنانی با آمریکا برقرار کند که نتیجه این سیاست، فشار بر ایران است. ایران در حال حاضر در موقعیت حساسی قرار دارد. برهم خوردن برجام تحریم های نفتی را برمی گرداند و این برای کشور و اقتصاد ما خیلی بد خواهد بود. 

بیگدلی درباره اینکه ممکن است درگیری نظامی ایران و عربستان در منطقه هم بخشی از این سیاست فشار باشد عنوان کرد: برخورد نظامی قابل پیش بینی نیست و به نفع هیچ کشوری هم نیست. از طرفی عربستان هم حریف ما نمی شود البته در کنار اسرائیل، آمریکا و اتحادیه اروپا مربعی در خاورمیانه پدید آمده که باعث بین المللی شدن موضوع ایران شد. با این حال همه تلاش دارند مواجه و درگیری نظامی به وجود نیاید چون حتی به نفع اعضای این مربع هم نیست. ضمن آنکه دیدیم فشار اقتصادی بر کره شمالی در نهایت این کشور را به میز مذاکره کشاند. 

وی در ادامه، در پاسخ به این پرسش که وضعیت به وجود آمده نتیجه ضعف دستگاه دیپلماسی دولت است تاکید کرد: این موضوع از حوزه اختیارات روحانی و وزیر خارجه اش خارج است و به راس نظام ارتباط دارد. غرب از ما می خواهد که از سوریه خارج شویم. در حال حاضر هم سوریه دچار آشفتگی شده و جنگ نیابتی بخش های مختلف آن را دربرگرفته است. از سویی، روسیه هم تحت فشار تحریمی برای بیرون آمدن از این کشور است. لذا موج ایجاد شده علیه کشورمان ربطی به قدرت یا ضعف دستگاه دیپلماسی دولت ندارد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه