English

ابعاد اقامه دعوی آفریقای جنوبی علیه نسل کشی اسرائیل در غزه، در دیوان بین المللی دادگستری

در تاریخ 29 دسامبر 2023، آفریقای جنوبی درخواستی را مبنی بر اقامه دعوی علیه اسرائیل درخصوص نقض تعهدات این رژیم در رابطه با فلسطینیان نوار غزه، تحت کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی(کنوانسیون نسل کشی)، به دیوان بین المللی دادگستری تسلیم نمود.

ابعاد اقامه دعوی آفریقای جنوبی علیه نسل کشی اسرائیل در غزه، در دیوان بین المللی دادگستری
به گزارش خبرگزاری موج

، طبق این درخواست اشاره شده است که اقدامات اسرائیل از ویژگی نسل کشی برخوردار است زیرا این اقدامات  با مقاصدی خاص و به منظور نابودی فلسطینیان در غزه به عنوان بخشی از گروه ملی، نژادی و قومی بزرگ همراه بوده است. رفتار و اقدامات اسرائیل در رابطه با فلسطینیان در غزه، چه از طریق ارگان‌ها، عوامل دولتی، سایر افراد و نهادها که طبق دستورالعمل یا تحت دستور آن عمل می کنند، طبق کنوانسیون نسل کشی نقض تعهدات محسوب می گردد.

در ادامه این طرح دعوی اشاره شده است که اسرائیل، به ویژه از 7 اکتبر 2023، اقدامات مستقیم و علنی درخصوص نسل کشی را پیگیری نکرده و در این راستا کوتاهی نموده است. 

همچنین آفریقای جنوبی از دیوان خواسته است که تدابیر موقتی را به منظور حمایت از حقوق مردم فلسطین در مقابل آسیب‌های بیشتر، شدید و جبران‌ناپذیر تحت کنوانسیون نسل‌کشی و  اطمینان از پایبندی اسرائیل به تعهدات خود بر اساس کنوانسیون نسل‌کشی، اتخاذ نماید.

با توجه به طرح دعوی آفریقای جنوبی در دیوان بین المللی دادگستری، وزارت خارجه این کشور نیز در همان روز(تاریخ 29 دسامبر 2023)، بیانیه مطبوعاتی صادر نمود.

در این بیانیه آفریقای جنوبی اعلام نموده است که به شدت نگران وضعیت غیرنظامیانی است که در حملات کنونی اسرائیل به نوار غزه به دلیل استفاده بی رویه از زور و اخراج اجباری ساکنان، گرفتار شده اند. گزارش‌های بی وقفه ای از جنایات بین‌المللی، مانند جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی و همچنین گزارش‌هایی مبنی بر وقوع اعمالی که به مثابه نسل کشی یا جنایات مرتبط با آن است، وجود دارد.

در ادامه بیانیه اشاره شده است که درخصوص اقدامات نسل‌کشی یا جنایات مرتبط با آن مطابق با کنوانسیون 1948 (که در مورد پیشگیری و مجازات نسل‌کشی است)، این جنایات در مورد کشتارهای جاری در غزه انجام شده و ممکن است هنوز هم انجام شود. آفریقای جنوبی بارها اعلام کرده است که خشونت ها و حملات علیه همه غیرنظامیان از جمله اسرائیلی ها را محکوم می کند. علاوه بر این، آفریقای جنوبی به طور مداوم خواستار آتش بس فوری و دائمی و از سرگیری مذاکراتی شده است که به خشونت های ناشی از ادامه اشغال ستیزه جویانه فلسطین، پایان دهد.

در پایان به این نکته اشاره گردید که آفریقای جنوبی به عنوان یکی از کشورهای عضو کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی، متعهد به جلوگیری از وقوع نسل کشی است.  بنابراین، در جلسه ویژه ای که در 8 دسامبر 2023 برگزار شد، کابینه دستور داد که به دیوان بین المللی دادگستری در لاهه مراجعه شود تا دستوری صادر گردد که طی آن به اسرائیل، که یکی از کشورهای عضو آن نیز است، دستور دهد از هرگونه اقدامی که ممکن است به منزله نسل کشی یا طبق جرایم مرتبط با کنوانسیون باشد، خودداری کند. در این زمینه در تاریخ 29 دسامبر 2023 درخواستی به دیوان ارائه شد که در آن از دیوان خواسته شده است که فوری اعلام کند که طبق کنوانسیون نسل کشی اسرائیل تعهدات خود را نقض می کند و باید فوراً کلیه اقدامات و اقدامات ناقض آن تعهدات را متوقف کند و برخی اقدامات مرتبط را انجام دهد.

دیوان بین المللی دادگستری طرح شکایت آفریقای جنوبی درخصوص نقض تعهدات اسرائیل را تایید نمود. بر این مبنا آفریقای جنوبی بر پایه کنوانسیون نسل کشی، علیه اسرائیل اقامه دعوی کرده است.

در این راستا جنبش حماس طی بیانیه ای ضمن تقدیر از دادخواست آفریقای جنوبی در دیوان بین المللی دادگستری اعلام نمود که اقدام آفریقای جنوبی گام مهمی در جهت بازخواست و محاکمه سران رژیم صهیونیستی به عنوان جنایتکاران معاصر است که وحشیانه ترین جنایات را در عصر حاضر در حق بشریت مرتکب شده اند. از تمام کشورها می خواهیم که درخواست هایی مشابه را علیه رژیم جنایتکار به اعتبار اینکه تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی است، به دادگاه های کیفری ملی و بین المللی ذی ربط ارائه دهند تا تضمین شود که این رژیم از مجازات به خاطر جنایات وحشیانه علیه کودکان و غیر نظامیان در نوار غزه طفره نرود.

در پی اقدام آفریقای جنوبی، وزارت خارجه اسرائیل طی بیانیه ای واکنش نشان داد. اسرائیل روز جمعه ارجاع درخواست آفریقای جنوبی علیه خود در دیوان بین المللی دادگستری را به عنوان یک افترا خونی بی اساس و بدون هیچ گونه ارزش قانونی دانست و آن را رد کرد و گفت که در جنگ با حماس در غزه، به قوانین بین المللی پایبند است. آفریقای جنوبی با یک گروه تروریستی که خواستار نابودی اسرائیل است، همکاری می کند. مردم غزه دشمن اسرائیل نیستند  و اسرائیل تلاش می کند تا آسیب رسیدن به غیر نظامیان را محدود کند. سخنگوی رژیم صهیونیستی نیز اعلام نمود که اقدامات نظامی فقط علیه حماس و سایر سازمان های تروریستی که با حماس همکاری می کنند، دنبال می شود. 

لازم به ذکر است که آفریقای جنوبی در اوایل ماه نوامبر دیپلمات های خود را از اسرائیل فراخواند و اسرائیل نیز به نوبه خود سفیر خود را از این کشور فراخواند. علاوه براین پارلمان آفریقای جنوبی به تعلیق کلیه روابط دیپلماتیک با اسرائیل رای داد هرچند دولت هنوز رسما به این رای پاسخی نداده است.

 همچنین در ماه گذشته آفریقای جنوبی به همراه 5 کشور رسما شکایتی را درخصوص جنایت جنگی اسرائیل در غزه به دیوان بین المللی کیفری تسلیم نموده بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه