English

قطر و عربستان برای توقف جنگ غزه تاکید کردند

قطر و عربستان سعودی با تاکید بر تقویت همکاری‌های دوجانبه در همه زمینه‌ها، خواستار فشار جهانی بر تل آویو برای توقف جنگ غزه شدند.

قطر و عربستان برای توقف جنگ غزه تاکید کردند
به گزارش خبرگزاری موج

 به نقل از خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، رهبران عربستان سعودی و قطر در پایان سفر «محمدبن سلمان»، ولیعهد عربستان به دوحه، پایتخت قطر بیانیه مشترکی صادر کردند. در این بیانیه مشترک، عربستان سعودی و قطر بر عزم خود برای تقویت بیشتر همکاری‌های دوجانبه در همه زمینه‌ها تاکید کردند.

عربستان سعودی و قطر همچنین نسبت به فاجعه انسانی در نوار غزه و جنایات وحشیانه نیروهای اشغالگر اسرائیل ابراز نگرانی کردند. دو کشور بر عزم خود برای تقویت بیشتر همکاری‌های دوجانبه در همه زمینه‌های حیاتی تاکید کردند.

عربستان سعودی و قطر در بیانیه مشترک خود همچنین نگرانی عمیق را نسبت به فاجعه انسانی در نوار غزه و جنایات وحشیانه علیه فلسطینی‌ها که جان هزاران غیرنظامی بی دفاع از جمله کودکان، زنان و سالمندان را گرفته است، ابراز کردند. آنها بر لزوم توقف جنگ در سرزمین‌های فلسطینی و حمایت از غیرنظامیان مطابق با قوانین بین المللی و حقوق بشردوستانه بین المللی تاکید کردند. دو کشور همچنین بر اهمیت نقشی که جامعه بین‌المللی باید در پایان دادن به جنگ و تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای توقف حملات وحشیانه خود و توقف آوارگی اجباری فلسطینی‌ها از نوار غزه ایفا کند، تاکید کردند و گفتند که عملکرد اسرائیل نقض آشکار حقوق بشردوستانه بین المللی و قوانین بین المللی است.

دو طرف همچنین بر لزوم توانمندسازی سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی برای ایفای نقش در ارایه کمک‌های بشردوستانه و امدادی به مردم فلسطین، از جمله سازمان ملل متحد، به‌ویژه آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) و حمایت از آنها تاکید کردند. دو طرف در ادامه بر ضرورت تشدید تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه‌حل جامع و عادلانه برای مساله فلسطین مطابق با اصل راه‌حل دو دولتی، ابتکار صلح عربی و قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی مربوطه، به‌گونه‌ای که تضمین‌کننده حقوق فلسطینی‌ها باشد، تاکید کردند.

عربستان سعودی و قطر همچنین تعدادی توافقنامه و یادداشت تفاهم از جمله همکاری مشترک بین بانک‌های مرکزی دو کشور و همکاری در زمینه جوانان و امور ورزش امضا کردند. این پیمان‌ها به مناسبت سفر محمد بن سلمان، ولیعهد و نخست وزیر عربستان برای شرکت در نشست شورای عالی همکاری خلیج فارس و هفتمین نشست شورای هماهنگی عربستان و قطر امضا شد.

نشست شورای هماهنگی عربستان و قطر به ریاست محمد بن سلمان ولیعهد و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر برگزار شد. ولیعهد عربستان و امیر قطر تاکید کردند که همکاری‌های دو کشور را در همه زمینه‌ها افزایش می‌دهند.

محمد بن سلمان در سخنرانی خود گفت: «روابط دوجانبه بین دو کشور شاهد توسعه سریع و همکاری در همه سطوح است. شورای هماهنگی قطر یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی و هماهنگی بین دو کشور خواهد بود که مظهر این روابط و لازم است با جدیت تمام تلاش شود تا زمینه‌های همکاری‌های دوجانبه به گونه‌ای که به رنسانس آینده و رشد پایدار برای دو کشور و مردمان دو کشور منجر شود، تعمیق و گسترش یابد.»

شیخ تمیم نیز در سخنرانی خود به ولیعهد عربستان به مناسبت کسب نامزدی عربستان برای میزبانی نمایشگاه جهانی ۲۰۳۰ و نامزدی عربستان برای میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ تبریک گفت و قول حمایت قطر از عربستان در جریان میزبانی از این دو رویداد جهانی را داد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه