English

بزرگترین دغدغه سیاسی کویت حل مشکلات مرزی با ایران و عراق است

وزیر خارجه کویت تاکید کرد که یکی از مهم‌ترین پرونده‌های سیاست خارجه کشورش حل مشکلات مرزی با ایران و عراق است.

بزرگترین دغدغه سیاسی کویت حل مشکلات مرزی با ایران و عراق است

به گزارش خبرگزاری موج، شیخ سالم الصباح، وزیر خارجه کویت در گفت‌وگو با روزنامه الرای در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین پرونده‌های موجود روی میز وزیر خارجه کویت چیست، گفت: ما در سیاست خارجه خود چهار هدف داریم و به‌طور روزانه بر روی آن‌ها کار می‌کنیم؛ هدف اول تضمین امنیت کویت که مهم ترین هدف است.

وی تاکید کرد که هدف دوم ما تضمین ثبات در منطقه است، ما به عنوان یک کشور کوچک موجود در منطقه برای‌مان بسیار مهم است که این منطقه در امنیت و ثبات باشد.

شیخ سالم الصباح خاطرنشان کرد که هدف سوم ما حل مشکلات مرزی با همسایگان و مشخصا ایران و عراق است که این مساله نیز نزد رهبران سیاسی ما از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا یکی از اصول همسایگی حل اختلافات است.

وزیر خارجه کویت افزود: ما اکنون به همراه ایران و عراق تلاش می‌کنیم که مشکلات مرزی را حل کنیم.

وی در ادامه گفت: هدف چهارمی و آخر ما تقویت روابط و ائتلاف‌ها با کشورهای جهان و برقراری روابط دوستانه با آن‌ها است.

اخیرا «علی اصغر خاجی» دستیار وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در اظهاراتی در خصوص میدان گازی آرش تاکید کرد: مرزهایمان با عربستان را ترسیم کردیم و این مرزها واضح هستند به همین دلیل هیچ اختلافی با طرف سعودی در این خصوص نداریم. مشخص کردن مرزهای دریایی میان ایران، عربستان و کویت همواره مطرح بوده است و این مساله پیچیده نیست و با توجه به حسن نیتی که مسئولان ایرانی ابراز کردند و روابط خوبی که با کویت داریم قابل حل است.

علی اصغر خاجی گفت: با همکاری با دوستان کویتی و با توجه به قوانین بین‌المللی و وضعیت تاریخی دو کشور می توانیم مساله میدان گازی آرش را حل کنیم. نگران این نیستم که میدان گازی آرش منجر به مشکلاتی بین ما و کویت شود. مشکلات میدان گازی آرش را می‌توان به صورت مسالمت آمیز حل کرد و در سالهای گذشته تا به امروز مذاکرات فنی متعددی با کویتی‌ها انجام دادیم. نه ما به خاک کویت طمع داریم و نه کویتی‌ها به خاک ما طمع دارند. ما نسبت به حل مشکل میدان گازی آرش به دور از فضاسازی‌های منفی رسانه‌ای خوشبین هستیم.

همچنین پیش از این «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود تاکید کرد: ما موضوع میدان نفتی آرش را یک موضوع حقوقی و فنی می‌دانیم. ما هم به حقوق ملت ایران در ارتباط با این میدان نفتی تاکید کرده ایم و هم اعلام کرده ایم که در چهارچوب گفتگوهای فنی، تخصصی و حقوقی آمادگی گفتگو با طرف کویتی را داریم. وزیر محترم نفت نیز در این زمینه توضیح دادند و مواضع و دیدگاه‌های دستگاه دیپلماسی هم در همین چهارچوب بیان شده است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقمند است که این موضوع را در چهارچوب تخصصی، فنی و حقوقی و خارج از فضای رسانه ای، با آرامش و در چارچوب مناسبات همسایگی با کشور کویت پیش ببرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه