English

گاردین افت محبوبیت حزب محافظه‌کار انگلیس را تحلیل کرد

توری‌ها در گرداب بحران اعتماد

اختلاف محبوبیت دو حزب بزرگ انگلستان در بیان رأی‌دهندگان زیر 45 سال به‌شدت در حال افزایش است. به‌طوری‌که رقم طرفداران حزب کارگر و «جرمی کوربین» در میان این دسته از شهروندان انگلیسی بیش از دو برابر بیشتر از هواداران حزب محافظه‌کار است.

توری‌ها در گرداب بحران اعتماد

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، پس از انتخابات زودهنگام ماه ژوئن، افکار عمومی انگلستان به‌شدت از توری‌ها آزرده‌خاطر شد و مردم از این حزب فاصله گرفتند. اکنون نتایج یک نظرسنجی گسترده که توسط موسسه «اس.ام.اف» برگزار شد حاکی از آن است که نه‌تنها نوجوانان و جوانان 20 تا 30 سال، بلکه اکثر شهروندان بالای 30 سال و حتی میان‌سالان جوان‌تر نیز از محافظه‌کاران انگلیسی روی‌گردان شده‌اند. همچنین بسیاری از دیگر نظرسنجی ها نیز نشان می دهد که در صورت برگزار شدن مجدد انتخابات پارلمانی، این بار حزب کارگر توری ها را از پیش رو برخواهد داشت.

داده‌هایی که در کنفرانس اخیر این حزب در شهر منچستر منتشرشده، حتی چند نفر از اعضای بلندپایه این حزب را نیز به صرافت تجدیدنظر در سیاست‌هایی انداخته که باعث جلب جوانان به حزب می‌شود. نتایج مصیبت‌بار انتخابات زودهنگام اخیر که «ترزا می»، نخست‌وزیر محافظه‌کار می‌خواست از طریقان تسلط حزبش بر کابینه و پارلمان بریتانیا را تشدید و تضمین کند، خبر از آرامش قبل از طوفان برای حزب حاکم داد. به نظر می‌رسد حتی پس از انتخابات، بحران بی‌اعتمادی به این حزب در انگلستان در حال افزایش است.

همین هفته «فیلیپه لی»، نماینده محافظه‌کار مجلس عوام و دبیر کارگروهی در وزارت دادگستری در یادداشتی برای گاردین نوشت: «حزب محافظه‌کار برای افراد زیر 44 سال دیگر محلی از اعراب ندارد. ما با یک بحران اعتمادِ گسترده روبه‌رو هستیم.» او در یادداشت خود می‌افزاید: «بیشتر مردم ما را به‌عنوان حزب ثروتمندان و اغنیا می‌شناسند و فکر نمی‌کنند که حزب محافظه‌کار طرف آن‌ها باشد این‌یک زنگ خطر جدی برای ماست که از خواب غفلت بیدار شویم.»

تحلیل نتایج نظرسنجی

نتایج نظرسنجی اس.ام.اف نشان می‌دهد که تنها 15 درصد از افراد 18 تا 24 سال معتقدند توری‌ها مطالبات آن‌ها را نمایندگی می‌کنند. این رقم در مورد افراد 25 تا 34 سال تنها 20 درصد و در خصوص افراد 35 تا 44 سال اندکی بیش از 20 درصد است. این در حالی است که 76 درصد از همین سه گروه سنی فکر می‌کنند، توری‌ها حامی اغنیا هستند.

اما وقتی آمار محبوبیت توری‌ها با حزب کارگر را مقایسه کنیم وضعیت بحرانی این حزب شدیدتر نیز می‌شود؛ درحالی‌که تنها 19 درصد از شهروندان 18 تا 34 ساله انگلیسی توری‌ها را در کنار خود می‌بینند، 53 درصد می‌پندارند که جرمی کوربین و حزب کارگر بهتر نمایندگی خواسته‌های آن‌ها را انجام می‌دهند. اگر همه رأی‌دهندگان زیر 45 سال را در نظر بگیریم، این ارقام با اندکی تعدیل مواجه می‌شوند. 19 درصد از توری‌ها حمایت می‌کنند و 50 درصد از حزب کارگر. حتی حزب کارگر در بین شهروندان 45 تا 65 سال نیز از رقیب خود جلو است و تنها بیشتر افراد بالای 65 سال توری‌ها را نماینده بهتری از کارگرها می‌دانند (39 درصد حزب محافظه‌کار و 30 درصد حزب کارگر).

همچنین در برخی از حوزه‌های خاص توری‌ها به‌هیچ‌روی با مطالبات رأی‌دهندگان جوان همخوانی ندارند. تنها 9 درصد از افراد 25 تا 34 ساله معتقدند که محافظه‌کاران طرفدار حقوق مستأجران هستند، درحالی‌که 32 درصد همین افراد توری‌ها را همسو با صاحب‌خانه‌ها می‌دانند. درنتیجه تنها 25 درصد از افراد 35 تا 44 ساله مایل‌اند به محافظه‌کاران رأی بدهند، این میزان برای شهروندان 25 تا 34 ساله 26 درصد و برای سنین 18 تا 24 سال نیز فقط 22 درصد است. اما 51 درصد از انگلیسی‌های 65 تا 74 سال هنوز حامی محافظه‌کاران هستند.

«جیمز کرکاپ»، مدیر اس.ام.اف در این خصوص گفت: «نمی‌توان از مردم انتظار داشت به برنامه اقتصادی رأی دهند که برای آن‌ها به معنای واقعی کلمه هیچ سهمی قائل نیست. مشکل محافظه‌کاران این است. ازآنجاکه بسیاری از مردم دارایی و یا پس‌انداز چشمگیری ندارند، توری‌ها به دلیل طرفداری اقشار غنی‌تر، گروهی خطرناک جلوه می‌کنند. محافظه‌کاران از حقوق افرادی طرفداری می‌کنند که به‌جز منافع شخصی انگیزه‌ای ندارند و نمی‌خواهند به دیگران کمکی کنند.»

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه