English

شرکت وابسته به سایپا ورشکست شد / مگاموتور و بدهی ۷۱۸ میلیارد تومانی در آستانه انحلال

گزارشهای حسابرسی نشان می دهد یکی از شرکتهای زیرمجموعه خودروسازی سایپا به ورشکستگی کامل رسیده یعنی میزان بدهی آن از سرمایه ثبت شده شرکت بیشتر است.

شرکت وابسته به سایپا ورشکست شد / مگاموتور و بدهی ۷۱۸ میلیارد تومانی در آستانه انحلال

  به گزارش سرویس اقتصادی خبرگزاری موج، یکی از شرکتهای متعلق به سایپا به ورشکستگی کامل رسیده و گزارش حسابرسان مستقل و بازرسان قانونی این شرکت نشان می دهد زیان انباشته آن از کل سرمایه اعلامی اش بیشتر شده. گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت تولیدی موتور، گیربکس و اکسل سایپا-مگاموتور که از زیر مجموعه های خودروسازی سایپا شمرده می شود نشان می دهد میزان بدهی انباشته این شرکت به بیش از ۷۱۸ میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که سرمایه ثبت شده این شرکت تنها ۳۵۷ میلیارد و ۳۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. یعنی زیان انباشته این شرکت دو برابر سرمایه ثبت شده آن شده. اطلاعات و صورت‌های مالی ۱۲ ماهه منتهی به ۱۲ اسفندماه ۹۴ نشان می دهد بدهی های عمده این شرکت مربوط به سیستم بانکی است. از جمله مانده تسهیلات دریافتی شرکت اصلی از بانک صنعت و معدن شامل مبلغ ۱۱۵ میلیارد تومان معادل ۳۸ میلیون دلار (اصل و سود) است. گزارش حسابرسی این شرکت خودروسازی زیرمجموعه سایپا نشان می دهد نتایج عملیات شرکت اصلی در سال ۹۴ منجر به مبلغ ۳۲۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان زیان خالص شده و با جمع این مبلغ با زیانهای سالهای گذشته باعث شده زیان انباشته شرکت بالغ بر ۷۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان شود. حسابرسان شرکت به مجمع عمومی گفته اند باید در این باره به مفاد ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت مراجعه کنند. ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت مقرر می‌دارد که اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیات‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود. درباره این شرکت، میزان بدهی انباشته از ۲ برابر سرمایه هم تجاوز کرده است. طبق این ماده قانونی هر گاه مجمع مزبور رای به انحلال شرکت ندهد، باید در همان جلسه و یا رعایت مقررات ماده ۶ قانون تجارت، سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد. گزارش حسابرسی نشان می دهد همچنین به دلیل کمبود نقدینگی و به منظور پرداخت تعهدات در موعد مقرر شرکت اقدام به اخذ تسهیلات از بانکهای کشور کرده که همه ساله هزینه‌های عمده‌ای از این بابت به شرکت تحمیل می شود. این گزارش نشان می دهد هزینه‌های مالی شرکت در سال ۹۴ بالغ بر مبلغ ۱۴۵ میلیارد‌ و ۵۰۰ میلیون تومان است. در گزارش حسابرسی آماده است: بهای تمام شده قطعات فروش رفته طی سال عمدتا  بیش از مبلغ فروش به مشتریان بوده و برخی از شرکتهای فرعی نیز زیان‏ده می‏باشند. لذا ضروریست، تمهیدات لازم به منظور خارج نمودن شرکت اصلی و شرکتهای فرعی از وضعیت زیاندهی و تامین مالی از محل فعالیتهای عملیاتی سود آور و وصول بموقع مطالبات، اتخاذ گردد. پای این گزارش را مدیران شرکت حسابرسی سلیمان سراج، حسین شاهین فر و پرویز مرادی حامد امضا کرده اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    وقتی شرکتهای خودروساری یه جای پیشرفت در ساخت شده اند واردکننده خودرو وشبیه بنگاهای فروش خودرو شدهاند باید تولید در این کشور به فراموشی سپرده شود.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه