English

مشاور وزیر جهاد کشاورزی خبرداد؛

رتبه اول ایران در تولید گل محمدی / صادرات ده میلیون دلار گل محمدی به ۳۸ کشور جهان

مشاور وزیر جهاد کشاورزی از صادرات 10 میلیون دلاری گل محمدی به 38 کشور جهان خبر داد.

رتبه اول ایران در تولید گل محمدی / صادرات ده میلیون دلار گل محمدی  به 38 کشور جهان
به گزارش خبرنگار اصفهان خبرگزاری موج

،حسین زینلی در جمع خبرنگاران بیان داشت: در سال گذشته سطح زیر کشت گل محمدی ما در کشور به 31هزار هکتار رسید و میزان تولید امسال به 68هزار و 200 تن خواهد بود.

 وی افزود: امیدواریم با تلاش‌های صورت گرفته صادرات گل محمدی را به کشورهای مختلف داشته باشیم در حالی که کشور ایران رتبه یک تولید گل محمدی و غنچه گل محمدی و رتبه یک صادرات در جهان را داریم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی از کسب رتبه سوم در اسانس تام و رتبه یک اسانس نوع اول ایران خبر داد و ابراز داشت: تلاش داریم با افزایش اسانس تام میزان تولید اسانس تام را افزایش داده و از سوی دیگر ارزآوری برای کشور را افزایش دهیم.

وی از ساخت دستگاه و تولید اسانس نوع اول و اسانس تام در کشور گفت: آن دسته از واحدهای تولیدی که اسانس تام را تولید کنند می‌توانند از تسهیلات دولتی استفاده کنند و این موضوع یک نوع مشوق برای تولید اسانس تام برای واحدهای تولیدی است.

زینلی با بیان اینکه بیش از 60هزار هکتار داروهای گیاهی زیر کشت رفت که 50هزار هکتار اراضی دیمی بود، تصریح کرد: امسال در نظر داریم 10هزار هکتار داروی گیاهی به سطح زیر کشت اضافه کنیم و از سوی دیگر در نظر داریم با مشارکت بخش خصوصی بورس گلاب در کاشان نهادینه کنیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم کاشان را به عنوان پایتخت گل محمدی در جهان معرفی کنیم و به‌همین دلیل روز گل و گلاب را در تقویم رسمی کشور ثبت کردیم و به جهان معرفی کنیم پایتخت گل محمدی در جهان کدام کشور و منطقه است.

راه‌های تقویت تولید اسانس روغن گل محمدی

زینلی با اشاره به راه‌های تقویت تولید اسانس روغن گل محمدی در ایران افزود: هم اکنون در ایران ۵۰ فرآورده از گل محمدی تولید می‌شود، در حالیکه این رقم در سطح جهانی بالغ بر ۱۳۰ فرآورده است که در راستای توسعه صنعت فرآوری باید با شرکت‌های بزرگ جهانی تولید کننده لوازم بهداشتی و آرایشی همکاری نزدیکتری داشته باشیم تا فرآورده‌های وارداتی هم در آینده در داخل تولید شود.

زینلی، افزایش میزان عملکرد تولید گل محمدی در واحد سطح از طریق نوسازی، بازسازی، جوان‌سازی باغات و تغییر رقم را از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی نام برد و افزود: این رقم اکنون بیش از ۳ میلیون تن در هکتار است که دستیابی به تولید ۴ تن گل محمدی در هکتار را هدفگذاری کرده‌ایم.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی یادآور شد:استان‌های اصفهان، کرمان، کرمانشاه، فارس و آذربایجان شرقی تولیدکنندگان اصلی گل محمدی در کشور هستند، ضمن اینکه تولید این گل تقریبا در سراسر کشور انجام می‌شود.

 

هدف گذاری‌های جدید برای توسعه اقتصادی صنعت گل محمدی

زینلی، در همین حال تغییر راهبرد، هدف گذاری‌های جدید، بررسی ظرفیت‌ها، نیاز‌ها و الزامات را از اهداف دیگر دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و افزود: فعالان این عرصه به سمت فرآوری گل تازه رفته‌اند که تاکنون به ۳۳ کشور دنیا غنچه گل محمدی صادر شده و فرهنگ استفاده از غنچه در چای و دم‌نوش گسترش چشمگیری داشته است.

وی گفت:سمت و سوی گلاب‌گیری عمدتاً به سمت تولید اسانس و فرآورده‌های غذایی و دارویی و تولیدغنچه سوق داده شده و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با کمک بخش تحقیقات، پایلوت اسانس گل محمدی را برای دستیابی به استاندارد‌های بالای تولید طراحی کرده‌ایم.

 

چین بازار هدف برای صادرات غنچه گل محمدی و اسانس

وی، با اشاره به اینکه اکنون چین یکی از بازار‌های هدف اصلی ما در صادرات غنچه گل محمدی و اسانس است، ادامه داد: ما باید تمام نکات فنی را رعایت کنیم تا کشاورز که سرمایه خود را برای احداث مزارع به کار گرفته، متضرر نشود و بهره‌وری افزایش یابد.

زینلی با بیان اینکه در دفتر گیاهان دارویی برای ۱۵ محصول استان معین انتخاب شده، افزود: برای گل محمدی استان فارس، استان معین و استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان و کرمان استان‌های پشتیبان هستند

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه