English

موزه حرم مطهر حضرت معصومه(س) ۸۸ ساله شد

رئیس اداره موزه فاطمی با اشاره به 88 ساله شدن موزه فاطمی به عنوان اولین موزه ایران گفت: این موزه در آبانماه 1314 تأسیس شده و اکنون با 60 گنجینه و گنجواره روایتگر تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم است.

موزه حرم مطهر حضرت معصومه(س) ۸۸ ساله شد

به گزارش خبرگزاری موج قم، حجت الاسلام محمدباقر مشکاتی در گفت و گویی اظهار کرد: موزه فاطمی که در آبانماه ۱۳۱۴ هجری شمسی به صورت رسمی تأسیس شده و اولین موزه ایران نام گرفته است ۸۸ ساله شد.

وی افزود: اولین موزه وقفی و بارگاهی جهان با گفتمان و چیدمان جدید در ۲ تالار عترت و عبرت و ۶۰ گنجینه و گنجواره ارزشمند از آثار باستانی، تاریخی و هنری، پذیرای علاقه‌مندان به میراث فرهنگی کریمه اهل بیت سلام الله علیها است.

رئیس اداره موزه فاطمی در معرفی این موزه خاطرنشان کرد: ده‌ها گونه اشیای موزه‌ای از جمله آثار باستانی و تاریخی ۵ هزارساله مِفرَغی و سفالینه، آثار شیشه و کاشی، آثار فلزی، آثار چوبی، پارچه و فرش ها، مهرها و نگین‌ها، تمبرها و سکه‌ها و مدال‌های ورزشی، در تالار عبرتِ موزه به نمایش عموم در آمده است.

وی ادامه داد: تالار عترت موزه فاطمی نیز بر اساس اهداف و دستاوردهای سفر تاریخی و تمدن‌ساز حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها از مدینه به دیار قم، بازچیدمان شده است.

مشکاتی افزود: در تالار عترت اشیای تاریخی و متبرک هزارساله بارگاه فاطمی از جمله کاشی‌های ۸۴۰ ساله مرقد مطهر، آثار ضریح و گنبد قدیمی و صدها اثر نفیس دیگر مربوط به فرهنگ زیارت، فرهنگ خدمت، مشاغل و آیین‌های قدیمی و فرهنگ قرآنی به ویژه قرآن‌های خطی منسوب به امامان معصوم (علیهم السلام) و موارد دیگر در معرض دید همگان است.

وی گفت: موزه فاطمی واقع در میدان آستانه جنب درب شماره یک حرم مطهر همه روزه از ۸ صبح تا ۱۶عصر پذیرای مراجعه کنندگان است.

گفتنی است به مناسبت ۸۸ ساله شدن موزه فاطمی کلیپ معرفی این موزه نیز برای پخش در رسانه و فضای مجازی تولید شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه