English

استاندار آذربایجان شرقی:

ضرورت بازگشایی مسیر ریلی آذربایجان شرقی به کشورهای همسایه

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت بازگشایی مسیر ریلی استان به کشورهای همسایه، گفت: در صورت راه‌اندازی این خط ریلی، بخش زیادی از مشکلات استان در حوزه حمل‌ونقل و صادرات قابل حل خواهد بود.

ضرورت بازگشایی مسیر ریلی آذربایجان شرقی به کشورهای همسایه

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، عابدین خرم در جلسه مشترک کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و ستاد تجارت فرامرزی استان، با اشاره به رشد 16 درصدی صادرات استان در سال 1400 نسبت به سال قبل از آن، اظهار داشت: این رقم، رضایت‌بخش و در حد انتظار نیست که علت آن وجود موانع متعددی است که باید رفع شوند.

وی با تأکید بر اهتمام جدی دستگاه‌های مسئول برای رفع موانع صادرات ، برنامه‌ریزی جدی دستگاه‌های مسئول، حذف تشریفات زاید، پیچیده و خسته‌کننده گمرکی، تقویت زیرساخت‌ها در پایانه‌های مرزی و بازگشایی مسیر ریلی استان به کشورهای همسایه را از اقدامات ضروری برای توسعه صادرات عنوان کرد.

وی همچنین با اشاره به ضرورت بازگشایی مسیر ریلی استان به کشورهای همسایه، گفت: در صورت راه‌اندازی این خط ریلی، بخش زیادی از مشکلات استان در حوزه حمل‌ونقل و صادرات قابل حل خواهد بود.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر تعیین متولی امر صادرات در دستگاه‌های اجرایی، گزارش اقدامات دستگاه‌ها در راستای رفع موانع صادرات و گزارش شرکت‌های عمده صادراتی درخصوص عمل به تعهدات صادراتی و بازگشت ارز حاصل از صادرات تأکید کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی هم در این جلسه از افزایش 16 درصدی صادرات استان در سال 1400 نسبت به سال قبل از آن خبر داد و گفت: استان از نظر صادرات در رتبه ششم کشوری است و 6 صادرکننده نمونه ملی مربوط به استان ماست.

صابر پرنیان با بیان اینکه میزان تحقق بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال گذشته، 80 درصد بود، گفت: هدف‌گذاری صادرات استان در سال 1401، دو میلیارد دلار است که همه دستگاه‌ها باید با برنامه صادراتی استان در سال جاری همراهی کنند.

ناظر گمرکات استان نیز در این جلسه میزان صادرات کالا از گمرکات استان در سال 1400 را 1.4 میلیارد دلار در قالب 2.8 میلیون تن کالا اعلام کرد و گفت: صادرات استان در سال گذشته از نظر ارزش، 16 درصد افزایش و از نظر وزن، 9 درصد کاهش داشته است.

لیلی اورنگی همچنین میزان واردات استان در سال گذشته را 1.19 میلیارد دلار اعلام کرد که نسبت به سال قبل از آن، 19 درصد رشد داشته است.

اعضای حاضر در این جلسه بر این موضوع تاکید داشتند که تامین قدرت اقتصادی و داشتن توان بالای صادراتی منوط به تامین لجستیک است و با این وضعیت فرسوده کامیون ها، محصولات تولیدی، راهی برای ورود به بازارهای صادراتی نخواهند داشت.

از مجموع 23 هزار دستگاه کامیون در حال تردد در کشور، 10 هزار دستگاه بالای 25 سال عمر دارند و سهم استان در برنامه نوسازی کامیون ها در سال 1400 فقط 600 دستگاه بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه