English

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید۱۹:

مازندران مستعد طغیان مجدد کرونا است

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید19گفت: مازندران به واسطه تردد‌ها و جابجایی زیاد جمعیت استعداد طغیان‌های ناشی از اپیدمی با منشا‌ءهای مختلف از جمله اُمیکرون را دارد.

مازندران مستعد طغیان مجدد کرونا است

به گزارش خبرگزاری موج مازندران، حمید سوری رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید19 و عضو شورای مشورتی علمی وزارت بهداشت در جلسه ستاد کنترل ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت: تاکنون برای اُمیکرون مورد ثابت و تأیید شده‌ای در کشور گزارش نشده است اما با توجه به مشاهده این ویروس در برخی کشور‌های همسایه از جمله عربستان، پاکستان، ترکیه و امارات احتمالاً  اُمیکرون تاکنون وارد کشور شده است.

وی ادامه داد: اُمیکرون به دلیل سرعت انتشار زیاد و ابتلای افراد بیشتر در زمان کمتر پنجمین واریانت هشدار دهنده سازمان بهداشت جهانی است و اگر چه مرگ و میر و شدت بیماری در این واریانت کمتر است، اما عده زیادی را در مدت کمی می‌تواند مبتلا کند.

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید19 گفت: اُمیکرون در جهان رو به گسترش است و اگر چه در آفریقا به شکل گسترده تری گزارش شده است اما هنوز به واریانت قالب در هیچ منطقه‌ای تبدیل نشده است.

وی بیان داشت: اُمیکرون با تست‌های موجود قابل تشخیص است و به دلیل اینکه راه دریافت و عفونت آن یکسان است استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی برای مقابله با این واریانت جوابگو است.

سوری افزود: شواهد نشان می‌دهد افرادی که دو یا سه دوز واکسن کرونا دریافت کرده اند کمتر در معرض ابتلا به این واریانت هستند، اما این موضوع به مطالعات و بررسی بیشتر نیاز دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه گردش ویروس اُمیکرون زیاد و بسیاری از موارد ابتلا نیز بدون علامت هستند افراد باید این ویروس را خطر بالقوه‌ای برای خود و اطرافیانشان در نظر بگیرند.

عضو شورای مشورتی علمی وزارت بهداشت بر کنترل بیشتر مبادی ورودی و خروجی کشور تأکید کرد و بیان داشت: ایرانیانی که سفر‌های خارجی داشتند و اکنون وارد کشور شده اند شاید هیچ گونه علامت بیماری نداشته باشند اما امکان دارد بیمار باشند و افراد دیگر را مبتلا کند.

وی عنوان داشت: طرح شهید سلیمانی با رویکرد‌ها و ساز و کار‌های جدید به زودی به استان‌ها ابلاغ می‌شود و در آن نقش سازمان‌ها پررنگ‌تر دیده شده است.

دکتر سوری بر لزوم گسترش همکاری‌های بین بخشی در طرح جدید شهید سلیمانی تأکید کرد و افزود: نیرو‌های خط مقدم مقابله با کرونا خسته شده اند و بار سنگینی نیز روی شانه‌های حوزه سلامت بوده است به همین دلیل اکنون زمان آن است که همه سازمان‌ها برای مقابله با کرونا وارد میدان شوند.

وی ادامه داد: نقش سازمان‌های تحقیقاتی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در طرح جدید شهید سلیمانی بیشتر است و آنها نیز برای حل مشکلات به کارگیری خواهند شد.

عضو شورای مشورتی علمی وزارت بهداشت استفاده از از فن آوری‌های نوین را از دیگر رویکرد‌های طرح شهید سلیمانی اعلام کرد و گفت: این طرح بازگشت به زندگی عادی را هدف قرار داده است و بازگشایی مشروط مدارس و لغو محدودیت‌ها تردد شبانه از نشانه‌های آن است.

وی افزود: در این طرح هوشمندانه، با نگاه علمی و استفاده از شواهد و تجارب موفق جهانی تلاش خواهد شد تا جامعه از شرایط بحرانی نجات یابد.

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید19 گفت: مازندران به واسطه تردد‌ها و جابجایی زیاد جمعیت استعداد طغیان‌های ناشی از اپیدمی با منشا‌ءهای مختلف از جمله اُمیکرون را دارد.

وی ابراز داشت: منشاء گسترش این اپیدمی و پیک جدید کرونا طغیان‌های احتمالی است که ممکن است در زمان یا مکان محدود اتفاق بیفتد به همین دلیل باید همه استان‌ها هوشیار باشند.

دکتر سوری شاخص‌ها در سطح استان را خوب اعلام کرد و گفت: کارکرد مدافعان سلامت در مازندران نسبت به میانگین کشور قابل قبول است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه