English

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی:

بسیاری از مشکلات جوانان با تعامل درست و صحیح پدر و مادر حل می شود

امام جمعه مشهد بیان کرد: پدر و مادر وقتی خلاف توقع خود را از جوان می‌بینند با پرخاش با او برخورد می‌کنند و از این طریق می‌خواهند مشکل را حل کنند و راه برخورد درست با جوان برخورد عاطفی و عاشقانه پدر و مادر متناسب با سن جوان است.

بسیاری از مشکلات جوانان با تعامل درست و صحیح پدر و مادر حل می شود

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در جوار بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا(ع)، بعد از حمد و ثنای پروردگار و دعوت به تقوای الهی، عنوان کرد:کلام ما در تقوای عملی در تعامل با جوانان بود و هفته گذشته مطالبی در خصوص ازدواج جوانان بیان کردم.

آیت‌الله علم‌الهدی در خصوص رابطه ازدواج با تقوای عملی و تعامل با جوانان گفت: ازدواج مساله جوان و مشکل خانواده است و طراح  ازدواج کانون زندگی پدر و مادر است، خانواده همانطور که در همه امور فرزندشان هم مسئولیت دارند هم دخالت؛ در ازدواج نیز همینطور است.

امام جمعه مشهد همچنین خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلاتی که جوانان در این موقعیت از سن و زندگی دارند با تعامل درست و صحیح پدر و مادر با جوان حل می شود، تقوا اقتضا می‌کند که پدرها و مادرها وظیفه خودشان را در تعامل با جوانان بدانند و بشناسند و عمل کنند.

آیت الله علم الهدی در ادامه افزود: دو بینش در کانون خانواده وجود دارد که مشکل آفرین است و هر دو بینش انحرافی است، یک دید و بینش پدر و مادر نسبت به جوان این است که از او متوقع می شوند چون او به ثمر رسیده و به مرحله کمال می‌بینند دوم بینش خود جوان نسبت به خودش است که فکر می‌کند با این توسعه کمال جسمانی و با اینکه از نظر نمو و اعضای بدن به یک مرحله بالایی هم از زیبایی هم از نظر قدرت رسیده پس یک موجود کامل است و همین موضوع برای او ایجاد غرور و خودبرتربینی می کند.

امام جمعه مشهد در ادامه متذکر شد: پدر و مادر وقتی خلاف توقع خود را از جوان می‌بینند با پرخاش با او برخورد می‌کنند و از این طریق می‌خواهند مشکل را حل کنند.

وی ادامه داد: غروری که جوان احساس می‌کند باعث مشکل برای جوانها می‌شود که باید به آن توجه داشت، توسعه کمال جسمانی به معنای کمال نیست یعنی یک جوان وقتی به سن ۲۰ سالگی رسید تازه سلول‌های مغزی‌اش کامل شده است و از سن ۲۰ سالگی تا ۲۲ سالگی یا ۲۵ سالگی پرده‌های میلین سلول‌های مغز را می پوشانند.

آیت الله علم الهدی افزود: روایت داریم از وجود مقدس پیغمبر اکرم که فرمودند فرشته‌ای است هر شب از آسمان نازل می‌شود و ندا می‌کند ای بچه‌های 20 ساله جدیت کنید و کوشش کنید یعنی اینکه ساختمان مغز کامل شده است.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه پرده‌های میلین در سن 20 سالگی هنوز این سلول‌های مغز را نپوشانده است، بیان کرد: در نتیجه این که سلول‌های مغز کامل می‌شود جوان در این سن از قدرت ابتکار بالایی برخوردار است اما تجربه ندارد و هنوز کاملاً ابتکارات و نظریاتی که از مغز او ترشح می‌شود ‌نمی‌تواند یک جریان پخته در زندگانی او ایجاد کند و تجربه او در زندگی ناقص است برحسب احساسی که جوان در این لحظه پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: این غرور جوانی و بی تجربگی را منتهی به سرکشی و عصیان‌گری دانست و  این حالت سرکشی در لسان روایات ما به مستی جوانی تعبیه شده است یعنی آن غرور و خود برتربینی کم کم برای او حالت مستی به وجود می آورد؛ حضرت علی(ع) می‌فرمایند در زندگی انسان یک مستی‌هایی هست که اگر در این مستی‌ها هوشیاری به انسان دست ندهد و در همان حالت مستی بماند خیلی ضرر خواهد کرد، مستی مال، مستی قدرت، مستی علم و مستی جوانی مواردی است که امیرالمومنین(ع) از آن نام می‌برند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در تشریح این سخن گفت: منظور از این مستی چیست؟ حالت مستی این است که وقتی انسان مست میشود جلوی دیدش گرفته می‌شود و آن گرایش‌های درونی جلوی چشم‌های او را می‌بندد، انسان مست در حالت مستی عقلش کار نمی‌کند یعنی گرایش‌‌های باطنی انسان اجازه نمی‌دهد انسان از عقلش درست استفاده کند.

آیت الله علم الهدی در خاتمه خاطر نشان کرد: جوان در مقابل نصیحت موضعگیری میکند چون حس می‌کند او را تحقیر کرده اید بنابراین نصیحت تاثیر منفی دارد راه برخورد درست با جوان برخورد عاطفی و عاشقانه پدر و مادر متناسب با سن جوان است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه