English

یک‌هزار و ۲۴۴ ماما در قم عضو سازمان نظام پزشکی هستند

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی قم گفت: یک‌هزار و ۲۴۴ ماما در قم عضو سازمان نظام پزشکی هستند.

یک‌هزار و ۲۴۴ ماما در قم عضو سازمان نظام پزشکی هستند
به گزارش خبرگزاری موج استان قم

، معصومه رفیعی روز یکشنبه درگفت‌وگویی به مناسبت روز ماما، افزود: از این تعداد، ۵۴۰ نفر ماما در بخش بهداشت و درمان قم و ۶۲ ماما در دفاتر کار مامایی و مراکز مشاوره فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: همچنین ۲۴۹ ماما در معاونت درمان و آموزش دانشگاه علوم پزشکی قم مشغول به کار هستند که پنج نفر دارای مدرک دکتری و ۱۰ ماما دارای کارشناسی ارشد می‌باشند.

وی با بیان اینکه استان قم از نظر تعداد ماما در وضعیت مطلوب است، خاطرنشان کرد: با طرح جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که برای جوانی جمعیت و جبران کمبود نیروی مامایی اجرا شد، طرح نیروی مامایی اجباری گردید تا نیروی کافی در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی در کل کشور قرار گیرد.

رفیعی بیان کرد: در راستای ارتقاء دانش ماماها،‌ در طول سال برنامه آموزشی به شکل برگزاری دوره‌های آموزش مداوم، آموزش ضمن خدمت و دوره‌های بازآموزی از طرف دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی برگزار می‌شود.

وی با بیان این‌که مشکلات گروه مامایی بسیار است، تصریح کرد: ماماها شاید گروهی بوده‌اند که تاکنون نادیده گرفته شده‌اند و جوانی جمعیت کمک کرد تا این قشر زحمتکش بیشتر دیده شود.

وی افزود: تعرفه مامایی با یک‌سال تاخیر از گروه پرستاری در نظر گرفته شد و متاسفانه در حال حاضر نیز بسیاری از خدماتی که توسط ماما انجام می‌شود، تعرفه گذاری نشده‌است.

رفیعی با اشاره به نقش ماما در سلامت مادران باردار، گفت: قبل از شروع فرآیند بارداری و حین بارداری، ماما به‌عنوان مراقب می‌تواند با مشاوره‌ به یک خانم کمک کند تا روند ادامه بارداری به‌سلامت طی شود.

به گفته وی،‌ نقش ماما به‌عنوان فردی که همیشه در کنار خانواده است و دسترسی آسان‌تری را فراهم می‌کند قاعدتا به‌سلامت خانواده کمک بیشتری می‌کند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی قم نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هم اینک ، یک‌هزار و ۲۴۴ ماما در استان عضو سازمان نظام پزشکی هستند که از این تعداد ۳۰ نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد مامایی هستند.

فرانک رزاقی افزود: از این تعداد، حدود ۲۸۷ نفر شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی، ۲۴۹ نفر در بیمارستان‌های دولتی، ۸۸ نفر در بیمارستان‌های خصوصی و تعدادی ماما نیز در درمانگاه‌های خیریه و خصوصی اشتغال دارند.

وی اضافه کرد: حدود ۲۰ مرکز ارائه خدمات مشاوره مامایی و حدود ۵۰ دفتر کار مامایی خصوصی در قم فعال است.

وی به مشکلات قشر ماما اشاره و بیان کرد: تغییر عنوان ماما به مراقب سلامت در مراکز بهداشتی درمانی موجب نارضایتی ماماهای شده‌است و از سوی دیگر، محول کردن وظایف متعدد به مراقبین سلامت(ماما) باعث فرسایش کاری و کاهش انگیزه کاری این قشر خدوم خواهد شد.

رزاقی با تاکید بر این‌که قرار گرفتن ماماها در جایگاه واقعی‌شان قطعا در تحقق سیاست‌های فرزندآوری موثر خواهد بود، افزود: پرداخت به‌موقع مطالبات مامایی در واحدهای درمانی و واقعی شدن تعرفه‌های خدمات مامایی می‌تواند در کاهش مشکلات این قشر موثر باشد.

وی گفت: ماماها قبل از بارداری با افزایش سطح آگاهی مادران و اصلاح سبک زندگی می‌توانند مادر را برای یک بارداری سالم از نظر جسمی و روحی آماده کنند و در دوران بارداری نیز با برگزاری کلاس‌های آمادگی برای زایمان و آموزش ورزش‌های دوران بارداری و حرکات اصلاحی به مادر کمک می‌کنند تا حاملگی را با کمترین عارضه پیش ببرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه