English

بهترین روش پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی/پرداخت حق بیمه با ۵ روش فوق العاده آسان

بهترین روش پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی که به عنوان یکی از بزرگترین سازمان های بیمه کننده کشور مطرح می باشد با 5 روش آسان قابل انجام است. روزانه افراد زیادی باید حق بیمه خود را پرداخت کنند. آشنایی با روش های ساده این موضوع، می تواند کمک بسیاری به جلوگیری از اتلاف وقت و تسهیل کار کند.

بهترین روش پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی/پرداخت حق بیمه با 5 روش فوق العاده آسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، یکی از نشان های کشورهای توسعه یافته، تحت پوشش قرار گرفتن اکثریت قریب به اتفاق شهروندان آن جامعه در انواع بیمه است. بیمه، تضمینی برای زندگی آتی افراد محسوب می شود که می تواند شامل حقوق دریافتی، مسائل پزشکی و درمانی، و خسارات ناشی از حوادث طبیعی و غیرطبیعی شود. 

در همین رابطه یکی از سازمان های مهم بیمه در کشور ما، تامین اجتماعی است که بیشترین افراد را در تحت پوشش خود دارد. لذا در این مطلب ضمن اشاره به بیمه تامین اجتماعی، به شیوه های پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی اشاره می شود

بیمه تامین اجتماعی چیست؟

بیمه های تامین اجتماعی به بیمه اجباری، خویش فرما و بیمه های خاص بیمه اجباری تقسیم می شود که در هریک از آنها فرد می تواند با پرداخت سهم بیمه خود تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار گیرد.

بیمه تامین اجتماعی خویش فرما که به دو دسته بیمه اختیاری و بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد تقسیم می‌شوند، دسته‌ای دیگر از بیمه‌های تأمین اجتماعی هستند که مهمترین تفاوت آن‌ها با بیمه اجباری، همان‌گونه که از اسم این نوع بیمه مشخص است، آن است که پرداخت حق بیمه از سوی خود شخص و دولت است.

تفاوت بیمه اختیاری با بیمه صاحبان حرفه و مشاغل آزاد

بیمه اختیاری برای کسانی است که تحت پوشش بیمه خاصی نیستند. متقاضی این نوع بیمه، مستقیما با مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی خواهان انعقاد قرارداد بیمه اختیاری می‌شود و موظف است خود، حق بیمه را در زمان تعیین‌شده پرداخت کند. این تفاوت علاوه بر نیاز داشــتن به حداقل ۳۰ روز سابقه قبلی برای متقاضیان بیمه اختیاری، به نوع خدماتی که ارائه می‌شود نیز مربوط است.

در بیمه اختیاری حق‌بیمه ۲۶ درصد مقطوع است که کل خدمات از قبیل مســتمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت و تعهداتی شامل درمان، هزینه‌های پروتز و اروتز، هزینه کفن‌ و دفن را دربرمی‌گیرد.

بیمه صاحبان حرفه و مشاغل آزاد

ولی در بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد تعهدات به چند دسته به شرح زیر تقسیم می‌شود:

بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی با ۱۲ درصد: در این نوع بیمه فقط خدمات مربوط به بازنشستگی ارائه می‌شود.

بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی با ۱۴ درصد: در این نوع بیمه خدمات پرداخت مستمری بابت بازنشستگی بیمه‌شده و پرداخت مستمری به بازماندگان در صورت فوت بیمه‌شده اصلی ارائه می‌شود.

بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی ۱۸ درصد: در این نوع بیمه خدمات پرداخت مستمری بازنشستگی و فوت و همچنین خدمات مربوط به ازکارافتادگی کلی غیرناشــی از کار به این گروه از بیمه‌شدگان ارائه می‌شود. این بیمه شامل ازکارافتادگی جزئی و نقص عضو نمی‌شود، چون این موارد فقط به لحاظ حوادث ناشی از کار مطرح می‌شوند که کار در بیمه‌های خویش‌فرما به دلیل عدم وجود کارفرما و اشــتغال موضوع حوادث ناشی از کار منتفی است.

بازنشستگی، فوت، ازکارافتادگی کلی و درمان، با ۱۸ درصد دستمزد توافق‌شده همراه هزینه درمان به صورت سرانه: حق‌بیمه درمان در این نوع بیمه با توجه به افراد تحت تکفل به صورت ســرانه ماهانه دریافت می‌شود. ســرانه درمان هر سال توسط شورای عالی درمان تعیین می‌شود. در سال ۹۴ سرانه درمان ۲۷۰ هزار ریال تعیین شده بود و هنوز ســرانه درمان سال ۹۵ به تصویب نرسیده است.

بنابراین در بیمه صاحبان حرف و مشــاغل آزاد پرداخت ۱۸ درصد حق‌بیمه و پرداخت ســرانه درمان به ازای هر نفر افراد تحت تکفل برای هرماه موجب اســتفاده کامل از خدمات کامل سازمان به‌جز مواردی که در بیمه اجباری وجود دارد می‌شود.

خدمات بیمه بیکاری، کمک‌هزینه ازدواج، غرامت دســتمزد ایام بیماری و بارداری، پروتز و اروتز در این نوع بیمه ارائه نمی‌شود.

مهلت قانونی برای تحویل لیست و پرداخت حق بیمه

طبق ماده ٣٩ قانون تامین اجتماعی، مهلت قانونی برای تحویل لیست و پرداخت حق بیمه هر ماه، حداکثر تا آخرین روز ماه بعد است و کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون، مکلفند حق بیمه کارگران و شاغلان را در مهلت قانونی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند.

تغییراتی که در کارگاه‌ها از نظر افزایش یا کاهش تعداد کارگران و یا میزان حقوق و مزایای آنها ایجاد می‌شود، باید درصورت مزد و حقوق لحاظ شود.

پرداخت بیمه

 

روش های پرداخت فیش حق بیمه سازمان تامین اجتماعی

الف) پرداخت از طریق اینترنت

برای پرداخت فیش حق بیمه از طریق اینترنت می توانید به سایت بانک ملت به آدرس: www.bankmellat.ir مراجعه نموده، از منوی بانکداری الکترونیک گزینه سامانه واریز وجوه به حساب سازمان ها را انتخاب نمایید. در صفحه نمایش داده شده، سازمان تامین اجتماعی را انتخاب نمایید.

وارد کردن نام ، نام خانوادگی، پست الکترونیک، شماره همراه و شرح واریز، اجباری نیست ولی پس از پایان عملیات پرداخت، در رسیدی که برای شما صادر می شود استفاده می شود. (ترجیحا نام و نام خانوادگی را وارد نمایید).

شناسه واریز را وارد نمایید. توجه داشته باشید؛ حتماً شناسه بانک ملت را وارد کنید.

مبلغ را مطابق فیش وارد و گزینه تایید را انتخاب نمایید. (چنانچه شناسه یا مبلغ اشتباه باشد با پیغام خطای "شناسه واریز را به طور صحیح وارد کنید" مواجه می شوید.)

گزینه "صحت اطلاعات تایید می گردد" را علامت زده و گزینه تایید را انتخاب کنید.

به صفحه پرداخت الکترونیکی بانک ملت هدایت خواهید شد.

اینترنت

ب)از طریق دستگاه عابربانک

برای پرداخت فیش حق بیمه از طریق دستگاه عابر بانک، لازم است به یکی از دستگاه های عابر بانک رفاه، ملی، صادرات، کشاورزی، سپه،ملت و تجارت مراجعه نمایید. شیوه پرداخت در بانک های ذکر شده تفاوت زیادی ندارد، فقط در برخی موارد گزینه ها یا منوها با یکدیگر متفاوت است.

عابر بانک

چند نکته:

برای پرداخت فیش حق بیمه از طریق دستگاه عابر بانک، رمز اول کارت مورد استفاده قرار می گیرد و نیازی به رمز دوم نیست.

مهم نیست که کارت شما مربوط به کدام بانک باشد، تمامی کارت های عضو شتاب در عابر بانک های دارای خدمات قبوض تامین اجتماعی قابل استفاده می باشد.

در هنگام وارد نمودن شناسه پرداخت و مبلغ، نهایت دقت را به عمل آورید.

زمانی که شناسه پرداخت را وارد می کنید، توجه داشته باشید؛ از خط فاصله مابین اعداد صرفنظر کنید و فقط اعداد را وارد نمایید و همچنین شناسه برگ پرداخت (در خط اول) را وارد نمایید و شناسه بانک ملت را وارد نکنید. شناسه بانک ملت برای پرداخت از طریق دستگاه و سایت بانک ملت مورد استفاده قرار می گیرد.

پس از پرداخت، دستگاه به شما رسید ارائه می دهد ولی معمولا بدلیل استفاده از رول کاغذ حرارتی در دستگاههای عابربانک، پس از مدتی رسید کم رنگ شده و یا پاک می شود. بنابراین توصیه می شود یا از رسید کپی تهیه شود و ضمیمه فیش شود و یا شماره پیگیری، تاریخ پرداخت و مشخصات کارت روی فیش یادداشت شود تا در صورت لزوم قابل پیگیری باشد.

به منظور جلوگیری از مغایرت، از رند کردن مبالغ جداً خودداری فرمایید.

ج)از طریق تلفنبانک رفاه

یکی دیگر از روشهای پرداخت حق بیمه، تلفنبانک رفاه است. البته رمز دوم کارت می بایست فعال باشد. 

تلفن

مراحل انجام کار:

  1. با شماره 84043000-021 تماس بگیرید. (سامانه بصورت گویا شما را راهنمایی خواهد کرد)
  2. برای پرداخت قبوض عدد 3 را انتخاب نمایید.
  3. برای پرداخت قبض تامین اجتماعی عدد 2 را انتخاب نمایید.
  4. شماره کارت (16 رقم) را وارد نمایید و پس از آن علامت ستاره * را وارد نمایید.

شناسه برگ پرداخت را وارد نمایید و پس از آن علامت ستاره * را وارد نمایید.

مبلغ حق بیمه را طبق فیش وارد نمایید و پس از آن علامت ستاره * را وارد نمایید.

سامانه شناسه پرداخت و مبلغ را برای شما اعلام می کند. اگر صحیح بود عدد 1 را وارد نمایید.

رمز دوم کارت را وارد نمایید.

قبض شما پرداخت خواهد شد. شماره پیگیری را یادداشت نمایید.

د)از طریق تلفن همراه

در این روش با استفاده از سامانه مبتنی بر USSD و وارد کردن کد دستوری#١٤٢٠*٤*می توان وارد منوی پرداخت الکترونیکی حق بیمه سازمان تأمین‌اجتماعی شد و بعد از ثبت اطلاعات قبض، با هریک از کارت‌های عضو شتاب پرداخت را انجام داد.

اپراتورهای تلفن همراه

ه)در محل شعب سازمان تامین اجتماعی

در این شیوه نیز با مراجعه حضور افراد در شعب مختلف سازمان تامین اجتماعی، می توان حق بیمه را پرداخت کرد که البته امروزه به دلیل وقت کم و افزایش مشغله مردم ترجیح می دهند از روش های غیرحضوری به منظور جلوگیری از اتلاف وقت خود استفاده کنند.

 

بیشتر بخوانید:

دریافت سوابق بیمه تامین اجتماعی بدون مراجعه حضوری+فیلم آموزشی

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • رضايي

    سلام
    دريافت بيمه مستمري كه زير ده سال باشد بعد از پرداخت مابتفاوت بشركت بيمه ايا از اخرين پرداخت كارفرما به بيمه گذار تعلق ميگرد؟

    • غلامرضل

      سلام اولا چرا به کارگر حق کمک هزینه ازدواج تعلق نمیگیره دوما چرا وقتی شناسه پرداخت میزنی مثل قبوض اب برق گاز خودش مبلغ وارد نمیکنه سوما چه خبره از۱۰۴تومن شده۱۵۳تومن مگه چقدر درامد داریم مسئولین محترم فاتحه مارو خوندید چهارما اخر که پرداخت میکنیم باعابربانک اصلا نمیشه تشخیص داد برا کی و کجا پرداخت کردیم اخه باچی باچه عددی روی دستگاه وفیش نگاه کنیم تابفهمیم درسته یا غلط خواهشا این معایب را درست کنید

  • مجید شهسواری پور

    پرداخت بیمه برج شش

    • محمد تقی

      این مشکلها که فرمودی حل شدنی نیست برادر چون به نفعشون نیستاگه بخوای یه نرم افزار رو تغییر بدی می بایست کلی هزینه کنی رادر بله اینجوریه که نمیشه

  • حمید بازاری

    واقعا مسخرست. من اینترنتی پرداخت میکنم‌ولی بازم برای اعتبار زدن باید برم تا کارگزاری تا اعتبار بزنن. وقتی من اینترنتی پرداخت میکنم چرا باید برم تا اونجا.؟؟؟؟!!!!

  • هانا

    ببخشید من خونه دارم وحرفه ای ندارم امادوس دارم خودم بیمه داشته باشم آیامیتونم ک آزاد حق بیمه پرداخت کنم ؟اگه هس ماهی چن بایدپرداخت کنم

  • hamed

    سلام من بیمه خودرا از طریق لینک زیر پرداخت کردم . الان با اینکه 24 ساعت گذشته اما توی پرتال تامین اجتماعی در قسمت اطلاعات هنوز برگه پرداخت نشده است . به نظرتون باید چیکار کنم ؟ منتظر بمونم یا پرداخت نمیشه و باید مجددا پرداخت کنم

  • حجت ایرانی

    سلام میخام بیمه کارفرمایی از اول سال 98 واریز کنم لطفا راهنمایی میکنین ممنون میشم.

  • فاطمه لطفی

    سلام اگرمن بخوام ادامه بیمه مو که تقریباً ۴هست خودم اختیار ی پرداخت کنم چند سال باید بریزم که بتونم حقوق بازنشستگی بگیرم کلا چقدر باید پرداخت کنم ممنون

  • ناشناس

    سلام‌مبلغ‌بیمه‌را‌چرااین‌قدر‌هرسال‌بالا‌میبرید‌

  • علی حسین نژاد

    بااین همه امکانات چرامردم رابهزحمت میندازیدبعدپرداخت بصورت اتوماتیک اعتبار بزنید فقط کارخودتان راسهل میکنید

  • ناشناس

    متاسفانه کارگذاری شده عامل اتلاف وقت سیستم پرداخت هم که مال عهد بوق بعد میگن چرا رفتی بیمه آزاد گرفتی

  • فاطمه مشایخ

    سلام من مستمری بگیر بازنشسته هستم هرسال باید برای تمدید حقوق به تامین اجتماعی مراجعه کنم امسال میگن نیازی نیست برای مراجعه ایا قانون تغییر کرده و نیازی نیست مراجعه داشته باشم؟

  • نسیمه زرگوشی

    سلام سوال مت این هست ۱۶سال سابقه بیمه دارم که دستیار دندان پزشک بود بد داشتن ۴۹سال سن میتونم بازنشست بشم

  • مریم

    با اون کد *۴* که اصلا گزینه پرداخت نمیاد

  • ناشناس

    با سلام من از مسولین محترم خواش می کنم نسبت به این موضوع تحقیق کنن و یه راه حلی پیدا کنن مثال > کسی که چند ماه بیمه مشاغل ازاد بوده بعد جذب یه کارگاه شده کار گاه اون مجبور کرده که از بیمه کارگاه استفاده کنه بعد از چند ماه کارگاه تعطیل بشه و اون شخص دوباره بخواد بیمه مشاغل ازاد باشه چون 365 روز پرداخت بیمه مرتب نداشته چرا باید دوباره با این هزینه های زیاد معاینات مجدد رو پرداخت کنه با تشکر

  • منصور

    چگونه می توان بدونه مراجعه به کافی نت قبض بیمه تامین اجتماعی را دریافت کنم لطفا راهنمایی کنید

  • عزیزعلی پیرمحمدی ماهیلانی

    من می خواهم ازتریق تلفن همراه بیمه راواریز کنم احتیاج به راهنمایی دارم

  • باقر

    فقط ادرس میدید دو روزه میخواهم فیش بگیرم نمیشه مینویسه رمز کار بری درست نیست

  • امین

    با سلام قبظمو دوم فروردین بصورت تلفنی و با شماره 02184043000 پرداخت کردم ولی هنوز تو سیستم ثبت نشده و نوشته پرداخت نشده باید چیکار کنم تا پنجم فروردین هم آخرین مهلت پرداخت قبضمه ممنون میشم راهنمایی کنین

  • محمد جاریانی

    سلام،مالک باغ میوه هستم و یک کارگر دارم که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی است.چطور میتونم در منزل بصورت اینترنتی و بدون مراجعه به کافی نت حق بیمه ایشون را پرداخت نمایم.ممنون

  • وحید

    سلام دوماهه بادستگاه نمیشه پرداخت کنم میرم یانک پرداخت کنم میگه بیرون با دستگاه پرداخت کنین بهش میگم دستگاه پرداخت نمکنه میگه شما بلد نیستی منم میگم سما درست میگی من بلد نیستم اینجا باسیستم خودتون پرداخت کنین میگه نمشه معلوم نیست چند چندند.شماره پرداخت برگه ای که ازکافینت میگیرم با دستگاه همخونی نداره لطفا پیگیری کنین

  • علی برقی

    ببخشید من میخوام بدون مراجعه به دفاتر بیمه و برگه بیمه گرفتن در خانه به یک اپیکیشنی پرداخت کنم آیا میتونین این اپیکیشن به من بگید چیه

    • SaeedH

      سلام به همه
      یه راه مطمئن که من همیشه ازش استفاده می کنم اینه که با اپلیکیشن اندرویدی تامین اجتماعی (قابل دانلود از کافه بازار) یا وب سایت samt.tamin.ir برگه پرداخت رو ابتدا در خواست و سپس دریافت کنید و بعدش توی خونه با اپلیکیشن همراه کارت رفاه حق بیمه رو پرداخت کنید
      چون سایر اپلیکیشن های بانکی گزینه پرداخت حق بیمه ندارن و باید برای پرداخت از عابر بانکشون استفاده کنید.

  • رضا ع

    سلام
    شناسه پرداخت از کجا استخراج میشه ؟

  • روح الله

    با سلام من حق بیمه ام را از طریق نرم افزار تامین اجتماعی پرداخت کردم ولی تو سایت زده پرداخت نشده چیکار کنم؟

    • ناشناس

      منم همینطور شده.برا شما درست شد یا نه؟

    • سمیرا

      سلام معمولاً تا 72 ساعت طول میکشه که به حالت پرداخت شده دربیاد اگه بعد از این مدت همچنان پرداخت نشده بوده با واحد درآمد شعبه مورد نظر تأمین اجتماعی تماس بگیرد. اگه جواب ندادن حضوری با فیش پرداختتون برید براتون درست میکنن

  • علی

    این 5 روش پرداخت حق بیمه را امتحان کردم هیچ کدام جواب نداد

  • حسن ایمانپور

    با سلام من چهل هفت سالم هست وتا حالا سه سال بیمه دارم همیشه حقوقم کم بوده ونتوانستم بیمه پرداخت کنم الانم بیکار شدم چند ماه؟؟؟؟

  • علی اسکندری

    ب خدا دیگه شورشو دراوردید هم پولمون می ره هم ابرومون از بیرون حق بیمه واریز کردم رفتم دکتر میگه اعتبارندارید تواین اوضاع شلوغی برگشتیم پس کم شعار بدید توفکر مردم هستیم واقعا افتضاح نظام کاری

  • ارجمندی

    سلام چرابرای من باگوشی میخواھم بیمہ پرداخت کنم نمیشود۔

  • ابراهیم دواری

    فیش پرداخت بیمه تامین اجتماعی برج هفت

  • حاجی زاده

    سلام من حق بیمه رو از طریق پرتال بانک ملت پرداخت کردم پول از حساب کم شدهولی ثبت سیستم نشده و کماکان برگه قبلی روی سیستم مانده چکار باید بکنم؟

  • صید عباس

    پرداخت بیمه رانندگان

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه