English

عضو کمیسیون قضایی مجلس:

قمار بازی های مجازی به نوعی اقدام علیه امنیت ملی است

عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: قمار بازی های مجازی به نوعی اقدام علیه امنیت ملی است و باید با قاطعیت با آن برخورد شود.

قمار بازی های مجازی به نوعی اقدام علیه امنیت ملی است

حسن نوروزی در گفتگو با خبرنگار پارلمان خبرگزاری موج و در پاسخ به این پرسش که دستگاه های نظارتی و اطلاعاتی چه اقداماتی در جهت مقابله با سایت های شرط بندی و قماربازی های اینترنتی انجام داده است؟ اظهار داشت: در کلام الله مجید به صراحت آمده است که "یأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا إِنَّمَا الخَْمْرُ وَ الْمَیسرُ وَ الأَنصاب وَ الأَزْلَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشیطنِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ" ای کسانی که ایمان آورده‌اید، شراب و قمار و بتها و تیرهای قرعه پلیدند [و] از عمل شیطانند. پس، از آنها دوری گزینید، باشد که رستگار شوید.

وی افزود: به عبارتی ابتدا خداوند طرح موضوع کرده، سپس قباحت آن را مورد تاکید قرار داده که از راه و روش و عمل شیطان و شیاطین است و سپس حکم صادر فرموده که از آن دوری گزینید و یکی از راه های رستگار شدن را نیز دوری از قمار و شراب معرفی می فرماید.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یک نکته مهم در این آیه شریفه وجود دارد و این است که قمار را در کنار شراب خواری مطرح فرموده و همه می دانیم که دین مقدس اسلام شراب و شراب خواری را ام الفساد می داند.

نوروزی گفت: بنابراین تاکید ویژه خداوند این توجه را به ما می دهد، که باید هوشیار باشیم و دقت لازم را به کار بندیم تا در دام اعمالی که به فرموده قرآن از راه و روش و عمل شیطان است، دوری کنیم. دوری نکردن از این اعمال شیطانی به طور قطع سرنوشت شیطانی را نیز برای انسان به دنبال خواهد داشت.

قمار بازی در دنیای امروز به دو بخش حقیقی و مجازی تبدیل شده است

وی در بخش دیگری از سخنان خود متذکر شد: در دنیای امروز دو نوع قماربازی داریم. یکی قمار بازی حقیقی است که چند نفر در مکانی مشخص دست به این عمل شیطانی می زنند. نوع دیگر که متاسفانه در دنیای به اصطلاح مدرن امروز رایج شده، قماربازی مجازی است و اتفاقا نوع دوم خطرناک تر بوده و آسیب های بیشتری به همراه دارد.

این دانش آموخته حوزه های علمیه تاکید کرد: از نظر دین مبین اسلام هر دو شیوه حرام قطعی شرعی است. در قانون مجازات اسلامی نیز به صراحت احکام قضایی سنگین درباره قمار و قماربازی در نظر گرفته شده و فرقی بین قماربازی مجازی و حقیقی وجود ندارد.

نوروزی گفت: علت تاکید قانونگذار بر ضرورت برخورد جدی و قاطع با قماربازی و کسانی که زمینه ساز چنین فسادی در جامعه هستند نیز این است که بر اساس نظرات کارشناسان امر و حتی کارشناسان اروپایی و آمریکایی در داخل آن کشورها، تعداد بسیاری انسان به گمراهی کشیده شده و چه بسیار خانواده ها و زندگی ها به خاطر قماربازی از هم پاشیده است.

انتظار از دستگاه قضایی در برخورد با جرایم سایبری بالاست

وی تصریح کرد: در این حوزه انتظار داریم که دستگاه قضایی قضات شریف ما با حساسیت بیشتری موضوع را مورد بررسی قرار داده و احکام خود را صادر کنند. به ویژه در حوزه قماربازی مجازی که پای خارجی ها به میان می آید و ارز از کشور خارج می شود، به دلیل خسارات جبران ناپذیری که برای کشور و اقتصاد ما دارد، باید دقت بیشتری داشته باشیم.

عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی افزود: در بحث جرایم سایبری به ویژه در حوزه قماربازی مجازی انتظار از دستگاه قضایی بسیار بالا است. البته نباید اینگونه تصور شود که تنها دستگاه قضایی و ضابطان قضایی مسوولیت دارند، بلکه از این جهت انتظار بالا است که می خواهیم اشد مجازات برای متخلفان در نظر گرفته شود.

قماربازی های مجازی یک تهدید امنیتی است

نوروزی متذکر شد: حتی می توان گفت که جرایم سایبری از نوع قماربازی های مجازی به نوعی یک بحث امنیتی است و به همین دلیل دادسراها، وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و اطلاعات نیروی انتظامی باید به دقت فضای مجازی را رصد کرده و قضات ما در بحث قماربازی فضای مجازی، با دقت و حساسیت بیشتری عمل کنند.

وی افزود: به ویژه ضابطان قضایی زمانی که بحث خارج شدن ارز از کشور مطرح می شود، می توانند به جرایمی مانند اقدام علیه امنیت ملی و تبانی علیه امنیت نظام نیز استناد کرده و برای متخلفان پرونده تشکیل دهند و قضات بر اساس چنین رویکردی با متخلفان برخورد کنند.

نماینده مردم رباط کریم ادامه داد: به نظر می رسد که قضات و ضابطان عام و خاص دستگاه قضایی باید با حساسیت بیشتری وارد میدان شده و نباید اجازه دهیم در شرایط خاص اینگونه موارد که نوعی تبانی علیه نظام اسلامی است، شکل گیرد.

وزارت ارتباطات و دستگاه های امنیتی باید رصد لحظه به لحظه اطلاعاتی داشته باشند

نوروزی در پاسخ به این پرسش که تحقیقات خبرنگار ما نشان می دهد که اساسا برخی دستگاه های اطلاعاتی از شیوه عمل گروه های تبهکاری در فضای مجازی اطلاعات جامع و کاملی ندارند و همین امر منجر به گسترش فعالیت تبهکاران شده است، گفت: باید وزارت فناوری و ارتباطات با همکاری مسوولان وزارت اطلاعات و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و مسوولان فضای مجازی کار بیشتری در این حوزه انجام اده و رصدها را به صورت لحظه به لحظه انجام دهند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا مجلس شورای اسلامی در این حوزه فعالیت خاصی انجام داده است؟ گفت: متاسفانه در این زمینه کاری انجام نشده و این ضعف است.

عضو کمیسیون قضایی با اشاره به حجم سنگین طرح ها و لوایح در دست اقدام این کمیسیون افزود: ما به عنوان کمیسیون قضایی با حجم سنگین کارها روبه رو هستیم، اما بالاخره باید مجلس و کمیسیون نیز وارد میدان شوند.

نوروزی ادامه داد: از مسوولان فضای مجازی، دولت، متخصصان، اندیشمندان می خواهیم که پیش نویس هایی را بر اساس کار کارشناسی مناسب تهیه و در اختیار اعضای کمیسیون قرار دهند و ما را در زمینه آماده کردن طرحی جامع یاری کنند.

وی در پایان گفت: امیدواریم با همکاری دیگر دستگاه ها، طرحی جامع در حوزه مبارزه با قماربازی های مجازی آماده و با رای بالا در مجلس به تصویب برسانیم تا نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و محاکم قضایی با خلع های قانونی روبه رو نباشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه