English

روزنامه گاردین بررسی کرد:

حضور تلویحی رژیم سعودی در قتل احتمالی "جمال خاشقجی"

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی در مورد ناپدید شدن و احتمال به قتل رسیدن روزنامه نگار سعودی نوشته اشت: ناپدید شدن خاشقجی این گمانه زنی ها را به وجود آورده است که او به دلیل چاپ مقاله های انتقادآمیز در روزنامه های غربی درباره سیاست های رژیم سعودی، به دست عوامل ریاض ربوده شده و به قتل رسیده است. این در حالی است که مقامات سعودی سکوت کرده این گمانه زنی ها را رد می کنند.

 حضور تلویحی رژیم سعودی در قتل احتمالی "جمال خاشقجی"

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین، با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود با اشاره به ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی در شهر استانبول ترکیه، نوشت ناپدید شدن خاشقجی این گمانه زنی ها را به وجود آورده است که او به دلیل چاپ مقاله های انتقادآمیز در روزنامه های غربی درباره سیاست های رژیم سعودی، به دست عوامل ریاض ربوده شده و به قتل رسیده است و عربستان سعودی تحت زمامداری محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، به رژیمی با سیاست تحمل صفر تبدیل شده است.

در گزارش گاردین آمده است ناپدید شدن جمال خاشقجی این گمانه زنی ها را به وجود آورده است که او به دلیل چاپ مقاله‌های انتقادآمیز درباره سیاست های رژیم سعودی در روزنامه های غربی، به دست عوامل ریاض ربوده شده و به قتل رسیده است. یک هفته از ناپدید شدن خاشقجی در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه می گذرد، اما سران سعودی هرگونه ارتباطی با این ماجرا و اطلاع از اینکه خاشقجی کجاست را رد می کنند.

در ادامه گزارش آمده است با اینکه هنوز کاملا مشخص نیست که چه اتفاقی برای خاشقجی افتاده است، اما با در نظر گرفتن سیاست رژیم سعودی در برابر «مخالفان» و رویکرد خصمانه این رژیم در قبال اظهارنظر دیگر کشورها درباره امور داخلی عربستان (اشاره دارد به تیرگی روابط کانادا و عربستان به دلیل انتقاد اتاوا از ریاض بر سر بازداشت فعالان حقوق بشر توسط رژیم سعودی)، می توان حدس زد این روزنامه نگار به چه سرنوشت شومی دچار شده است.

گزارش گاردین در ادامه می افزاید روند تحولات عربستان در سال های اخیر از یک الگوی واضح پیروی می کند. از زمانی که محمد بن سلمان به سمت ولیعهدی عربستان سعودی منصوب شد و به طور رسمی حکومت را در دست گرفت، عربستان سعودی وارد دورانی شد که هرگونه مخالفت داخلی را –صرفنظر از آنکه از سوی چه کسی باشد– به طرزی وحشیانه سرکوب می کند. برای مثال، سال گذشته میلادی، اقدام بی سابقه حکومت عربستان در بازداشت گروهی از شاهزادگان سعودی به اتهام فساد مالی و حبس آنها در هتل ریتز-کارلتون شهر ریاض جهان را در بهت فرو برد. این بازداشت ها یک پیام دارد: اینکه حتی روابط خونی نیز نمی توانند بر سر راه چشم انداز سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بن سلمان مانعی ایجاد کنند. اگر او به بستگان خودش رحم نمی کند، بنابراین می توان حدس زد که هیچ یک از مخالفان سیاست های بن سلمان، در امان نخواهند بود.

این گزارش می افزاید افزون بر این، حکومت سعودی طوری وانمود می کند که تنها عامل مشروع ایجاد تغییرات در این پادشاهی است. این در حالی است که اقداماتی از قبیل صدور اجازه رانندگی به زنان به جای آنکه پاسخی به چندین دهه تلاش های فعالان حقوق بشر در میان قشر عادی جامعه عربستان باشد، تنها به امتیازی برای زنان در طبقات اشرافی این رژیم تبدیل شده است. فعالان زن عربستانی که سال های سال برای احقاق حقوق زنان در این کشور به سختی تلاش کرده بودند، در ماه های اخیر بازداشت و زندانی شده اند تا به معترضان این پیام داده شود که رژیم سعودی در برابر مخالفت داخلی سر خم نخواهد کرد.

 

بیشتر بخوانید:

جسد روزنامه نگار سعودی در استانبول کشف شد

پیگیری قتل "جمال خاشقجی" از سوی اردوغان

کشف هویت 15 نیروی پلیس عربستان در رابطه با قتل "خاشقجی"

البرادعی ناپدید شدن خاشقجی را اجباری می داند

ردزنی کامیون سیاه رنگ با پلاک دیپلماتیک، سرنخی تازه از پرونده "جمال خاشقجی

انتقادات "جمال خاشقجی" از ما صادقانه بود

اظهار امیدواری ترامپ از حل شدن پرونده "جمال خاشقجی"

ابراز نگرانی دولت انگلیس درباره سرنوشت "جمال خاشقجی

هفت مظنون پرونده "جمال خاشقجی" در ترکیه شناسایی شدن

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی