English

محمدرضا شرف‌الدین در گفتگو با خبرگزاری موج:

جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تراز انقلاب اسلامی است/فقر موضوع در سینمای مقاومت و افت سینمای دفاع مقدس

مدیر عامل اسبق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با بیان اینکه الزاماً هر فیلم جنگی و نظامی در زمره سینمای مقاومت قرار نمی‌گیرد، گفت: کرامت انسانی مهمترین شاخص سینمای مقاومت است.

جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تراز انقلاب اسلامی است/فقر موضوع در سینمای مقاومت و افت سینمای دفاع مقدس

محمدرضا شرف‌الدین، سینماگر و تهیه‌کننده با بیان اینکه مقاومت اساس حیات بشری است، به خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج در مورد سینمای مقاومت گفت: این تقابل با ظلم و ستم تحمیل‌شده به ملت‌ها موجب حیات می‌شود.

وی افزود: در همه حوزه‌های جوامع بشری، مفهوم مقاومت شاخص دارد اما مهمترین شاخص مقاومت، کرامت انسانی است.

شرف‌الدین با اشاره به لزوم افزایش کمی آثار سینمایی در حوزه مقاومت، ادامه داد: جشنواره‌ها تنها زمانی می‌توانند اثرگذاری بیشینه داشته باشند که تعداد آثار و تنوع نگاه در آنها، زیاد باشد تا داوری و ارزیابی در ذیل تضارب آرا معنا شود و جشنواره بتواند اثرگذاری مدنظر را بر جا بگذارد.

مسئول جلوه‌های ویژه فیلم مزرعه پدری تأکید کرد: پیش از برگزاری جشنواره‌، باید سینمای مقاومت توسعه پیدا کند که البته این توسعه کمّی به معنای غفلت از کیفیت آثار نیست؛ چرا که فیلم باکیفیت در حوزه سینمای مقاومت ترازساز و جریان‌ساز است.

وی اضافه کرد: نباید فیلمسازان تولیدات گذشته را تکرار کنند چون مقتضیات هر دوره متفاوت است و فیلمساز باید خود را با موضوع روز وفق دهد.

شرف‌الدین در مورد کیفیت آثار سینمایی در حوزه مقاومت و دفاع مقدس افزود: به طور کلی می‌توان ادعا کرد که سینمای دفاع‌مقدس نه‌تنها رشد نداشته بلکه افت چشمگیری داشته است؛ امروزه سینمای مقاومت با فقر موضوع مواجه است.

این سینماگر با اشاره به اینکه سینمای مقاومت نباید در مبارزه با تروریسم و استکبار خلاصه شود، تصریح کرد: ایران به عنوان کشوری انقلابی، ایده، تفکر و مانیفست خاص خود را دارد که به عنوان یک جامعه انقلابی باید آنها را در قاب سینما به تصویر بکشد و از سینما به عنوان یک تربیون جهانی برای اشاعه اندیشه انقلاب اسلامی استفاده کند؛ خاصه در شرایطی که استکبار جهانی با استفاده از سینما، فرهنگ تسلیم را در مغز جوامع کم‌توان و فرهنگ سرکوب را در بین جوامع غربی گسترش می‌دهد.

مدیر عامل اسبق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس یادآور شد: صیانت از انقلاب اسلامی و بالاترین شاخص آن که کرامت انسانی است، در مواجه با فرهنگ استکباری یک ضرورت است. در این نوع سینما مسائلی مانند فساد و نفوذ فرهنگی و اجتماعی نباید غفلت شوند. سینمای مقاومت باید وظیفه خود که آگاهی‌بخشی به جامعه و هوشیاری مردم است به خوبی انجام دهد تا بتواند از انقلاب اسلامی صیانت کند.

شرف‌الدین با تأکید بر اینکه صرف نشان دادن جنگ و چگونگی جنگیدن، سینمای مقاومت نیست؛ گفت: در سینمای مقاومت باید مفاهیم ناب انسانی و کرامت انسانی به عنوان ارکان اصلی به خوبی و به وضوح دیده شوند.

وی با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تزار انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: اگر مفاهیم اصلی و شاخص‌های اصلی مقاومت در فیلم سینمایی وجود داشته، فیلم در زمره سینمای مقاومت قرار می‌گیرد حتی اگر هیچ موضوعیت و ارتباطی با مسائل نظامی نداشته باشد.

تهیه‌کننده فیلم فرزند صبح یادآور شد: فیلم‌های جنگی متعددی هر ساله در هالیوود تولید می‌شود که هیچ یکی از شاخص‌های مقاومت در آنها دیده نمی‌شود. این فیلم‌ها تنها برای تحقیر ملت‌های ضعیف و اشاعه فرهنگ سرکوب در مغزهای کشورهای غربی ساخته می‌شوند تا ملت‌های ضعیف هرگز به آزادی و رهایی از استکبار حتی فکر هم نکنند.

محمدرضا شرف الدین با بیان اینکه سینمای دفاع‌مقدس، موتور محرک سینمای ایران است، خاطرنشان کرد: در سیر انقلاب اسلامی، سینمای دفاع‌مقدس افت و خیزهای بسیاری داشته اما نقاط اوج سینمای ایران به معنای عام را می‌توان در فیلم‌های حوزه دفاع‌مقدس دید. در واقع این نوع از فیلم‌ها، همواره پیشران سینمای ایران بوده‌اند و شاخص‌های کیفی جدیدی برای سینمای کشور تعریف کرده‌اند؛ بنابراین لازم است حمایت جدی از سینمای مقاومت و دفاع‌مقدس انجام شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه