English

بهروز رضوی بدون درخواست، درجه یک هنری گرفت/صدای ماندگاری که پشتش پر از علم و فرهنگ است

بهروز رضوی طی مراسمی در ساختمان شهدای رادیو تقدیر شده و نشان درجه یک هنری را دریافت کرد. 

بهروز رضوی بدون درخواست، درجه یک هنری گرفت/صدای ماندگاری که پشتش پر از علم و فرهنگ است

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری موج، آیین بزرگداشت و اهدای نشان درجه یک هنری بهروز رضوی با حضور حمید شاه‌آبادی معاون صدای رسانه ملی، سیدمحمد طباطبایی دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان و مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران، علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ و تنی چند از پیشکسوتان عرصه صدا و مدیران رادیو در طبقه پنجم ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

*بهروز عاشق رادیوست

در ابتدای این جلسه صادق رحمانیان مدیر اسبق شبکه رادیویی فرهنگ و از اعضای فعلی شورای موسیقی معاونت صدا به عنوان یکی از دوستان این هنرمند گفت: پیشینه بهروز رضوی نشان می دهد که هم در دوره قبل انقلاب و هم بعد از آن فعالیت داشته و این به دلیل هنر والایش بوده که در همه دوران قدر دیده است. 

وی افزود از ویژگی‌های مهم بهروز این است که عاشق رادیو است و به رغم فعالیتش در سینما و تلویزیون هرگز رادیو را ترک نکرد.

در ادامه علیرضا حبیبی مدیر فعلی رادیو فرهنگ گفت: شاید کمتر کسی بداند که بهروز رضوی از سادات است. او پیرو مکتب اهل بیت و دارای شخصیتی چند ساحتی است که وی شاعر، بازیگر و روزنامه نگار است و هنرنمایی اش در رادیو قله این ابعاد شخصیتی او است. 

مراسم تقدیر و اهدای نشان درجه یک هنری بهروز رضوی

در ادامه این مراسم مریم نشیبا از پیشکسوتان رادیو هم گفت: با اینکه خروج از منزل برایم راحت نبود اما به خاطر بهروز به اینجا آمده ام. 

وی با بیان جمله زیبای امیدوارم نقاش بال پروانه ها پیوسته همراهتان باشد به ذکر خاطراتی از همکاری با رضوی پرداخت و گفت گرچه برنامه کتاب شب را با هم داشتیم اما اولین باری که من برای خواندن خبر به استودیو رفته بودم بهروز رضوی از تهیه کننده فرصتی چند ثانیه ای گرفت و آنچنان مرا به مردم معرفی کرد که تا آخر عمر فراموش نخواهم کرد.

وی سپس خطاب به حمید شاه آبادی گفت: از زنی که عمری از او گذشته بشنوید که گاهی خیلی زود دیر می شود. همین سه روز پیش بود که همکار خوب ما صدیقه کیانفر عمرش را به شما داد. بنابراین تا دی نشده است از جوانان حسن جویی کنید. چهل یا پنجاه سال پیش افرادی همچون مرحوم ایرج گرگین آنچنان با ما جوانان رفتار می کردند که با احترام به داشته هایمان ما را خلع سلاح کرده و سپس تذکرات لازم را می دادند و ما اینگونه شیفته کارمان می شدیم و دیگر نمی توانستیم که خوب نباشیم.

*رضوی یک آدم درجه یک هنری است

پس از آن رشید کاکاوند شاعر، داستان‌نویس، ترانه‌سرا، پژوهشگر ادبیات فارسی و مجری رادیو و تلویزیون سخنران بعدی بود که در مورد بهروز رضوی گفت: افتخاری بالاتر از این نیست که درباره کسی سخن بگویم که عمری در مورد فرهنگ صدایش صحبت کرده ام. او خودش یک آدم درجه یک هنری است و ما باید افتخار کنیم که هرچند دیر اما بالاخره به این نتیجه رسیدیم.

*صدای بهروز رضوی صاحب فرهنگ و علم است

کاکاوند در ادامه گفت: این صدا را بالای دست بگیریم و نشان دهیم که چطور ممکن است یک صدا صرفا خوب نباشد بلکه صاحب فرهنگ و علم باشد. بدون اغراق از سلام و علیک او به من فرهنگ منتقل می شود چه برسد به اینکه راجع به فرهنگ صحبت کند. 

وی سپس به بیان خاطره ای از بهروز رضوی پرداخت گفت: متن قصاید خاقانی را که کابوس دانشجویان ادبیات است آنچنان بداهه برایم خواند که هرگز پیش و بعد از آن نمونه مشابهش را نشنیدم.

*گمان نمی کنم فرهنگ ما دیگر رضوی پرور باشد

این استاد دانشگاه با بیان اینکه گمان نمی کنم که فرهنگ ما دیگر بهروز رضوی پرور باشد ادامه داد: تنها صدای خوب کافی نیست بلکه مخاطب از ما می خواهد که پشت صدا پر باشد که نمونه کامل چنین فرهیختگی‌ای بهروز رضوی است.

کاکاوند افزود: بهروز قدر صدایش را می داند و حتی زمانی که آگهی تبلیغاتی می خواند تبلیغات هر شرکتی را نمی پذیرد و از این بابت هم خاطرات زیادی از او دارم که می گوید به خاطر پول باج نمی دهد.

این مجری نام آشنا در ادامه اظهار داشت: جوان‌ترها گمان نکنند که اگر شبیه رضوی صدا کنند می توانند مانند او باشند چرا که همچون او بودن شصت سال مطالعه و ‌علم می خواهد.

*امروز رضوی به نشان هنری اعتبار داد

مرتضی امیری اسفندقه شاعر نیز سخنران بعدی بود که اصرار داشت پیش از سخن گفتن دست و روی بهروز رضوی را ببوسد که با ممانعت و مخالفت وی روبرو شد. اسفندقه گفت: بهروز رضوی آنقدر هنرمند بوده که به او بهروز گفته اند و نه استاد و همچون هنرمندان بزرگی مانند سهراب سپهری، فروغ فرخزاد و ... با نامش مشهور شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: امروز با بهروز مبارک شده است و من به نشان درجه یک هنری تبریک می گویم که بهروز قبولش کرد و به این نشان اعتبار داد. انگار هرچه شعر خوب در مورد صدا گفته شده برای این صدا سروده شده است. گرچه بهروز اجازه نداد که من دستش را ببوسم اما این یک بیت را از صمیم قلب به او تقدیم می کنم: 

آفاق از چراغ صدای تو روشن است

خاموشی‌اش مباد که فریاد روشن میهنی

*بهروز رضوی بدون درخواست نشان هنری گرفت و به عضویت موسسه هنرمندان پیشکسوت درآمد

محمد طباطبایی نیز در ادامه این نشست گفت: خدا را شاکرم که در دوره ای که به عنوان دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان کشور فعالیت می کنم افتخار امضای چنین نشانی نصیبم شد اما شاید لازم به ذکر باشد که بهروز رضوی هرگز درخواست دریافت این نشان را نداد. 

وی افزود: خوشحالم که شورای ارزشیابی هنرمندان توانست آنقدر شناخت داشته باشد که برای آقای رضوی این نشان را امضا کند. وقتی نام ایشان در شورا مطرح شد بدون استثنا، اعضای شورا پذیرفتند. 

طباطبایی ادامه داد: به قول استاد زنده یاد ایرج افشار، بهروز رضوی هنرمندی ذووجهتین و فرهنگ مند است. وقتی شعری را می خواند  جان شعر را بیان می کند. حتما کتاب های صوتی بسیاری را شنیده آید و می دانید که کتابی که رضوی خوانده باشد از چه کیفیت برتری برخوردار است. حتما علاقمندانش کتابهایی از ادبیات دفاع مقدس را که در یک برنامه رادیویی می خواند را به یاد دارند.

وی تاکید کرد: بهروز رضوی از معدود بزرگوارانی است که کتاب برایشان ارزشمند است و خود شاهدم که اگر قرار باشد که نریشنی را برای معرفی یک کتاب بخوانند در مورد قیمت اصلا صحبت نمی کنند حتی اگر سفارش دهنده یک ارگان دولتی پولدار باشد.

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت افزود: از ویژگی‌های شاخص دیگر بهروز رضوی این است که هرگز در اتفاقات زودگذر سیاسی اعلام موضع نکرده و یا موضعش را در هنرش دخیل نکرده است. در عین حال هیچگاه استانداردهای حرفه ای و اخلاقی را فراموش نکرده‌اند. 

وی ابراز امیدواری کرد:امیدواریم که در نسل‌های بعدی هم بهروز رضوی داشته باشیم و اینقدر دستمان خالی نباشد تا پنجاه سال دیگر هم جمعی از بهروز رضوی آن دوران تقدیر کنند.

جای اهدای نشان درجه یک هنری بهروز رضوی در رادیو است که همچون خانه اوست. از حمید شاه آبادی ممنونم که چنین اجازه ای داد و هرجا که بوده منشاء خیر بوده است.جای اهدای نشان درجه یک هنری بهروز رضوی در رادیو است که همچون خانه اوست. از حمید شاه آبادی ممنونم که چنین اجازه ای داد و هرجا که بوده منشاء خیر بوده است. 

در پایان طباطبایی اعلام کرد: از امروز که نشان درجه یک هنری به استاد بهروز رضوی اهدا می شود ایشان به صورت افتخاری و رسمی به عضویت موسسه هنرمندان پیشکسوت در می آیند.

مراسم تقدیر و اهدای نشان درجه یک هنری بهروز رضوی

*صدای بهروز رضوی ظرف تسلطش به شعر و ادبیات و علوم دیگر است

در بخش دیگری از این مراسم حمید شاه آبادی گفت: توفیقی برای رادیو است که امروز از یکی از فرزندان سرافراز خود تقدیر می کند و باید به خود ببالد که در طول عمر هشتاد ساله خود معدود افرادی همچون بهروز رضوی را در دلش پرورش داده است و برای من هم توفیقی است که در کنار این چهره های ارزشمند که عمر و علم خود را وقف کرده‌اند و رادیو را به مردم معرفی کرده اند. 

وی در ادامه اظهار داشت: اگر رادیو وسیله ای برای آموزش و سرگرمی و افزایش مهارت و صدها ویژگی دیگر است , در عرصه رسانه , زندگی و آموزش در کشور تاثیر گذار، به واسطه حضور هنرمندان و نویسندگان و چهره‌های فرهیخته ای مانند بهروز رضوی است. شاید بسیاری از مردم تنها صدای این هنرمند را می بنند اما همه آنهایی که در این عرصه  حضور دارند به خوبی می دانند که تسلط به شعر، ادبیات و دانش‌های دیگر مظروف ظرف صدای بهروز رضوی است.

معاون صدا ادامه داد: اگر بخواهیم به درستی عمل کنیم باید با شیوه های نوین این چهره ها را معرفی کنیم تا برای جوانان الگوهای مناسبی تعریف شوند. چرا که آثاری که چنین افرادی تولید می کنند از ضریب نفوذ بیشتری برخوردار است.

بهروز رضوی

*اهالی رادیو پیامبران کلامند

آخرین سخنران این مراسم بهروز رضوی صدای ماندگار و فرهیخته رادیوی ایران بود که گفت: به گمانم این جلسه تشکیل شده برای شرمنده ساختن من! در عمرم هرگز به جدم قسم نخورده ام بنابراین کسی نمی دانست که من سید هستم. هرگز از امکاناتی که در اختیار داشتم بهره برداری شخصی نکرده ام و همواره به این فکر کردم که کارم را به بهترین نحو انجام دهم چرا که نه تنها خودم را بدهکار مردم و مدیران می دانستم بلکه احساس می کنم مدیون افرادی همچون سعدی و حافظ و مولوی هستم پس باید وسواس و دقت داشته باشم.

وی در ادامه اظهار داشت: بنابراین ذره ای منیت در صدای من حس نمی کنید. در هیچ برنامه ای درصدد مطرح کردن خودم نبودم بلکه تمام تلاشم این بوده که کارم را به بهترین شکل انجام دهم که شاید گاهی هم در نیامده و بیش از آن در توانم نبوده است.

بهروز رضوی در ادامه بیان داشت: خوشحالم که اخیرا مدیران به نکاتی توجه می کنند و انگار آدمها دیده می شوند.از آذر 47 و بیش از  پنجاه سال است که بدون وقفه در رادیو کار می کنم در حالی که از کودکی عاشق رادیو بودم؛ همه برنامه هایش را گوش می کردم و همه عوامل رادیو را می شناختم. رادیو با من عجین است و علاقمندی من به رادیو دست خودم نیست. حتی هنگام نوشتن مشق‌هایم به رادیو گوش می دادم. رادیو کرم ترین و بی مزاحمت ترین رسانه است.

وی افزود: من هنوز که هنوز است به دنبال یادگیری اِعراب صحیح و ادای درست کلمات هستم. من خود را مدیون رادیو می دانم و در مورد درست گویی وسواس دارم. بزرگی می گفت شما پیامبران کلامید و اگر کلمه ای را اشتباه بیان کنید و فردی در روستایی دور افتاده آن را از شما به اشتباه یاد بگیرد مدیونش خواهید بود. من همیشه اینگونه فکر کرده ام و کاش همه اهالی رادیو همینگونه بیندیشند.

این هنرمند در پایان گفت: کار ما شغل نیست مشغله است و دل مشغولی می آورد. شاید علاقه ای که مردم به ما دارند به خاطر این است که به خوبی این عشق ما را حس می کنند.

مراسم تقدیر و اهدای نشان درجه یک هنری بهروز رضوی

در پایان این مراسم پس از آنکه بهروز رضوی نشان درجه یک هنری و هدایای موسسه هنرمندان پیشکسوت ، معاونت صدا، رادیو فرهنگ و همکارنش را دریافت کرد یک عکس یادگاری انداختند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی