English

اختتامیه و حواشی اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر:

صالحی: نوای ایرانی محمل عرفان ایرانی به سوی جهان است / مجری ماه رمضان در اختتامیه جشنواره موسیقی

مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره بین المللی فجر با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

صالحی: نوای ایرانی محمل عرفان ایرانی به سوی جهان است / مجری ماه رمضان در اختتامیه جشنواره موسیقی

 به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری موج، مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره بین المللی فجر از ساعت ۱۹  در تالار وحدت تهران آغاز شد.

در این مراسم سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمدمجتبی حسینی معاون هنری، علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی، شاهین فرهت دبیر جشنواره، علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی، جمعی از هنرمندان حضور داشتند.

این مراسم با قرائت قرآن و سرود ملی که توسط گروه کر اردیبهشت با رهبری حمید عسکری اجراشد، کار خود را آغاز کرد. این گروه بلافاصله دو قطعه دیگر هم اجرا کرد.

مجری ماه رمضان در اختتامیه جشنواره موسیقی

اما نکته عجیب و جالب توجه اینکه به رغم اینکه صندلی‌های بالکن‌های تالار پر شده بودند اما تقریبا نیمی از صندلی های فضای اصلی سالن، یعنی طبقه همکف خالی بود. از نکات جالب دیگر این رویداد هنری حضور فرزاد جمشیدی به عنوان مجری مراسم اختتامیه است.

وی در ابتدا که با استقبال سرد سالن روبرو شده بود، پیش از آغاز برنامه گفت: من نمی دانم چه تغییری در تالار وحدت بوجود آمده که در چند شب گذشته با حضور مجری، همه تشویق می کردند اما امشب نه!

این مجری متن نسبتا طولانی را که حاوی مرور خلاصه‌ای بر تاریخچه سی و چهارساله جشنواره موسیقی فجر قرائت کرد.

وی که متن خود را اپیزودیک روایت می‌کرد و در میان کار از حضار درخواست تشویق می‌کرد بار دیگر از سردی تشویق‌ها انتقاد کرد و گفت: من مجری ماه رمضانم، شما چرا کم حال تشویق می‌کنید؟!

پس از اتمام این بخش از مراسم گروه موسیقی روشنا به سرپرستی و آهنگسازی حسین اینالو در دو بخش تک‌نوازی و هم‌نوازی به خوانندگی مظفر شفیعی به اجرای قطعاتی پرداختند، که مورد تشویق حضار قرار گرفت. این در حالی بود که سالن به تدریج در حال پرشدن و تکمیل ظرفیت بود. 

پس از آن کلیپی شامل تصاویری از آنچه در طول این دوره جشنواره اتفاق افتاده نمایش داده شد.

در آهنگسازی و نوازندگی رشد کرده ایم

سپس با دعوت مجری، شاهین فرهت دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به روی سن آمده و گفت: جشنواره موسیقی فجر همیشه بهترین مکان و مطمئن ترین زمان برای اجرای موسیقی و شنیدن آن توسط دوست داران موسیقی بوده است. می خواهم بگویم که امسال آرزوی دیرینه من تا حدودی برآورده شد و آن هم اجرای آثار آهنگسازان ایرانی و اینکه این آثار تم جشنواره قرار بگیرد، بود. ما در ابتدا و سال ۶۴ در این جشنواره سه نوع موسیقی کلاسیک، ایرانی یعنی ردیف دستگاهی و موسیقی نواحی داشتیم که بعد گونه های دیگر هم اضافه شد. هر سال در هر جشنواره می تواند رنگش تغییر کند و یا کمی اضافه یا کم شود.

وی افزود: جشنواره موسیقی فجر هم همینطور بوده و امسال به آرزوی دیرینه‌ام رسیده ام و تقریباً از تمام موزیسین های ایرانی، به جز جوانانی که حالا حالاها باید برای معرفی آنها وقت صرف کنیم، که البته در زمینه آهنگسازی یکی دو نفر از آنها را معرفی کردیم. آثاری اجرا شد.

فرهت در ادامه افزود: نوازندگی در ایران خیلی پیشرفت کرده و چند روز پیش برای جوانی را شنیدم که حیرت کردم و برای من خیلی جالب بود. اگر بخواهم جمله های خاطره انگیز در مورد آهنگسازان ایرانی بگویم این است که آثار آهنگسازان ایرانی توسط گروهای خارجی که دعوت کردیم، اجرا شد و آثار موسیقدانان بزرگ خارجی توسط نوازندگان ایرانی اتفاق افتاد که بسیار جالب است.

قرن نوزدهمی ها هم مثل ما نبودند

این استاد موسیقی در ادامه اظهار داشت: این دوره، دوره تکنیک است و دوران خلاقیت وجود ندارد و قرن نوزدهم که دوران الهام بوده ازنظر نوازندگی این طور نبوده است.

دبیر سی و چهارمین جشنواره گفت: آثار ارکستر سمفونیک در حد استاندارد اجرا می‌شود، اما می‌بینیم که گروه‌های ایرانی در این تالار که از نظر آکوستیک مناسب است صدا را تقویت می کنند در حالی که اگر در خارج به خواننده بگوییم که پشت میکروفون بخواند، به آنها بر می خورد. در واقع ما در اینجا با اجرای زنده گروه ها مواجه نیستیم و در صورت درست بودن شرایط آکوستیک سالن، استفاده از میکروفون لازم نیست.

در ادامه وی افزود: در موسیقی رو به پیشرفت هستیم و اگر نتوانیم ساز بزنیم کسی نمی‌تواند بگوید بد یا خوب است. آنچه که می‌بینیم در نوازندگی و آهنگسازی رو به رشد هستیم آنچه که مهم است این است که بزرگان ما به نوشته‌های جوانان ما توجه داشته باشند. 

فرهت در ادامه گفت: من با گروهای خارجی که به ایران آمده بودند صحبت کردم و دیدم که از قطعات ایرانی خوششان آمده و بعضی از آنها باورشان نمی‌شد که در قطعات ایرانی تریو، کوارتت و امثال اینها این وجود داشته باشد. وی با آرزوی ادامه پیشرفت موسیقی ایران سخنانش را به پایان برد.

پس از آن گروه خنیاگران مهر به اجرای قطعاتی پرداختند.

کلیپی که پخش نشد!

در ادامه این مراسم بنابر پخش کلیپی از اساتید موسیقی بود که با مشکلات فنی مواجه شد و بدون پخش آن،  از کریم صالح عظیمی،  رامین جزایری و فخری ملک پور با حضور مجید کیانی نوازنده چیره دست سنتور، سید عباس صالحی، سید محمد مجتبی حسینی، شاهین فرهت و فریما قوام صدری به روی سن و اهدای الواحی تقدیر شد.

موسیقی ایرانی ترکیبی از اصالت و تنوع است

در این قسمت از این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایران این ویژگی را دارد که سابقه دیرینه و تاریخی در حوزه موسیقی دارد و آن دیرینگی تاریخی و تفاوت موسیقی ایران باعث شاخص شدنش در بین کشورهای دیگر است.

وی افزود: کشورهایی هستند که موسیقی آن ها از اصالت برخوردار است و کشورهای دیگری از تنوع.اما موسیقی ایرانی به خاطر ان قدمت و به خاطر گستردگی جغرافیایی که هر وجب آن از اصالت موسیقی لبریز است، موسیقی‌ای است که ترکیبی است از اصالت و تنوع و این ویژگی ممتاز موسیقی ایرانی است. از سوی دیگر ویژگی جامعه ایرانی و تاریخ ایرانی به این موسیقی سنتی اصالتی داده و شاعرانگی جامعه ایرانی موجب شده است که موسیقی ایرانی با کلمه و کلام عجین شود، به گونه‌ای که هر کلمه ایرانی نوا است و هر نوا کلمه و این ترکیب کلمه و نوا در موسیقی ایرانی ویژگی خاص خود را داده و می‌دهد.

موسیقی ایرانی از آسمان به زمین می آید

صالحی در ادامه اظهار داشت: همچنین ویژگی جان گرایی اشراقی ایرانی موجب شده است که موسیقی ایرانی با طعم عرفان و معنویت باشد. موسیقی ایرانی از زمین به آسمان پر میکشد از آسمان به زمین می آید. همچنین موسیقی ایرانی به علت ویژگی تاریخ ایران که از یک سو در هجمه های پیاپی درگیر بوده است و از سوی دیگر ظلم و استبداد را در تاریخ خود داشته است، موسیقی است که هم شور است و حماسه، هم سوگ است و رنج و درد و ترکیبی از یک موسیقی حماسی و موسیقی که آواهای رنج و درد را با خود حمل می کند.

موسیقی ایرانی حافظ هویت ایران است

وزیر ارشاد افزود: به نظر می‌رسد موسیقی ایرانی یک فرصت برای ایران است و فرصتی برای هر ایرانی و جامعه ایرانی. موسیقی ایرانی حافظ هویت ایران است. ایران با زبان فارسی و موسیقی خود زندگی کرده است و زنده می‌ماند. موسیقی ایرانی حافظ اقوام ایرانی و پاسدار هویت رنگین کمان اقوام ایرانی است. اقوام ایرانی که تار و پود جغرافیا و تاریخ را ساختند بخش مهمی از ماندگاری و هویت آنها به چهره و با موسیقی موسیقی ایران است.

نوای ایرانی محمل عرفان ایرانی به سوی جهان است

وی با ذکر اینکه موسیقی ایرانی خط ارتباطی ایران و جهان است، ادامه داد: ما با شعر و موسیقی با جهان در تماس بودیم, هستیم و خواهیم بود. اگر می‌خواهیم دروازه ها و دریچه هایمان رو به جهان گشوده تر باشد، اگر می‌خواهیم نسیم ایران که نسیم مهر و عرفان و محبت است به جهان راه پیدا کند، موسیقی ایرانی، نوای ایرانی چنین محملی است. جشنواره فجر فرصتی است برای بازخوانی و بازشناسی و نوآفرینی در موسیقی ایرانی از یک سو، از طرفی اتصال بین استادان و کسانی که پا در جای پای استادان می دهند و خط اتصال نسل های موسیقی ایران است. از سوی دیگر جشنواره فجر خط اتصال تهران و ایران است، با حضور ده ها گروه موسیقی استان و نواحی وشهر تهران با برگزاری جشنواره در پانزده استان. از سوی دیگر در جشنواره فجر خط اتصال موسیقی ایران و جهان است با مبادله های گروه های موسیقی که صورت می‌گیرد و امسال هم چون سال‌های گذشته چنین فضایی بوده است.

موسیقی انقلاب را دوباره زندگی کردیم

صالحی ادامه داد: به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی بر این خطای اتصال خط اتصال دیگری افزوده شد یا پررنگ‌تر شد. اینکه ما امروزمان را با ۴۰ سال قبل گره بزنیم، موسیقی انقلاب و دفاع مقدس را با باز آفرینی و اجراهای دوباره زندگی کنیم و آن خاطرات را به یادآوریم، خاطراتی که ملت ما از یاد نمی‌برد.

در پایان گفت: من به همه دست اندرکاران این اتفاق خوب دبیر محترم این جشنواره استاد همه همکارانم در معاونت هنری و همه کسانی که این اتفاق خوب را رقم زدند دست مریزاد می‌گویم ممنون و سپاسگزار از شما و همه.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه