English

انواع تزئین‌ شب یلدا؛

شب یلدا و ایده های متفاوت و جذاب برای تزئین شب یلدا عروس

در شب یلدا، خانواده داماد براساس رسمی کهن، به منزل خانواده تازه عروس رفته و هدایای مختلفی را به عروس خانم تقدیم می کند تا شبی خاص و قشنگ برای تازه عروس‌ها رقم خورد.

شب یلدا و ایده های متفاوت و جذاب برای تزئین شب یلدا عروس

به گزارش خبرگزاری موج، شب یلدا یا شب چله یکی از رسوم باستانی ما ایرانی هاست که اقوام فامیل در این شب دور هم جمع می شوند و تا پاسی از شب در کنار هم بیدار مانده و تنقلات، آجیل و شیرینی می خورند تا این شب را که طولانی ترین شب سال است جشن بگیرند.

در این شب طولانی آیین‌ها و مراسم‌های خاصی وجود دارد که یکی از این رسم ها این است که در بلند ترین شب سال خانواده هایی که تازه وصلت کرده اند، دور هم جمع شوند و خوشحالی و شادی شان را به شیوه دیگری جشن بگیرند.

در گذشته خانواده داماد هدایا را بر روی سینی بزرگی که به آن طبق می گفتند قرار می دادند سپس داماد طبق را بر روی سرش قرار می داد و راهی منزل خانواده عروس می شد که امروز از سبدهای حصیری و جعبه های کادویی استفاده می شود.

آجیل و میوه های تزئین شده یک پای ثابت هدایای شب یلدا هستند که به شکل های زیبایی تزئین می شوند. 

همچنین خانواده داماد برای این شب هدیه ای هم برای عروس در نظر می گیرند تا شادی و نشاط این شب بلند را برای نوعروسان بیشتر کنند  که این هدایا بر اساس رسوم خانواده‌ها در شهرهای محتلف کم‌ و بیش متفاوت است..

مدل و ایده های تزیینات شب یلدا عروس بستگی به محل زندگی و رسم و رسوم هر منطقه داره و اینکه هرجایی یه سری وسایل و هدایا برای عروس خانم میبرن که بر همین اساس تزییناتش هم متفاوته است که می توانید در زیر با رسوم شهر های مختلف در این شب بیشتر آشنا شوید:

 

خراسان

در خراسان هدیه دادن داماد برای نامزدش در شب یلدا یک امر اجباری بوده‌ است. در این شب به داماد این امتیاز بزرگ داده می‌ شد که با بردن هدیه برای نامزدش بتواند شب در خانه با او در یک اتاق و دوتایی بخوابد. داماد تا قبل از شب زفاف فقط در مناسبت های خاص و از جمله شب یلدا یا ش چله مجاز به خوابیدن با نامزدش بوده‌است که به آن نامزد بازی می‌گفتند.

 

قزوین

یکی از آداب و رسوم شب یلدا مردم استان قزوین، فرستادن خونچه چله از سوی داماد به‌عنوان هدیه ی زمستانی برای عروس است. در این خونچه، برای عروس پارچه، جواهر، کله‌قند و هفت نوع میوه مثل گلابی، هندوانه، خربزه، سیب و به با تزئینات خاصی فرستاده می‌شود.

 

اصفهان

در اصفهان تازه دامادها با هدیه یا خوانچه به خانه عروس می‌روند. آجیل شب یلدا، کشمش، گردو، بادام، قیسی، برگه زردآلو یا برگه گلابی، جوزقند و انجیر و خرما است. میوه شب یلدا هم انار، هندوانه، سیب، گلابی انباری است. 

 

آذربایجان (شرقی و غربی)

مردم آذربایجان در سینی خود هندوانه‌ها را تزئین می‌کنند و شال‌های قرمزی را اطرافش می‌گذارند. درحالی که مردم شمال یک ماهی بزرگ را تزئین می‌کنند و به خانهٔ عروس می‌برند.

 

گیلان

در گیلان در خانواده‌هایی که در همان سال پسرشان را داماد یا نامزد کرده‌اند رسم است که طبقی برای خانواده نوعروس می‌فرستند. در این طبق میوه‌ها و خوراکی‌ها و تنقلات ویژه شب چله به زیبایی در اطراف آراسته می‌شود و در وسط طبق هم یک ماهی بزرگ (معمولاً ماهی سفید) تازه و خام همراه با تزیین سبزیجات قرار می‌گیرد که معتقدند باعث خیر و برکت و فراوانی روزی زوج جدید و همچنین سلامت و باروری نوعروس می‌گردد.

 

همدان

در همدان میوه و تنقلات برای دختری که نامزد شده از طرف خانواده داماد برده می‌شود و این از رسوم قدیم به جامانده‌است.

 

 اردبیل

در اردبیل رسم است که در شب یلدا برای تازه عروس هندوانه تزئین می‌کنند و به همراه هدایای دیگر از طرف خانواده داماد فرستاده می‌شود.

 

تزیینات شب یلدا عروس

تزئین هدایای شب یلدا از نکاتی است که خیلی از خانواده ها به آن توجه می کنند و به دنبال مدل های جدید و زیبای تزیینات شب یلدا عروس هستند از این رو تعدادی از انواع تزئین‌های شب چله برای عروس را برای شما جمع آوری کردیم که در ادامه مشاهده می‌کنید.

خرید شب یلدا

خرید شب یلدا

خرید شب یلدا

خرید شب یلدا

خرید شب یلدا

 

خرید شب یلدا

خرید شب یلدا

خرید شب یلدا

 

بیشتر بخوانید:

یلدا، یادگار سنت شکرگزاری نیاکان

آداب و رسوم شو چله یلدایی در کرمانشاه از جوراب بازی تا هوره خوان

یلدا، آیینی غیر رسمی و مردمی

قصه بلند و جذاب شیرازی ها در شب یلدا

آداب و آیین مردم استان کردستان در شب یلدا یا به تعبیر محلی "شه و چله"

عاشقانه ای کهن به نام یلدا/ آداب و رسوم شب یلدا در نصف جهان!

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    سلام یلدا مبارک هموطن زندگی تون سرشار ازخوشی وشادی هرکسی یه جوراین شبو میگذرنه الهی همه درهرحالی که هستن این شبو به خوبی وخوشی گذرانده باشن

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی