English

گزیده سیاسی مطبوعات در موج؛

کیهان: کرسنت سند بی کفایتی خاتمی و زنگنه است/ اعتماد: سفرهای استانی رییسی در مسیر نادرستی قرار گرفت

پرونده کرسنت که در دولت خاتمی توسط بیژن زنگنه امضا شده و در دولت روحانی معلق مانده بود، اکنون و فعلاً! 17 هزار میلیارد تومان جریمه روی دست ایران گذاشته است.

کیهان: کرسنت سند بی کفایتی خاتمی و زنگنه است/ اعتماد: سفرهای استانی رییسی در مسیر نادرستی قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری موج، «کیهان» در پی انتشار خبر جریمه 607/5 میلیون دلاری ایران در پرونده کرسنت توسط دیوان داوری بین‌المللی از سوی شرکت اماراتی «دانا گاز» (شرکت مادر کرسنت پترولیوم)، نوشت: پرونده کرسنت که در سال 81 و در دولت خاتمی توسط بیژن زنگنه امضا شده و در دولت روحانی معلق مانده بود، سند بی‌کفایتی مدعیان اصلاحات است که اکنون و فعلاً! 17 هزار میلیارد تومان جریمه روی دست ایران گذاشته است.

 

آیا سفرهای استانی رییسی مفید است؟

«اعتماد» طی گزارشی درباره سفرهای استانی رئیس جمهور نوشت: در چهل روز گذشته و پس از اخذ رای اعتماد تاکنون 6 سفر استانی از سوی آقای رییسی انجام شده است. انتخاب استان‌ها هدفمند است، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر.

اکنون که سفرها هفتگی شده است، گمان می‌کنم در مسیر نادرستی قرار گرفته است. اگر این سفرها می‌توانست مشکلی را حل کند، باید در دوره احمدی‌نژاد کمترین مشکل را می‌داشتیم. اگر این سفرها موجب محبوبیت و اعتبار می‌شد، هیچ‌گاه سال 1392 کسی رای نمی‌آورد که در نقطه مقابل او تعریف شده بود. سفرهای استانی شرط لازم و نه کافی برای اداره جامعه است و به‌طور مشخص سفرهای استانی و پرداختن به مسائل مردم و حل آنها خلاف منطق اداری است.

هدف از سفرهای استانی حل مسائل مردم و شنیدن اعتراضات و مشکلات آنان نیست که این کار از طریق نظام نمایندگی و رسانه‌ای باید منتقل شود. به علاوه حل هر کدام از آنها فرآیندهای اداری و کارشناسی دارد که با حضور یک نفر حتی رییس‌جمهور نیز حل نخواهد شد.

 

تنها وزیر زن دوران انقلاب در دولت احمدی نژاد بود

«شرق» در خصوص صحبت های اخیر مصباحی‌مقدم مبنی بر عدم وجود منعی برای حضور زنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: در چهار دهه عمر جمهوری اسلامی، زنان نه در مجمع که در هیچ پست سیاسی مهمی ایفای نقش نکرده‌اند و حتی تلاش برای رسیدن به ریاست‌جمهوری آنها نیز با سد تفسیر مردانه از رجل سیاسی در شورای‌ نگهبان بی‌اثر شده است؛ بنابراین زنان فقط غایبان مجمع تشخیص مصلحت نظام نیستند و در حقیقت در همه پست‌های مهم اجرائی مانند وزارت یا عضویت در میان حقوق‌دانان شورای نگهبان یا حضور در مناصب عالی‌ قوه قضائیه و هیئت‌رئیسه مجلس غایب بوده‌اند. دلیل هم همیشه ناتوانی زنان اعلام شده اما سؤال اینجاست نگاه مردانه مردان سیاست تاکنون فرصتی برای حضور زنان فراهم کرده است؟

یک وزیر زن هم‌ که در تاریخ انقلاب داشتیم، در کابینه اصولگرایان در دولت محمود احمدی‌نژاد بود و بعد از دستجردی دیگر اصولگرایان به‌‌ویژه تند‌روها روی خوش به وزیر زن نشان ندادند تا دولت روحانی در معرفی وزیر زن عقب‌نشینی کند و کابینه مردانه تشکیل دهد. در دولت رئیسی هم کلا نامی از وزیر زن به میان نیامد و حتی نگرانی‌هایی از انتخاب یک مرد برای معاونت امور زنان هم وجود داشت.

 

آقای پناهیان!چرا سکوت کردید؟

«آفتاب یزد» با توجه به تعلیق ماندن طرح شفافیت آراء نمایندگان در مجلس یازدهم نوشت: پناهیان در یکی از منبرهای خود گفته بود: هر چی نماینده انتخاب می‌کنی اکثریت رای می‌دهند به اینکه رای نماینده‌ها نباید شفاف باشد. چه خبرتان است؟ رای‌ات را بگو به چی رای دادی به چی رای ندادی.‌ ای مجلس شورای اسلامی آدم باش! کی به شما حق داده شفاف رای ندهی؟!

صحبت‌های او در آن زمان جنجال‌های بسیاری به راه انداخت اما درنهایت طرح شفافیت با وجود داشتن پشتوانه کارشناسی تصویب نشد؛ البته مجلس دهم در واکنش به انتقادها، طرحی با موضوع شفافیت همه نهادهای سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر تدوین کرد که شامل شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم می‌شد اما در سکوت خبری از دستور کار مجلس خارج شد.

حالا اما نمایندگان مجلس یازدهم در حالی که با شعار شفافیت آرای نمایندگان به پارلمان رسیدند و با نطق‌های آتشین، خود را مدافع اصلی شفافیت تلقی کردند، پس از کش و قوس‌های فراوان با طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تحت عنوان شفافیت آرای نمایندگان در نشست علنی روز چهارشنبه ۱۵ بهمن سال گذشته مخالفت کردند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه