English

آیت الله رئیسی:

حداقل معاش مردم باید با کارت خرید سه دهک پایین تامین شود/ این دولت با مردم و جوانان چه کرده است

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: باید سامانه جامع اطلاعات اقتصادی ایجاد کرد تا همه داده‌های اقتصادی را رصد کند.

حداقل معاش مردم باید با کارت خرید سه دهک پایین تامین شود/ این دولت با مردم و جوانان چه کرده است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، آیت الله سید ابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در ابتدای مناظره سوم به ارائه تصویری از دولت خود پرداخت و گفت: ما نشست های زیادی با مردم داشتیم و در دستگاه قضایی ارتباط بسیاری با مردم داشتم و به دلیل ارتباطم با مردم برای مهمترین آن ها راهکار پیدا کردم‌، اگر رای مردم به بنده تعلق گرفت.

وی با بیان اینکه برای مهمترین دغده‌های مردم راهکار پیداکردم، گفت:  ما برنامه اقتصادی را در سه بخش خلاصه کردیم؛ یک اصلاح دولت و مبارزه با فساد، ناکارآمدی، تبعیض، دوم حمایت از خانواده و محرومین و سوم جهش تولید و تقویت کسب و کار است.

رئیسی گفت: یکی از مشکلاتی که مردم از آن صحبت می‌کنند، مساله فساد است. ما در دستگاه قضائی با مفسد برخورد کردیم اما جای برخورد با فساد در دولت است.

وی افزود: باید سامانه جامع اطلاعات اقتصادی ایجاد کرد تا  تمام قراردادها در سامانه و پشت ویترین قرار گیرد و من  ۳۵ الی ۴۰ شرکت را در زمانی که در استان قدس بودم در اختیار مردم گذاشتم و این امر باعث افزایش اعتماد عمومی می شود.

وی تاکید کرد: شفافیت مهم است و اگر شفافیت اجرا شود زمین خواری و قاچاق کالا و فرارهای مالیاتی کنترل می شود. در تحول ساختاری باید تحول در نظام بانکی صورت گیرد.

رئیسی خاطرنشان کرد: باید اصلاح نظام مالیاتی صورت گیرد و ایجاد سامانه هوشمند برنامه ای جدی است. کاهش مالیات از ۲۵ به ۱۰ درصد  قابل انجام است.

رییسی گفت: تحول در ادارات قابل انجام است.

وی ادامه داد: باید بسترهای فساد از بین برود و خیلی از نظارت های پیشینی باید پسینی شوند. بیش از ۵ میلیون بیکار داریم و ایجاد ۴ میلیون شغل در ۴ سال امر دست یافتنی است. همچنین اولین مساله کنترل گرانی قابل انجام است.

رییسی گفت: ما بانک‌ها را یکی از موانع تولید می‌دانیم. معوقات بانکی باید به طور جدی پیگیری شود و روندهای بانکی اصلاح شود.

رییسی ادامه داد: تورم ۳۲۰ درصدی در هشت سال اصلا قابل قبول نیست. مردم این وضعیت را چگونه تحمل کنند؟ تورم باید به سمت یک رقمی شدن حرکت کند. همچنین مدیریت بازار ارز و رفع وابستگی سفره مردم به قیمت ارز باید به طور جد در دستور کار باشد. نظارت بر بازار باید افزایش یابد و حداقل معاش مردم باید با کارت خرید سه دهک پایین تامین شود.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی  در بخش دوم مناظره گفت: مرجع قانونی در ارتباط با سفر خوزستان، ستاد ملی مبارزه با کرونای تهران و مرکز بود که اجازه دادند و همه مقدمات لازم انجام شد و اهواز یکی از استان هایی بود که به آن بدهکار بودم؛  چرا اینقدر ناراحتی دارید؟

وی افزود: در عید ۹۹ مسولین بهداشت و درمان گفتند محدودیت ها ایجاد شود، ولی آقای روحانی توجه نکرد و در عید ۱۴۰۰ هم انجام نشد و از ۲۵ فروردین تازه شروع به محدودیت کردند؛ چرا به این موضوع حساس نشدید؟ ما که به حرف کارشناسی عمل کردیم. بخشی که بیشترین همکاری با کارشناسان وزارت بهداشت را دارد ما هستیم.

رئیسی گفت: اسامی که آقایان اعلام کردند، مردم قضاوت کنند و به این آقایان اطلاع دهند که ما برخورد کرده‌ایم یا نه؟ رسانه ها را نگاه کنید.

وی با طرح این سوال که نظر من درباره FATF را از کجا ذهن‌خوانی کردند که نظر من چیست؟ گفت: اگر منافع ملت در قراردادی تامین شد ما هیچ مشکلی نداریم، وگرنه نمی‌توانیم منافع مردم را به حراج بگذاریم.

رئیسی ادامه داد: از رئیس قبلی بانک مرکزی پرسیدند که منافع برجام چیست، پاسخ داد هیچ! حداقل به مواضع خودتان پایبند باشید.

وی تاکید کرد: اقتدار خارجی امتداد اقتدار داخلی است. شما وقتی جوجه کُشی و صف مرغ دارید نمی‌توانید برجام را اجرا کنید. برجام یک قراردادی است که با شروط خود در کشور تصویب شده، برجام را یک دولت مقتدر می‌تواند اجرا کند.  

وی بیان کرد: اسامی ۱۱ بدهکار بانکی را به مردم اعلام می‌کنیم تا مشخص شود که ما به پرونده آنها در دستگاه قضایی رسیدگی کردیم.

آیت الله سید ابراهیم رییسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از مناظره تلویزیونی درباره مدیریت دوران پسا کرونا اظهار داشت: علی رغم اینکه زحمات بسیاری کشیده شد و خدمات ارزشمند پزشکان و  پرستاران  و کادر درمانی را ارج می نهم ولی کسب و کارها دچار آسیب شده است.

وی افزود: در نظام سلامت دو مشکل وجود دارد. یکی موضوع تعارض منافع که در سایر بخش‌ها هم هست و در  برخی تصمیمات در نظام سلامت باید منافع را کنار گذاشت و تعارض منافع را منتفی کنیم و به حداقل برسانیم.  مثلا مسئول بخش مسکن یا مدارس، خودش پیمانکار یا صاحب مدرسه است.

وی ادامه داد. موضوع دیگر مساله انحصار است. ما باید دسترسی به پزشک متخصص را در همه نقاط کشور آسان کنیم که کسی برای این کار تا مرکز استان و تهران نیاید.

رئیسی با بیان اینکه در دوران کرونا بسیاری از کاسبان و مستاجران آسیب دیدند گفت: حوزه های مختلف و از جمله گردشگری آسیب دیده است و  مردم باید احساس کنند که دولت برای آسیب‌دیدگان فکر و برنامه دارد، نه برنامه مقطعی مثل وام و کمک معیشتی صرف.

وی بیان کرد: درباره این لیستی که آقای همتی به من داده، مردم می‌پرسند اگر قرار بوده بدهند چرا اینجا و بعد از مسئولیت می‌دهند؟ اگر هم نباید می‌داده این چه کاری است؟ ما بارها از بانک مرکزی خواستیم لیست ارزهای صادراتی را به ما بدهد. ۲۵ میلیارد دلار ارز بوده که ما هرچه پیگیری کردیم ۷ میلیارد دلار را بیشتر اعلام نکردند. بعد هم دولت فهمید که باید خودش مشکل را حل کند و به قوه قضائیه نفرستد.

رئیسی خاطرنشان کرد: در حوزه کرونا من معتقدم علیرغم زحماتی که کشیده شده، جای بررسی جدی وجود دارد. در برخی موارد بی‌تدبیری‌ها خسارت‌هایی به مردم زده که نباید تکرار شود.  سازمان بازرسی بررسی‌های جدی انجام داده، هم در حوزه بهداشت و درمان هم در حوزه آسیب‌هایی که وارد شده است. این بازرسی‌ها نشان می‌دهد که برخی بی‌تدبیری‌ها باعث شده که آسیب‌ها بیشتر شده است.

آیت الله سید ابراهیم رییسی در نقد سخنان دیگر کاندیداها گفت: نمی‌دانم اگر من نبودم آقایان در جلسه چه می‌خواستند بگویند؟ اینجا جای برنامه دادن است. چرا از اقبال مردم به من ناراحتید؟ اگر شک دارید بروید بین مردم و نظرشان به خودتان را ببینید. من از مردم سوال کرده‌ام، بروید بپرسید مشکل مردم با دولت چیست که با صندوق قهر کرده‌اند. چگونه عمل کردید که مردم ناراضی اند. این دولت با مردم و جوانان و ... چه کرده است.

وی با بیان اینکه من صادقانه حرف می‌ زنم، گفت: هیچ فیلتری در قوه قضائیه در دوران من صادر نشده است. من گفتم دسترسی به اینترنت برای همه مردم آسان و بعضا رایگان باشد و هیچ روزنامه و رسانه‌ای در زمان من مسدود نشده است.

رئیسی گفت: مردم همه چیز را می‌بینند، عملکردها را هم دیده‌اند. شما از مردم ناراحتید؟ مردم به شما اقبال ندارند.  مردم دیدند بانک‌ها هرکدام برای خودشان رفتار می‌کنند. می‌خواهید دو قطبی راه بیندازید؟ ولی موفق نخواهید شد.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی در بخش پایانی و در جمع بندی نهایی اظهاراتش با بیان اینکه مسئول طرح بنزین دولت بود، گفت: آن بخشی که در جلسه سران قوا مطرح شد فقط محل هزینه‌کرد آن بود برای اینکه بدانند مقصر کیست هم گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و  هم  گزارش مسئولان عالی رتبه قضائی وجود دارد. در اجرای آن بی تدبیری شد.

وی افزود: اگر کسی قرار است پاسخگو باشد آقای روحانی است. تمام بازداشتی‌ها هم مدت‌هاست که  مورد عفو قرار گرفتند مگر آن‌هایی که ارتباط خارجی داشته‌اند.

رئیسی تاکید کرد: دولتی که می خواهد اجرای عدالت کند باید بتواند همه ظرفیت‌های کشور را استفاده کند و قدرت اجماع سازی داشته باشد و  توان اجرایی قوی داشته باشد.

وی ادامه داد: ما برنامه هایی مثل برنامه توسعه پنجم و ششم داریم که دولت به بسیاری از آنها عمل نکرده است؛ لذا برنامه وجود دارد و کارنامه موید برنامه است و برنامه بدون کارنامه امر شعاری است.

رئیسی گفت: مردم بدانند که رئیس جمهور نسبت به همه مردم نگاه یکسان دارد و هر ایرانی حقش تضمین شده و شیعه، سنی، معلم، کارگر، کشاورز، همه اقلیم‌ها و گویش‌ها یکسانند و مردم نسبت به او حق دارند و دولت هم  وظیفه دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی