English

صارمی شهید دیپلماسی است

رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات ایران، محمود صارمی را شهید دیپلماسی خطاب کرد و گفت: جایگاه و منزلت خبرنگاران باید حفظ شود.

به گزارش خبرگزاری موج، مصطفی کواکبیان امشب در گردهمایی خبرنگاران استان سمنان اظهار داشت: تلاش‌های زیادی برای ارتقای منزلت خبرنگاران و جایگاه حرفه خبرنگاری در کشور انجام شده است و در این صنف خلاء قانونی وجود دارد که مجلس به دنبال رفع آن است.

وی گفت: ‌دولت تدبیر و امید، دو لایحه به مجلس شورای اسلامی می‌آورد که بخشی از این مشکلات را رفع خواهد کرد؛ لایحه نظام صنفی رسانه تلاش دارد تا سازمانی همچون نظام پزشکی، مهندسی یا پرستاری در عرصه خبر ایجاد کند.

رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات ایران گفت: ‌در صورتی که این لایحه هرچه سریعتر به خانه ملت ارائه شود، با کمک مجلس جایگاه واقعی خبرنگاران مشخص خواهد شد.

کواکبیان گفت: همچنین لایحه جامع اطلاع‌رسانی با توجه به فضای جدید شبکه‌های مجازی و اجتماعی و گسترش اینترنت در جامعه به مجلس خواهد آمد تا قانونمندی خوبی برای فعالیت رسانه‌ها حاکم شود.

وی با بیان اینکه ایران ۱۱۰ سال سابقه پارلمانی دارد، گفت: کشور ما از سال ۱۲۸۵ و همزمان با آغاز صدور فرمان مشروطیت دارای سابقه پارلمانی بوده و این در حالی است که کشورهای همسایه ما در خلیج فارس هنوز پارلمان ندارند یا در نهایت به مجلسی مشورتی بسنده‌ کرده‌اند و همه این توفقیات با تلاش‌های رسانه‌ای استمرار یافته است.

رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات ایران افزود: در چندین مقطع تاریخی در این بخش تا جایی پیش رفته‌ایم اما در نهایت سرکوب شده‌ایم و به نقطه سرخط بازگشته‌ایم اما در دهه ۳۰ فضایی به وجود آمد که نهضت ملی نفت شکل گرفت و با کودتای ۲۸ مرداد مواجه شد و ایران ۲۵ سال از آزادی‌ها، دموکراسی و حقوق بشر لازم محروم بود.

کواکبیان ادامه داد: امروز ۳۷ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی می‌گذرد و همه باید تلاش کنیم تا این تجربه‌های تلخ گذشته دیگر تکرار نشود و نگذاریم در کشور با توجه به ساختار خاص آن، قلدورمآب‌ها دوباره دیکتاتوری و استبداد را حاکم کنند و این امکان‌پذیر نیست مگر با نیروی رسانه.

وی گفت: ‌امروز رکن چهارم دموکراسی و نظارت خبرنگاران و قلم را باید پاس داشت و اگر خبرنگاری تند می‌نویسد، مطمئناً کارش در صورت همراهی صفا و اخلاص، ارزش دارد و این سبب ارزش‌گذاری وی خواهد شد.

رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات ایران با تأکید بر لزوم تبیین جایگاهی قانون‌مند برای نظام رسانه‌ای کشور گفت: خلاء‌های قانونی در حوزه رسانه باید برطرف شد.

کواکبیان افزود: قانون مطبوعات بیش از ۱۷ سال عمر دارد و امروز باید در آن نوآوری و بحث‌های جدیدی وارد شود.

وی گفت: در تجربه روزهای گذشته، اگر فضای مجازی وجود نداشت، اردوغان رئیس جمهور ترکیه توسط نظامی‌ها سرنگون می‌شد اما ازطریق فضای مجازی مردم به خیابان‌ها کشیده شدند و با ابراز علاقه به اسلام‌گرایی و مخالفت با نظامی‌گری، دولت ترکیه پابرجا ماند.

رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات ایران با تقدیر از موضع نظام اسلامی در حمایت از دولت اردوغان گفت: دوران کودتا به پایان رسیده است و یکی از دلایل آن نیز نظارت مطبوعات آگاهی‌بخشی رسانه‌ها است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس گفت: برخورد دوگانه با اصحاب رسانه نیز امروز مشکلاتی ایجاد کرده است؛ شفافیت گفتار نیز گاهی کار دست فعالان رسانه‌ای می‌دهد.

کواکبیان گفت: با هر گونه توقیفی در حوزه رسانه مخالف هستیم چرا که اگر هر نشریه‌ای توقیف شود، حداقل ۸۰ نفر از نیروهای آن خانه‌نشین می‌شوند و این زیبنده نیست.

وی افزود: زمانی اگر هیأت نظارت بر مطبوعات، نشریه‌ای را توقیف نمی‌کرد، قوه قضاییه بنا به صلاحدید خود به توقیف آن می‌پرداخت؛ اما برعکس آن را ندیده بودیم.

رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات ایران با اشاره به صدور حکم توقیف نشریه «یالثارات» گفت: هیأت نظارت بر مطبوعات جایگاه قانونی دارد و باید به این جایگاه توجه شود؛ اما برعکس قوه قضاییه مخالف آن عمل می‌کند و امروز باید پاسخگوی افکار عمومی در این زمینه باشد.

کواکبیان افزود: این برخوردها صواب نیست و باید از سوی قوه قضاییه اصلاح شود.

وی همچنین با اشاره به گستره فعالیت خانه مطبوعات ایران گفت: خانه مطبوعات، یکی از تشکل‌های صنفی حوزه رسانه بود که از فراگیری قابل توجهی برخوردار است و از هر استان ۷ نفر در هیأت مدیره آن حضور دارند.

رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات ایران گفت: ‌ این اعضا انتخاباتی قوی برگزار می‌کنند در نهایت ۲۱۰ نفر از نمایندگان استان‌ها ۷ نفر را به عنوان اعضای هیأت مدیره خانه مطبوعات کشور انتخاب خواهند کرد و این نشان می‌دهد این تشکل صنفی از پایین به بالا شکل گرفته و کامل‌ترین نوع دموکراسی محسوب می‌شود.

وی گفت: خانه مطبوعات در تمام استان‌ها دفتر و شعبه دارد و فعالیت گسترده‌ و همه‌جانبه‌ای انجام می‌دهد و همه گرایش‌های سیاسی از اصولگرا تا اصلاح‌طلب و از همه رسانه‌ها نظیر خبرگزاری‌ها، هفته‌نامه‌های محلی و سراسری و نشریات کشوری و محلی در آن حضور دارند.

کواکبیان گفت: خانه مطبوعات طبق اساسنامه تشکلی مردمی و صنفی بوده و هیچ کمک دولتی به آن انجام نمی‌شود.

وی خانه مطبوعات را در بین تمام تشکل‌های صنفی دارای نقش مادری دانست و گفت: ۶ هزار نفر از اعضای خانه مطبوعات امروز در حال فعالیت هستند و برنامه‌های برای آنها از جمله راه‌اندازی صندوق اعتباری پیش‌بینی شده است.

رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات ایران گفت: ‌استان سمنان در صندوق اعتباری خانه مطبوعات پیشتاز است و البته تا پایان شهریورماه برای عضویت در این صندوق فرصت وجود دارد.

وی گفت: ناظری از خانه مطبوعات در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها مستقر خواهد شد تا بر نحوه انجام امور مربوط به حوزه رسانه نظارت کند.

مدیرمسئول روزنامه مردم‌سالاری گفت: براساس قانون ۷۰ درصد آگهی‌ها باید به مطبوعات محلی و ۳۰ درصد دیگر به مطبوعات کشوری اختصاص داده شود و این حق استان و نشریات محلی است که گاهی اوقات رعایت نمی‌شود.

رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات استان سمنان با اشاره به اینکه ساختمان خانه مطبوعات سمنان تا امروز ۵ استاندار عوض کرده است، از تلاش‌هایی برای مشارکت یکی از شرکت‌های خوشنام ساختمانی و تغییر کاربری فرهنگی این ساختمان برای بهره‌برداری هرچه سریعتر آن خبر داد.

کواکبیان گفت: به همت شورا اسلامی و شهرداری سمنان، مشکل ۵ کیوسک مطبوعاتی برطرف شده است و این کیوسک‌ها در اختیار خانه مطبوعات قرار می‌گیرد.

نماینده سابق مردم سمنان در مجلس گفت: ۳ محور گردشگری، صنعت و دانشگاه زمینه‌ساز توسعه استان سمنان خواهد بود و رسانه‌ها باید بکوشند تا سمنان به عنوان استان بین‌الحرمین به مقصد گردشگران تبدیل شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه