English

ترمیم پارگی لباس با آب + تصویر

در آینده نزدیک ممکن است بتوانید تنها با افزودن آب، شلوار جین پاره خود را ترمیم کنید.

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از سی. ان. ان، محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا با تکیه بر تحقیق قبلی خود در مورد پلاستیک خود ترمیم‌کننده، پروتئین‌های دندان ماهی مرکب را با استفاده از باکتری و مخمر به شکل مایع درآورده و از آن برای پوشش‌دهی پارچه‌های نخی، پشمی و سایر نمونه‌ها استفاده کردند.

هنگامی که این پارچه‌ها پاره می‌شوند، می‌توان لبه‌ها را کنار هم قرار داده و با ریختن آب گرم روی آن، پارچه را مانند قبل ترمیم کرد و حتی استحکام و انعطاف بهتری نسبت به قبل به آن بخشید.

از این پروتئین می‌توان با افزودن آب برای ترمیم پارچه‌های بدون پوشش عادی استفاده کرد یا آن را بر روی نخی که قرار است پارچه از آن ساخته شود، اعمال کرد.

از آنجایی که پوشاک با این پوشش می‌توانند با آب خود را ترمیم کنند، انداختن آن‌ها در ماشین لباسشویی می‌تواند به ترمیم پارگی‌های کوچک یا سایر نقص‌ها بینجامد.

محققان بر این باورند که این ماده تنها برای مشتریان عادی، بلکه برای سربازان، کشاورزان یا کارکنان صنایع نیز کاربری داشته و می‌تواند در خنثی‌سازی مواد شیمیایی سمی به آن‌ها کمک کند. با افزودن خصوصیات ضدباکتری، حتی می‌توان از این ماده در پوشاک پزشکی برای کاهش خطر آلودگی استفاده کرد.

محققان اکنون به دنبال راهی برای تولید این پروتئین بدون استفاده از ماهی مرکب یا دندان‌های آن هستند و قصد دارند آزمایشات بیشتری بر روی مواد ترمیم‌کننده انجام دهند.

جزئیات این تحقیق در مجلهACS Applied Materials & Interfacesمنتشر شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر