English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

آخرین گمانه زنی ها درباره جزئیات توافق برجام / اروپا و آمریکا انرژی می خواهند، ایران تضمین

در حال حاضر گمانه زنی ها درباره توافق برجام همچنان ادامه دارد، زیرا هیچکدام از طرف های مذاکراتی جزئیاتی از این توافق و خواسته های طرفین را درز نداده اند، هرچند برخی رسانه ها نقل قول های از منابع آگاه و ... زده اند، اما به نظر می رسد این مصاحبه ها بیشتر برای محک زدن واکنش طرفین است.

آخرین گمانه زنی ها درباره جزئیات توافق برجام / اروپا و آمریکا انرژی می خواهند، ایران تضمین

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در حال حاضر گمانه زنی ها درباره توافق برجام همچنان ادامه دارد، زیرا هیچکدام از طرف های مذاکراتی جزئیاتی از این توافق و خواسته های طرفین را درز نداده اند، هرچند برخی رسانه ها نقل قول های از منابع آگاه و ... زده اند، اما به نظر می رسد این مصاحبه ها بیشتر برای محک زدن واکنش طرفین است.

شبکه الجزیره به نقل از منابع آگاه ادعا کرد که پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام چهار مرحله و دو دوره زمانی را شامل می شود که هر کدام ۶۰ روزه است. به طوری که در روز اول امضای توافق ۱۷ بانک و ۱۵۰ نهاد اقتصادی رفع تحریم می‌شوند و از همان روز اول اجرای توافق، تهران به طور تدریجی شروع به کاهش گام‌های هسته‌ای خود می‌کند و حتی خبرهای غیررسمی بخش‌هایی از توافق جدید ایران و ۵+۱ حکایت از این دارد که آمریکا حداقل تا ۵سال دیگر اجازه خروج از برجام را ندارد و از همان روز نخست ۳فرمان اجرایی ترامپ تعلیق می‌شود و همان نهادهای اقتصادی و ۱۷بانک هم در این روز از تحریم خارج می‌شوند. همزمان با اجرای توافق، ۷ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزادسازی خواهد شد.

همچنین گفته شده در پیشنهادی ایران آمده که اگر واشنگتن بار دیگر از توافق خارج شد باید غرامت مالی پرداخت کند و گمانه زنی ها حکایت از این دارد که طرف های اروپایی با این بند از پیشنهاد موافق هستند، زیرا به طور قطع خسارت خروج آمریکا از برجام بر آنها هم تحمیل شده است.

طبق برخی گمانه زنی ها در حال حاضر میزان تولید نفت ایران به 2.5 میلیون بشکه در روز رسیده و گفته شده که ایران گفته تا 3 ماه دیگر می تواند تولید نفت خود را به 3.5 میلیون بشکه در روز برساند و این موضوع می تواند بازار نفت جهانی را تنظیم کندف حالا با توجه به اینکه قیمت گاز در اروپا رکورد زده و نیروگاه اوکراینی به دلیل خطرات در آستانه ای تعطیلی است و از طرف دیگر کم کم وارد پاییز و فصل سرما می شویم اروپایی ها تمایل دارند این توافق حداکثر تا 120 روز آینده نهایی شود و این به معنای این است که قدم های نخست توافق باید از همین شهریور ماه آغاز شود تا راستی آزمایی و امضای نهایی اجرای برجام به ابتدای آذرماه که آغاز سرما هست برسد، البته خبرها حکایت از این دارد که در همین مراحل مقدماتی و راستی آزمایی صادرات نفت ایران افزایش خواهد یافت و بانک ها و شرکت های ایرانی هم از زیر یوق تحریم ها خارج می شوند.

در شرایط کنونی خبرهای رسیده حکایت از این دارد که وزرای خارجه برای توافق نهایی و امضا حضور خواهند داشت اما زمان دقیق آن مشخص نیست و بعد از ان ۶۰ روز بعد برای تایید نهایی دوباره مذاکرالت جمع بندی اتفاق می افتد این ۶۰ روز برای آن است که مجلس در کشور ما و طرف‌های مقابل کارهای لازم را انجام دهند و هر آنچه لازم است تصویب کنند . در مرحله ای بعد ۶۰ روز زمان اجرای برجام به طور کامل آغاز می‌شود و ۷ روز قبل از روز باز اجرا، بناست همان برجام دوباره شروع به کار کند. در این روز آن فرامین اجرایی که تعلیق شده بود به طور کامل لغو می‌شوند. نکته دیگر اینکه مواد هسته ای  این است که 45 روز بعد از روز باز اجرا همه طرفین باید اجرای تعهدات خود را تکمیل کرده باشند.

همچنین طبق تدبیری که شده از روز جمع‌بندی توافق که تحریم برخی نهادهای اقتصادی و ۱۷بانک برداشته می‌شود ایران می‌تواند راستی‌آزمایی را تا ۴ماه بعد انجام دهد، از طرفی از فردای روز تایید تا روز باز اجرا هم فرصت اصلی راستی‌آزمایی است. نکته این است که کمیسیون همه چیز اجماعی است و اگر ایران هم با پیشنهادات موافقت نکند عملا تصمیم اتخاذ نمی‌شود.  به گفته نماینده ایران در مذاکرات طرف مقابل تا پایان دوره اول بایدن قطعا از برجام خارج نخواهد شد. از طرفی اگر فردای انتخابات آینده رئیس جمهور آینده بخواهد از برجام خارج بشود طبق توافق باید ۳ سال بگذرد و این با ۲ و نیم سال آینده دوره بایدن  ۵ و نیم سال می شود.

بیشتر بخواید؛

سیگنال های جدید مذاکرات وین به بازارها / تمرکز طرف های برجام به توافق برد - برد

 

 

.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی