English

در گفتگو با سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر مطرح شد؛

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیری در قیمت لاستیک ندارد

مصطفی تنها گفت: انجمن تولیدکننده ها قیمت گذاری لاستیک را براساس ضوابط سازمان حمایت انجام داده است، بر همین مبنا قیمت لاستیک های رادیال سواری 20 درصد و قیمت لاستیک های بایاس سنگین 30 درصد از 26 مهر افزایش یافته اند.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیری در قیمت لاستیک ندارد

به گزارش خبرگزاری موج؛ طبق اعلام رسمی انجمن صنفی تایر، قیمت لاستیک در سراسر کشور از هفته گذشته با افزایش روبرو شد.

طبق این اطلاعیه قیمت لاستیک سواری و ون مجموعا 30 درصد گران خواهد شد، که در این رشد قیمت در مرحله اول که از دیروز شروع شده 20 درصد و در مرحله دوم که از دی ماه شروع خواهد شد 10 درصد خواهد بود.

از طرف دیگر قیمت لاستیک های بایاس و رادیال برای ماشین های سنگین، نیمه سنگین و کشاورزی 40 درصد افزایش یافته که 30 درصد این میزان از دیروز شروع و 10 درصد دیگر آن نیز در دی ماه اعمال خواهد شد.

خبرهای حاکی از بازار نشان می دهد که از هفته گذشته تاکنون شرکت های توزیع لاستیک تحت هیچ شرایطی به مشتریان خود تخفیف نمی دهد و از طرف اتحادیه نیز مجاز به این کار نیستند، با این حال سازمان حمایت از مصرف کنندگان تاکنون واکنش خاصی به این موضوع نداشته است.

حذف ارز 4200 تومانی تاثیری در قیمت لاستیک ندارد

در همین خصوص سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر در گفتگو با خبرگزاری موج با اشاره به اینکه چند سال است که دولت  ارز 4200 تومانی برای تامین مواد اولیه لاستیک و واردات خود لاستیک نمی دهد، گفت: با توجه به اینکه تغییری در حقوق گمرکی واردات لاستیک هم ایجاد نشده است عملا حذف ارز 4200 تومانی تاثیری در تولید و قیمت لاسیک نخواهد داشت.

مصطفی تنها با بیان اینکه برخی اقتصاددان ها معتقدند که حذف ارز 4200 تومانی منجر به افزایش نرخ دلار و بالا رفتن هزینه زندگی می شود، تصریح کرد: اگر اقدام دولت برای حذف ارز دولتی منجر به تورم عمومی شود ممکن است به صورت غیر مستقیم روی کالاهای دیگر هم تاثیر منفی بگذارد.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته بین 20 تا 25 درصد صنعت لاستیک افزایش تولید داشته، گفت: در 6 ماهه نخست سال جاری هیچگونه افزایش تولیدی در صنعت لاستیک سازی وجود نداشته و این مساله تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند قطعی برق، اختلاف بر سر قیمت گذاری محصول نهایی، عدم تناسب افزایش تولید لاستیک و خودرو (تولید خودرو در کشور رشد چندانی در یک سال گذشته نداشته است) بوده است.

تاثیر کرونا بر مصرف لاستیک

به گفته ای سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر، گسترش کرونا در سال های گذشته باعث محدود شدن سفرها و در نهایت مصرف کمتر لاستیک در کشور شد، به طوری که در شش ماهه نخست سال گذشته با انباشت لاستیک مواجه شدیم.

تنها با بیان تمایل تولیدکنندگان برای تولید بیشتر به تبع کاهش تقاضای مردم برای لاستیک کمتر شده است، تصریح کرد: جهش تولید در سال های گذشته توسط تایرسازها محقق شده است و عدم تولید امسال هم ریشه در مشکلات کنونی آنها دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سالانه 300 هزار تن تولید داستیک در کشور داریم و حدود 350 هزار تن هم تقاضا در بازار وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر فاصله ای زیادی با خودکفایی تولید وجود ندارد.

آمار واردات سالانه لاستیک

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر با نگاهی به آمار واردات لاستیک به کشور، اظهار کرد: در شرایط کنونی بیشترین لاستیکی که وارد می شود مربوط به لاستیک های رادیال باری و اتوبوسی است. البته در شرایط کنونی یک کارخانه در کشور وجود دارد که حدود 35 درصد از محصولات این بخش را تولید می کند و در شرایط کنونی یک طرح توسعه ای هم در دست اجراست که با راه اندازی و عرضه محصولات حدود 70 درصد از نیاز کشور به این محصولات تامین می شود.

تنها با بیان اینکه آخرین تغییر قیمت لاستیک مربوط به پاییز 99 بوده است، گفت: به طور قطع ارزش پول آن زمان با ارزش پول ملی امروز متفاوت است به طوری که کالایی که در آن زمان با 100 هزار تومان می توانستید بخرید دیگر با آن مبلغ فروخته نمی شود و از طرف دیگر از ابتدای امسال حقوق کارگر افزایش پیدا کرده و هزینه تامین مواد اولیه هم به شدت بالا رفته است.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر با تاکید بر اینکه نخ تایر 6 از 104 هزار تومان به 131 هزار تومان افزایش یافته که معادل 26 درصد است، افزود: نخ تایر 36 حدود 61 درصد و نخ پلیستر حدود 38 درصد، نخ چیس حدود 45 درصد و دوده 57 درصد رشد قیمت داشته که همه اینها داخلی هستند.

دلایل گرانی مواد اولیه خارجی

وی با تاکید بر اینکه مواد اولیه خارجی هم در مبدا افزایش قیمت داشته و هم متاثر از رشد دلار در کشور بوده است، گفت: برای نمونه قیمت کائوچو در مبدا از یک دلار و 70 سنت به بیش از دو دلار افزایش یافته و 18 درصد رشد قیمت داشته است.

تنها درباه دلایل گرانی مواد اولیه گفت: به دلیل توفیق واکسیناسیون در کشورهای صنعتی و رونق صنایع و حمل و نقل این شرکت ها قیمت مواد اولیه در بازار جهانی به شدت افزایش یافته است

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون قیمت ارز هم 17 درصد رشد داشته است، گفت: با در نظر گرفتن مجموعه ای عوامل هزینه ها بالا رفته است وشرکت ها نباید زیان کنند و از طرف دیگر شرکت های لاستیک سازی هزاران میلیارد تومان سرمایه دارند و سرمایه گذاران در بورسی هم گناهی ندارند که سهام این شرکت ها را خریده اند، هدف آنها کسب سود از سرمایه گذاریشان بوده اما در شرایط کنونی نتیجه زیان است، زیرا هزینه تمام شده ای شرکت ها بالا رفته است.

واکنش سازمان حمایت به قیمت تمام شده لاستیک

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر با بیان اینکه برای هماهنگی با سازمان حمایت برای تنطیم بازار هزینه تمام شده ای تولید را برای آنها ارسال کردیم اما هیچ واکنشی نشان ندادند، گفت: طبق ضوابط قانونی انجمن تولیدکننده های تایر می تواند قیمت تولید را با در نظر گرفتن 15 درصد سود تعیین کند اما ما برای هماهنگی ابتدا به سازمان حمایت مستندات را ارسال کردیم که طبق این مستندات باید قیمت بازنگری شود اما آنها هیچ واکنشی نشان ندادند به  همین دلیل افزایش قیمت را اعمال کردیم و مجدد اسناد را ارسال کردیم زیرا ما نمی توانیم بیش از این زیان را تحمل کنیم.

تنها با بیان اینکه ما موظف به قیمت گذاری براساس ضوابط هستیم و مجبور نیستیم تایید سازمان حمایت را قبل از افزایش داشته باشیم، افزود: قیمت لاستیک های رادیال سواری 20 درصد و قیمت لاستیک های بایاس سنگین 30 درصد از 26 مهر افزایش یافته اند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه