English

انتخاب بلبرینگ بر حسب نوع بار

بار های محوری در صنایع بصورت محدودی پدید می آیند اما در تعلیق این بار ها از نوع خاصی از بلبرینگ، رولبرینگ و یا یاتاقان استفاده می شود.

انتخاب بلبرینگ بر حسب نوع بار

به گزارش خبرگزاری موج، بلبرینگ ها در شکل های مختلفی تولید می شوند و هر چند که از نظر علم مهندسی بلبرینگ می بایست دارای ساچمه های کروی شکل باشد اما در عمل و در میان بسیاری از صنعتی گران رولبرینگ ها و حتی یاتاقان ها را نیز تحت نام بلبرینگ بکار می گیرند حال آنکه بلبرینگ تنها نوعی از رولبرینگ است. با در نظر داشتن این نکته شکل های بسیار متنوعی از بلبرینگ ها که هر یک برای کاربری در شرایطی خاص، اتصال بر روی محور و یا شافت با زاویه ای خاص، سرعت زاویه مشخص و با میزان مشخصی از بار اعمالی مورد استفاده قرار می گیرد.

بار های وارده بر پیکر بلبرینگ ها و رولبرینگ ها تحت تاثیر زاویه شافت اتصالی و میزان ارتعاشات و انحراف از محور حرکتی شافت تعیین می شود. از این منظر می توان بار ها را در سه دسته کلی بار های شعاعی، بار های محوری و بار های ترکیبی دسته بندی نمود.

  • بار های شعاعی Radial Load : بار هایی هستند که در اتصالات شافت های افقی بر ساختمان بلبرینگ وارد می شوند که اغلب دارای میزان حد متوسط و با سرعت زاویه ای بالایی هستند.
  • بار های محوری Axial Load : بارهایی که در اتصال با شافت های عمودی بر پیکر بلبرینگ وارد می آید که اغلب از نظر میزان بار بالا و دارای سرعت زاویه ای نسبتا پایینی هستند. بالا بودن میزان بارگذاری در اتصال شافت عمودی به این سبب است که بخش عمده ای از وزن خود شافت و ملحقات و اتصالات آن نیز بر پیکر بلبرینگ وارد می آید.
  • بار های ترکیبی: این بار ها که قابل تجزیه به دو بار شعاعی و محوری هستند یا در اتصال شافت های اریب مانند شافت ماشین های انتقال بتن پدید می آید و یا در اتصال شافت هایی که دارای گریز از مرکز بالا، انحراف از محور و یا ارتعاشات بالایی هستند.

بلبرینگ و رولبرینگ شعاعی

بلبرینگ

گسترده ترین دسته از بلبرینگ ها و رولبرینگ های صنعتی را شامل می شوند که از کاربری بر روی شافت و محور اصلی خودرو ها و ماشین های سواری، راهسازی و معدنی گرفته تا بلبرینگ مصرفی در جرثقیل های دستی را شامل می شوند. بلبرینگ های شعاعی دارای میزان تمرکز تنش بالایی بوده و می بایست برای روان کاری آنها از گریس هایی با پایه های غیر روان شو مانند گریس پایه بنتون استفاده نمود. از پر کاربرد ترین نوع بلبرینگ های شعاعی می توان به بلبرینگ شیار عمیق که تنها برای تعلیق بار های شعاعی مورد استفاده قرار می گیرد و از میان رولبرینگ ها به رولبرینگ های استوانه ای، رولبرینگ های سوزنی یا نیدل برینگ ها اشاره نمود.

بلبرینگ و رولبرینگ محوری

بار های محوری در صنایع بصورت محدودی پدید می آیند اما در تعلیق این بار ها از نوع خاصی از بلبرینگ، رولبرینگ و یا یاتاقان استفاده می شود. گیربکس های عمودی نمونه ای از ماشین های مصرفی در صنایع هستند که بار های محوری را پدید می آورند. در اتصال و تعلیق بار های محوری از بلبرینگ و یا رولبرینگ کف گرد استفاده می شود. رولبرینگ های کف گرد با شکل های بسیار متعددی از ساچمه شامل ساچمه های سوزنی، استوانه ای، بشکه ای و حتی کف گرد مورد استفاده قرار می گیرند. توزیع تنش در بلبرینگ های کف گرد بصورت همسانی انجام گرفته که این امر از تمرکز تنش می کاهد. روانکاری رولبرینگ ها و بلبرینگ های کف گرد هم با روغن و هم با گریس صورت می پذیرد.

بلبرینگ و رولبرینگ های ترکیبی

بار های ترکیبی بسته به زاویه قرارگیری شافت در اتصال می توانند دارای مولفه هایی با مقادیر مختلف در دو راستای X , Y باشند. اغلب بلبرینگ ها و رولبرینگ های ترکیبی قابلیت تعلیق بار های شعاعی را در تمامی جهات داشته و بار های محوری را تنها در یک جهت تعلیق می کنند. رولبرینگ مخروطی از قدرتمند ترین نوع یاتاقان و رولبرینگ های ترکیبی می باشد که برای اولین بار توسط برند تیمکن معرفی شد. بلبرینگ های اسپیندال یا تماس زاویه ای نیز بگونه ای طراحی می شوند که علاوه بر تعلیق کلیه بار های شعاعی بار های محوری را نیز در یک جهت تعلیق می کنند.

دیجیتال مارکتینگ : نانوتجارت

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه