English

روزنامه نگار، عکاس و فعال فرهنگی کشور :

تقدیر مدیران شهری و فرهنگی از عکاسان در شأن آنان نبود/ لزوم برپایی نمایشگاه از مجموعه کروناگرافی عکاسان قمی

یکی از کارشناسان رسانه‌های صوتی و تصویری تقدیر مدیران فرهنگی از عکاسان را در شأن آن‌ها ندانست.

تقدیر مدیران شهری و فرهنگی از عکاسان در شأن آنان نبود/ لزوم برپایی نمایشگاه از مجموعه کروناگرافی عکاسان قمی

مهدی توکلیان در گفت‌وگو با خبرگزاری موج قم، با اشاره به اینکه امروزه عکس به عنوان ابزار رسانه‌ای به شمار می‌رود، گفت: با توجه به گسترش فضای مجازی و استقبال جهانی نسبت به آن، رسالت عکاسان خبری به چندین هزار برابر رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه میزان تاثیرگذاری « عکس خبری » بر مخاطب بر کسی پوشیده نیست، افزود: پیام و نکته‌ای که یک عکس می‌تواند به مخاطب انتقال دهد و بر ذهن و جان او اثر بگذارد ممکن است یک مقاله چندین صفحه‌ای نداشته باشد و نتواند چنین رسالتی را اجرا کند.

کارشناس رسانه‌های صوتی و تصویری اظهار کرد: شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور و به تبع آن در قم، تحولات فراوانی در بطن زندگی عموم مردم رخ داد و سبب گرایش حداکثری مردم نسبت به فضای مجازی شد.

وی ادامه داد: امروزه مردم در راستای آگاهی یافتن از اخبار و اطلاعات از طریق تلفن‌های هوشمند و فضای مجازی کسب می‌کنند و لذا این امر، نقش عکس و عکاسان خبری را پررنگ‌تر از گذشته نشان می‌دهد.

توکلیان ضمن قدردانی و تشکر از خبرگزاری موج به علت پرداختن به ارزش عکاسان خبری به خصوص عکاسان قمی و ارج نهادن زحمات آنان در شرایط شیوع کرونا ویروس، بیان کرد: عکاسان به عنوان یک سرباز در خط مقدم مبارزه با کرونا ویروس با سلاح دوربین و لباس رزم سفید به قلب کرونا رفتند و هیچ هراسی نداشتند.

وی گفت: عکاسان خبری، با دل و جان خطر را پذیرفتند و جنبه‌های مختلف مبارزه سفیدپوشان سلامت با کرونا ویروس را هنرمندانه به تصویر کشیده و به مردم انتقال دادند و بعد از مدت کوتاهی عکاسان هنری نیز پا به این عرصه گذاشتند و خوش درخشیدند.

کارشناس رسانه‌های صوتی و تصویری با اشاره به جنبه‌های مختلف عملکرد عکاسان در روزهای شیوع ویروس کرونا، افزود: تلاش عکاسان در اطلاع‌رسانی از وضعیت بیمارستان‌های قرنطینه و نشان دادن مجاهدت‌ها و تلاش‌های سفیدپوشان سلامت از جمله پرستاران و پزشکان و کسانی که در کنار پزشکان و پرستاران مشغول خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به کرونا بودند، تحسین ‌برانگیز است.

وی گفت: در روزهایی که مردم به علت هراس از ابتلا به ویروس کرونا از کنار بیمارستان‌های قرنطینه تردد نمی‌کردند، عکاسان با عشق و بدون هیچ‌گونه چشمداشت و درخواست دستمزد، با انعکاس شرایط درون بیمارستان‌ها به مردم رسالت عکاسی خود را به نحو احسن انجام دادند و برخی از آنان نیز به ویروس منحوس کرونا مبتلا شدند اما سلاح خود را زمین نگذاشتند و پس از بهبودی به میدان خدمت بازگشتند.

فعال فرهنگی اظهار کرد: از روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا عکاسان خبری کار خود را آغاز کرده و پس از عبور از روزهای سخت و آرام‌تر شدن وضعیت این عکاسان تلاش کردند تا با نشان دادن مجاهدت‌ها و همدلی مومنانه نیکوکاران و خیرین، مردم را دلگرم‌تر کنند.

وی ضمن اشاره به افزایش سواد رسانه‌ای عموم مردم در سال‌های اخیر بیان کرد: بسیاری از عکس‌هایی که توسط عکاسان قمی در روزهای شیوع ویروس کرونا ثبت و ضبط شد، در حوزه مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی و خارج از کشور به تیتر یک اخبار تبدیل و از آن‌ها به عنوان گزارش تصویری‌های موفق یاد شد و همچنین بسیاری از مردم نیز این عکس‌ها را بازنشر می‌دادند.

این روزنامه نگار در پاسخ به اینکه « امروزه مطالبه و خواسته عکاسان از مدیران فرهنگی چیست؟» گفت: عکاسان بدون هیچ انتطاری در این شرایط دشوار، پا به میدان گذاشتند اما تلاش و مجاهدت‌های خالصانه آن‌ها دلیل بر آن نیست که مدیران فرهنگی نسبت به آنان بی‌توجه باشند.

وی ادامه داد: در ستاد مقابله با کرونا و خانه مطبوعات و ارشاد قم از اقدامات عکاسان، تقدیر شد و تلاش‌های آنان را نادیده نگرفتند اگرچه این تقدیر و تشکر از نظر مادی چندان قابل توجه نبود و آن‌چنان که در شأن و منزلت عکاسان بود، انجام نشده است.

توکلیان با بیان اینکه در نگاه اهالی رسانه، حمایت‌های معنوی مدیران فرهنگی، مهم‌تر از حمایت‌های مادی است، تصریح کرد: نداشتن محدودیت برای انعکاس اخبار و احترام گذاشتن به جایگاه و شأن اهالی رسانه از جمله حمایت‌های معنوی مدیران فرهنگی از اصحاب رسانه است که می‌بایست رعایت شود.

وی افزود: احترام گذاشتن مدیران فرهنگی و شهری به شان و نوع کار اصحاب رسانه واجب‌ است و ضمن اینکه باید با تمام توان خود از حقوق مادی و معنوی آنان حمایت کنند.

لزوم برپایی نمایشگاه و چاپ کتاب از مجموعه کروناگرافی عکاسان قمی

کارشناس عکاسی اظهار کرد: اگر مجموعه کرونا گرافی اصحاب رسانه در این چندماهه اخیر در قالب یک نمایشگاه در معرض بازدید همگان قرار بگیرد و کتابی از تصاویر ثبت و ضبط شده توسط عکاسان گردآوری شود، تمام زحمات و تلاش عکاسان در تاریخ ایران ماندگار خواهد شد و به نوعی روایت تاریخ شفاهی این دوران را خواهیم داشت.

وی در پایان ضمن قدردانی از خدمات سپاه قم و بسیج در  روزهای شیوع ویروس کرونا به خصوص در عرصه‌های سم‌زدایی و ضدعفونی کردن معابر شهر، گفت: سبزپوشان سپاه و بسیج دوشادوش سفیدپوشان سلامت در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا خدمت کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه