English

انتقاد تند یک خبرنگار به جایگاه خبرنگاران و رسانه در کشور / پوسترچسبان‌های انتخاباتی خبرنگار شدند!

دبیر خبرگزاری موج با انتقاد شدید به وضعیت موجود خبرنگاران و رسانه ها در کشور در مورد مشکلات خبرنگاران در کشور اشاره کرد.

انتقاد تند یک خبرنگار به جایگاه خبرنگاران و رسانه در کشور / پوسترچسبان‌های انتخاباتی خبرنگار شدند!

دبیر خبرگزاری موج در مورد وضعیت خبرنگاران و رسانه ها در کشور گفت: متاسفانه هیچ واحد صنفی معتبر و مورد اعتماد در حوزه روزنامه نگاران و خبرنگاران در کشور وجود ندارد و انجمن هایی که هم اکنون شکل گرفته جناحی و سیاسی هستند. وی افزود: نمی دانم چرا وزارت ارشاد در دولت قبل و دولت فعلی از ایجاد انجمن صنفی وحشت و ترس دارد؟!

دبیر خبرگزاری موج اظهار داشت: امروز به جرات می توان گفت که خبرنگاران و روزنامه نگاران کشور هیچ بانک اطلاعاتی از آثار خود ندارند و غیر از وزارت ارشاد حتی خود رسانه ها هم تمایلی به ایجاد بانک اطلاعات از آثار خبرنگاران ندارند و آنها را بیشتر به چشم کارگران رسانه نگاه می کنند.

وی گفت: تمام ستون و قوام و اعتبار یک رسانه با همت و تلاش و خلاقیت و قلم خبرنگار شکل می گیرد اما متاسفانه امروز رسانه ها آنقدر بی تعهد، سیاست زده و بدجنس شده اند که به راحتی یک خبرنگار را به بهانه های مختلف از خاله زنک بازی ها در تحریریه تا دیدگاه سیاسی فرد حذف می کنند در حالی که خبرنگار حرفه ای سرمایه یک رسانه محسوب می شود.

دبیر خبرگزاری موج به گستاخی برخی از روابط عمومی های کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه شاهد آن هستیم که وقتی خبرنگاری بر اساس اصول خبرنویسی سازمان یا نهادی را نقد می کند روابط عمومی آن سازمان به جای پاسخگویی به دنبال تخریب خبرنگار و تماس های مکرر با مدیران آن رسانه اقدام می کنند که این نشان دهنده ترس، عدم مدیریت، عدم تخصص و دنیا طلبی است.

وی در ادامه اظهار داشت: چرا باید در ایران یک خبرنگار با ۵ سال کار رزومه ۱۵ خطی داشته باشد؟ کجای دنیا یک خبرنگار مجبور است برای امرار معاش خود با ۱۰ رسانه و ۱۰ دیدگاه کار کند؟ چرا حقوق یک خبرنگار میانگین ۹۰۰ هزار تومان تا ۱٫۳۰۰ میلیون تومان است؟ رسانه های خصوصی چگونه باید همانند رسانه های دولتی تامین درآمد کنند؟ آیا مسئولان به فکر آسیب های احتمالی بر خبرنگاران هستند؟ چرا مطبوعات یارانه دارند اما خبرنگاران نه؟ چرا جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها یک خط درمیان برگزار می شود؟ چرا آثار خوب خبرنگاران رصد نمی شود؟ چرا هر سازمان و نهاد دولتی به خودش اجازه می دهد جشنواره مطبوعات برگزار کند و به موافقان خودشان جایزه اعطا کنند. برگزیده جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های کشور با انتقاد از ورود افراد سیاسی به دنیای حرفه ای مطبوعات و رسانه ها گفت: به دلیل اینکه ورود به عرصه خبرنگاری بدون و در و پیکر است متاسفانه شاهد آن هستیم که پوستر چسبان های انتخاباتی امروز روی صندلی خبرنگاری و دبیری سایت های خبری تکیه زدند، و بدون آنکه الفبای خبرنگاری، خبرنویسی و اصول مصاحبه و تعهد یک خبرنگار به جامعه را بدانند با تیترهای زرد قصد ضدبه زدن به هر قیمتی به رقیب سیاسی خود را دارند.

وی گفت: امروز هیچ خبرنگاری در کشور دارای رتبه و مرتبه نیست و شناسایی خبرنگار خوب، بد، حرفه ای و غیر حرفه ای به سختی انجام می شود چون خروجی یک خبرنگار در جایی ارزیابی نمی شود. متاسفانه مردم فکر می کنند خبرنگار فقط خبرنگاران صدا و سیما هستند چراکه رسانه ملی که با پول بیت المال و مردم اداره می شود به جای نشان دادن مشکلات شغلی و جایگاه خبرنگاران تنها به خبرنگاران خودش بسنده می کند. هیچ مقامی هم سوال نمی کند که فلان خبرنگار که ماهانه چندین میلیون تومان هزینه اقامتش در فلان کشور است چه خروجی برای رسانه ملی داشته است؟ برترین خبرنگار حوزه دفاع مقدس کشور به دغدغه روز جامعه اشاره کرد و گفت: اعتیاد، مشکل جانبازان، معیشت، خانواده های زندانیان، زنان خود سرپرست، ایدز، مشکلات درمانی، آسیب های اجتماعی، قاچاق و غیره ... مهمترین چالش های روز جامعه هستند که هر کدام هم متولی خود را دارند.

حالا جرات دارید در مورد اعتیاد به ستاد مبارزه با مواد مخدر یا نیروی انتظامی و یا در مورد مشکل جانبازان به بنیاد شهید و یا در مورد فقر به کمیته امداد یا هلال احمر نقد بنویسید و مشاهده کنید روابط عمومی و مدیران این نهادها چه واکنشی علیه رسانه و خبرنگار از خود نشان می دهند. خبرنگار هم وقتی می بیند زور مدیران بیشتر است قلمش را می شکند و چاره ای ندارد.

دبیر خبرگزاری موج با انتقاد از روسای جمهور در دولت قبل و فعلی گفت: در دولت قبل کاری کردند که خبرنگار برای گرفتن یک کارت هدیه ۴۰۰ هزار تومانی در صف های طولانی حضور داشته باشد و بعد هم قول مسکن دادند و در دولت فعلی هم که انتظار می رفت با تدبیر و امید به رسانه ها نگاه شود جایگاه خبرنگار و رسانه تقلیل یافت تا جائیکه مشاهده می شود دیگر شغل خبرنگاری جایگاه ویژه ای در کشور ندارد.

مدرس خبرنگاری در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر سهم خبرنگاران تنها یک قطعه از گورستان تهران است گفت: متاسفانه اکثر رسانه های کشور به هر نحوی وابسته به یک نهاد دولتی و حکومتی هستند و به هیچ عنوان نمی توان نام آنها را رسانه آزاد و مستقل نامید و بیشتر شبیه به سایت خبری نهادها شده اند. همین نقطه آغاز تخریب جایگاه رسانه و خبرنگار است.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات رسانه و خبرنگاران کشور ارتقا سطح علمی و حرفه ای این قشر از نخبگان جامعه است که رسانه ها و وزارت ارشاد تلاشی برای اعزام و آموزش خبرنگاران در داخل یا خارج کشور نمی کنند. وی گفت: البته ناگفته نماند که در قشر خبرنگاران هم متاسفانه شاهد تخلفاتی هستیم که وجهه همکاران را خراب می کند و توقع داریم و پیشنهاد می کنیم خبرنگاران متخلف اعم از باجگیران، رشوه گیران، کارمندان روابط عمومی در رسانه و غیره ... شناسایی و در کمیته انظباطی ویژه ای با آنها برخورد شود. هرچند این اقدامات نیازمند تشکیل انجمن صنفی است.  

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه