English

عمر کرونا روی سطوح مختلف چقدر است؟/ماندگاری ویروس در کدام محیط کمتر است؟

براساس کشف جدید محققان عمر ویروس کرونا روی سطوح مختلف با استفاده از یک مدل ریاضی برآورد شد؛ بدینگونه می‌توان گفت ویروس کرونا بر کدامیک از سطوح بیشتر عمر می‌کند.

عمر کرونا روی سطوح مختلف چقدر است؟/ماندگاری ویروس در کدام محیط کمتر است؟

به گزارش خبرگزاری موج، در یک مطالعه جدید ماندگاری ویروس کرونا بر روی سطوح در شهر‌های مختلف بررسی شد. در این مطالعه چند مؤلفه از جمله دما، رطوبت و جنس سطوح مورد ارزیابی قرار گرفت.

در این مطالعه محققان قطرات آلوده به ویروس را بر سطوح‌های مختلف در شهر‌های نیویورک، شیکاگو، لس آنجلس، میامی، سیدنی و سنگاپور بررسی کردند.

قطرات حاوی ویروس کرونا هنگامی که شخص مبتلا به ویروس کرونا سرفه یا عطسه می‌کند، بر روی سطوح مختلف از جمله دستگیره درب، گوشی‌های تلفن همراه، میز و ... می‌نشیند. محققان زمان خشک شدن ویروس کرونا را بر روی این سطوح با استفاده از یک مدل ریاضی حساب کردند.

در این مطالعه مشخص شد که درجه حرارت بالاتر در محیط باعث زودتر خشک شدن ویروس می‌شود و ماندگاری ویروس را نیز کاهش می‌دهد، براساس این مطالعه در مکان‌هایی که رطوبت بیشتری دارند، قطرات موجود بر روی سطوح مدت زمان طولانی‌تری باقی می‌ماند.

محققان زمان خشک شدن قطرات را در شرایط مختلف هوایی خارج از منزل بررسی کردند تا مشخص شود که این خشک شدن ویروس موجود بر روی سطوح با سرعت رشد بیماری ارتباط دارد یا خیر.

آمیت آگراوال، یکی از نویسندگان این پژوهش گفت: شناخت بقای ویروس در قطرات می‌تواند برای سایر بیماری‌ها از جمله آنفلوانزای A مفید باشد.

کرونا بر صفحه نمایش تلفن‌های هوشمند، پنبه و چوب ماندگار تر است

این مطالعه نشان می‌دهد که باید سطوحی مانند صفحه نمایش تلفن‌های هوشمند، پنبه و چوب را بیشتر از سطوح شیشه و فولاد تمیز کنید، زیرا سطوح دوم نسبتاً آبگریز هستند و قطرات در این سطوح سریعتر تبخیر می‌شوند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که اگر فردی عطسه یا سرفه کند، ویروس کرونا پس از خروج از بدن فرد می‌تواند در حالت قطرات ریز تا سه ساعت در محیط دوام بیاورد.

کرونا روی پلاستیک و استیل بیشتر از هر سطح دیگری قابلیت انتقال خود را حفظ می‌کند. یعنی ۲ تا سه روز این ویروس همچنان روی سطح پلاستیکی «زنده» باقی می‌ماند.

بنابر مطالعاتی که قبلا انجام شده است، ویروس کرونا می‌تواند تا بیست و چهار ساعت روی گوشی‌های هوشمند و صفحه نمایش آن‌ها دوام بیاورد؛ پژوهش‌های دیگر این عدد را تا ۹۶ ساعت هم برآورد می‌کنند.

آزمایش‌ها نشان داده است که الکل ۶۲ تا ۷۱ درصد، مواد ضدعفونی کننده خانگی حاوی کمتر از ۰.۱ درصد هیپوکلریت سدیم یا حاوی ۰.۵ درصد ماده سفیدکننده می‌توانند در عرض کمتر از یک دقیقه ویروس کرونا را از بین ببرند.

محققان آمریکایی قبل از این دریافتند که ویروس کرونا می‌تواند تا مدت ۷ روز بر روی ماسک‌ها زنده بمانند، همچنین این مطالعه نشان داد که ویروس کرونا می‌تواند تا چهار روز بر روی سطوح فولادی ضدزنگ و پلاستیک بماند و این ویروس بر روی لایه بیرونی ماسک صورت به مدت یک هفته باقی می‌ماند.

به گفته این محققان ویروس کرونا در شیشه و اسکناس در روز دوم همچنان مشاهده می‌شد، اما تا روز چهارم از بین رفته، در حالی که روی فولاد ضدزنگ و پلاستیک بین چهار تا هفت روز ماندگار است.

همچنین قابلیت ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح جامد مانند میز کار، صندلی، دستگیره‌های در از ۲ ساعت تا ۹ روز است که بهترین ضدعفونی کننده روی این سطوح آب و محلول‌های سفید کننده است.

این مطالعه در مجله فیزیک فلوید (Physics of Fluids) منتشر شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه