English

همه‌ چیز درباره لبو؛

خاصیت لبو و مضرات لبو چیست؟/ تاثیر مصرف لبو بر پیشگیری از سرطان

لبو دارای خاصیت فراوانی است و یک منبع غنی از فولات و منگنز، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، پانوتنیک اسید، کولین، بتایین، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس و سلنیوم می باشد که پپتین موجود در لبو برای درمان افسردگی مفید بوده و تریپتوفان موجود در آن ذهن را آرام می کند.

خاصیت لبو و مضرات لبو چیست؟/ تاثیر مصرف لبو بر پیشگیری از سرطان

به گزارش خبرگزاری موج، لبو در واقع ریشه اصلی گیاه چغندر است که از قدیم تاکنون در فصول سرد سال میان ایرانیان طرفداران زیادی داشته و علاوه بر اینکه خوراکی دلپذیری است به عنوان یک داروی گیاهی و رنگ خوراکی نیز استفاده می شود.

لبو یک منبع غنی از فولات و منگنز، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، پانوتنیک اسید، کولین، بتایین، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس و سلنیوم می باشد. پپتین موجود در لبو برای درمان افسردگی مفید بوده و تریپتوفان موجود در آن ذهن را آرام می کند. با ما همراه باشید تا در مورد این خوراکی دلپذیر بیشتر آشنا شوید.

خواص لبو3

همه اجزای لبو مفید است؛ از ریشه، ساقه و برگ گرفته تا پوست و گوشتش! مفیدترین و بهترین بخش آن، برگش، بعد ساقه‌ هایش و بعد از آن ریشه است که پخته آن همان لبوی خودمان است.

وقتی چغندر پخته می‌ شود، کالری موجود در آن به دلیل آزاد شدن کربوهیدرات‌ ها و پروتئین‌ ها بیشتر شده و راحت‌ تر در دسترس سیستم گوارشی قرار می‌ گیرد. این سبزی منبع بسیار خوبی از مواد معدنی و انواع ویتامین‌ هاست و منبع خوبی برای فولات است و از این رو برای بهبود سلامت روانی و هیجانی مناسب است.

 

* ارزش غذایی لبو

کالری : 43

کربوهیدرات : 10 گرم

پروتئین : 1.6 گرم

قند : 7 گرم

فیبر : 2.8 گرم

 

* خواص لبو برای سلامتی

خواص لبو1

  • رابطه‌ لبو و فشار خون

طی پژوهشی که در دانشگاه کوئین مری در لندن انجام شد، مشاهده شد آب چغندر فشار خون را در عرض ۴ هفته پایین می‌ آورد. بر اساس گفته‌ متخصصان علتش وجود نیترات است که بدن آن را به اکسید نیتریک تبدیل می‌ کند و در این فرآیند عروق خونی باز می‌ شود.

پژوهش دیگری که در دانشگاه نیوکاسل لندن انجام شد یافته‌های مشابهی داشت: نیترات غیرارگانیک و مکمل آب لبو به کاهش فشار خون کمک می‌کند. این می‌تواند برای کسانی که در معرض بیماری قلبی عروقی هستند مفید باشد.

لبو می تواند فشار خون سیستولیک را به طور متوسط 4-5 واحد کاهش دهد.

بهتر است بدانید، مصرف ۲۵۰ میلی‌لیتر آب لبو در روز خیلی موثرتر از بیشتر داروهای ضد فشار خون است. اما حتما قبل از آن با پزشک‌تان مشورت کنید.

 

  • تاثیر مصرف لبو بر خطر بیماری قلبی و سکته

نیترات موجود در لبو فشار خون را پایین می‌ آورد و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می‌ دهد.

بر اساس یک پژوهش فقط یک هفته مصرف مرتب آب لبو می‌ تواند ثبات فشار خون را در افراد سالمندی که در معرض خطر نارسایی قلبی هستند، بهبود ببخشد.

پژوهش دیگری در آمریکا حاکی از آن است که مصرف آب لبو از سکته‌ی قلبی در اثر انسداد خون در یکی از بافت‌های قلب پیشگیری می‌ کند.

 

  • خواص لبو برای بهبود سلامت کبد

وجود کلسیم، بتائین، ویتامین‌های B، آهن، و آنتی اکسیدان لبو را به یکی از بهترین خوراکی‌ ها برای کبد تبدیل کرده‌ است همچنین لبو صفرا را رقیق کرده و باعث می‌ شود به راحتی در کبد و روده‌ کوچک جریان داشته‌ باشد و این به بهبود سلامت کبد کمک می‌ کند.

بتالین موجود در لبو به کبد کمک می‌ کند سموم را از بین ببرد. فیبر سمومی را که از کبد دفع شده‌ است پاکسازی می‌ کند و اطمینان می‌ دهد این سموم دوباره وارد بدن نمی‌ شود. همچنین لبو حاوی روی و مس است که هر دو می‌ توانند از کبد در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کنند.

 

  • تاثیر مصرف لبو بر پیشگیری از سرطان

تحقیقات نشان داده که آنتی اکسیدان های موجود در لبو برای پیشگیری و درمان انواع سرطان به ویژه سرطان پانکراس، پستان و پروستات مفید می باشد.

در پژوهشی که در دانشگاه هاروارد واشنگتن انجام شد، محققان مشاهده کردند مصرف لبو از سرطان ریه و پوست پیشگیری می‌ کند.

آب لبو وقتی هم‌ زمان با عصاره‌ هویج مصرف شود به درمان سرطان خون کمک می‌ کند. پژوهش‌ های زیادی خواص ضدسرطانی لبو را تایید کرده‌ است.

 

  • لبو سطح انرژی را بالا می‌ برد

پژوهش‌ ها نشان داده‌ است لبو باعث می‌ شود مصرف انرژی در عضلات بهینه شود و به این طریق استقامت را بالا می‌ برد. یکی از این پژوهش‌ ها شامل ۱۰ مرد ۱۹ تا ۳۸ ساله بود که روی دوچرخه‌ های ثابت رکاب می‌ زدند. مصرف حدود نیم لیتر آب لبو آنها را قادر می‌ ساخت بدون این‌ که خسته شوند ۱۶ درصد بیش‌ تر رکاب بزنند.

و یک بار دیگر نیترات شایسته‌ی تحسین است. دانشمندان باور دارند نیترات موجود در لبو به بهبود جریان خون، نشانه‌ گذاری یاخته و هورمون‌ها کمک می‌ کند که همه‌ این‌ ها در افزایش سطح انرژی نقش دارد.

همچنین مشاهده شده‌ است لبو مصرف آدنوزین تری‌ فسفات را در عضلات کاهش می‌ دهد که منبع اصلی انرژی در بدن است. این ویژگی سبب ذخیره شدن انرژی می‌ شود و کمک می‌ کند فرد مدت طولانی‌ تری فعال بماند.

 

  • لبو منبع سرشار از فولات و بتالین است

وجود سخاوتمندانه‌ فولات، فیبر، و بتالین در لبو آن را در گروه خوراکی‌ های ضدالتهاب قرار داده‌ است.

بر اساس پژوهشی که در ایران انجام شده‌ است لبو، به ویژه آب لبو در درمان التهاب موثر است. پژوهش دیگری در مصر نشان داده‌ است عصاره‌ لبو می‌ تواند التهاب کلیه‌ ها را بهبود ببخشد.

 

  • تاثیر مصرف لبو بر بهبود سلامت مغز 

همان‌طور که قبلا گفته شد نیترات موجود در لبو در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می‌ شود. اکسید نیتریک سلول‌های مغزی را قادر می‌ سازد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به این طریق سلامت مغز را بهبود می‌ بخشد. همچنین نیترات جریان خون به مغز را بهبود می‌ بخشد.

در یک پژوهش وقتی به سالمندانی که فشار خون بالا داشتند (علاوه بر ورزش) آب لبو داده شد، اتصالات مغزی‌ شان به افراد جوان‌ تر شباهت پیدا کرد.

همچنین آب لبو از آلزایمر پیشگیری می‌ کند. بر اساس پژوهش‌ های قطعی کسانی که آب لبو می‌ نوشند مغزی سالم‌ تر و عملکرد شناختی بهتری دارند.

 

  • رابطه لبو و تنظیم قند خون

لبو حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام اسید آلفا لیپوئیک است. لبو می تواند سطح گلوکز خون را کاهش دهد و حساسیت به انسولین را بهبود ببخشد.

 

  • لبو به گوارش کمک می‌ کند

 لبو می‌تواند برای درمان بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش و خون نیز مفید باشد.

از آن‌جا که لبو سرشار از فیبر است می‌تواند به درمان دیورتیکولیت کمک کند. هم‌چنین فیبر برای تحرک روده و بهبود سلامت کلی دستگاه گوارش مفید است.

 

  • خواص لبو در بارداری

لبو سرشار از فولیک اسید است این دلیل بسیار خوبی است که مادران باردار آن را در رژیم غذایی خود بگنجانند. فولیک اسید به پیشگیری از نارسایی‌های لوله‌ی عصبی در نوزاد کمک می‌کند.

فولات موجود در لبو برای جلوگیری از نقص مادرزادی قلب و مشکلات دیگر مانند نقص لوله های عصبی در جنین مفید می باشد.

همچنین لبو باعث افزایش انرژی در دوران بارداری و بهبود خلق و خو در زنان باردار می شود.

یک پژوهش روی احتمال مفید بودن لبو برای زنان باردار، به‌ ویژه به علت وجود نیترات در آن، متمرکز بود. البته هنوز پژوهش بیش‌ تری لازم است.

 

  • مصرف لبو برای نوزادان و کودکان

لبو در نوزادان و کودکان خطر ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن و آنمی را کاهش می دهد همچنین هضم غذا را بهبود بخشیده و برای درمان یبوست در نوزادان و کودکان مفید می باشد

لبو اختلالات کبدی مانند زردی و هپاتیت را در نوزادان و کودکان درمان می کند و گردش خون در مغز را افزایش داده و باعث تقویت حافظه در نوزادان و کودکان می شود

 

  • پیشگیری از آب مروارید با مصرف لبو

لبو منبعی عالی برای کاروتنوئید است. لبو می‌تواند خطر ایجاد آب مروارید را کاهش دهد. هم‌چنین برای پیشگیری از تباهی لکه‌ی زرد نیز مفید است.

 

  • تاثیر مصرف لبو بر استخوان‌ ها و دندان‌ ها

لبو سرشار از کلسیم است و ما می‌دانیم بدون مصرف مواد معدنی داشتن استخوان‌ها و دندان‌هایی محکم امکان ندارد.

 

  • خواص لبو برای لاغری

یکی از ویژگی‌ های لبو که باعث می‌ شود برای کاهش وزن عالی باشد، شیرینی طبیعی آن است. برای همین است که می‌ توانید آن را جایگزین شیرین‌ کننده‌ های مصنوعی کنید. چون رژیم غذایی که سرشار از شکر افزودنی باشد می‌ تواند به افزایش وزن منجر شود.

لبو سرشار از فیبر است و به همین دلیل یکی از خوراکی‌ های عالی برای کاهش وزن است. برخی متخصصان می‌ گویند مصرف آب لبو بهتر است چون بدن بهتر می‌ تواند مواد مغذی آن را جذب کند.

 

  • لبو خواص ضد پیری دارد

برگ چغندر حاوی ویتامین A و کاروتنوئید است که می‌تواند برای بدن شما مفید باشد. هم‌چنین دارای مقدار ناچیزی لوتئین است که یک آنتی‌اکسیدان قوی است. این‌ها با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند و می‌توانند برای مبارزه با چین و چروک مفید باشند.

 

  • پیشگیری از پوکی استخوان با مصرف لبو

نیترات و سیلیس موجود در لبو برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان مفید می باشد. بر اساس تحقیقات مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، بتائین موجود در آب چغندر به کاهش سطح هموسیستئین که عامل پوکی استخوان محسوب می شود، کمک می کند.

 

  • رابطه لبو و زخم معده

لبو هضم غذا را بهبود می بخشد و برای درمان معده درد، زخم معده و سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد، همچنین فیبر موجود در لبو حرکات روده را بهبود می بخشد.

مصرف روزانه لبو و یک قاشق غذاخوری عسل به طور موثر زخم معده را درمان می کند.

 

  • جلوگیری از رشد سلول‌ های تومور با مصرف لبو

رشد سلول‌ های تومور غیر قابل پیش‌بینی است. در اغلب موارد، افراد دارای تومور حتی نمی‌دانند که به این بیماری بسیار وحشتناک مبتلا هستند. بنابراین، پیش از آن‌که این اتفاق برای شما رخ دهد، از آن جلوگیری کنید. برای این منظور لبو می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. این ریشه‌ خوراکی حاوی رنگدانه‌ های بتالئین است. 

مطالعات اخیر نیز نشان می‌ دهند که بتالئین باعث کاهش رشد سلول‌ های تومور در بدن انسان می‌ شود. این مطالعات انواع سلول‌ های تومور را مورد بررسی قرار دادند از جمله معده، کولون (روده‌ی بزرگ)، ریه، پستان، پروستات و بافت بیضه. به علاوه، این مطالعات گام‌های ابتدایی را برای پیدا کردن ارزش درست بتالئین آغاز کرده‌اند. این رنگدانه ممکن است توانایی درمان انواع مختلف سرطان و پیشگیری از آنها را داشته باشد.

 

  • تاثیر مصرف لبو بر سکته مغزی

اگر سلامت ذهن شما در حد خوبی قرار ندارد و فشار زیادی را احساس می‌کنید، فشار خون‌تان نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. با بالا رفتن سطح فشار خون نیز احتمال بیش‌تری برای رخ دادن سکته مغزی وجود دارد.

لبو به عنوان یک ماده‌ خوراکی که می‌ تواند از سکته‌ مغزی جلوگیری کند، شناخته شده‌ است. در واقع، وجود پتاسیم در این ماده‌ی خوراکی به تقویت سلامت قلب کمک می‌ کند. در عین حال، پتاسیم که یک واسازودیلاتور نامیده می‌ شود، رگ‌ های خونی را شل می‌ کند و فشار خون را پایین می‌ آورد و به این ترتیب خطر رخ دادن سکته‌ مغزی را نیز کاهش می‌ دهد. بنابراین باید پذیرفت که لبو سلامت بدن را بهبود می‌ دهد.

 

  • درمان کم‌ خونی با لبو

لبو سرشار از آهن است و جذب آهن از لبو بهتر از سبزیجات دیگر صورت می‌گیرد. بر اساس گزارشی از سوی مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، برگ چغندر نیز سرشار از آهن است و می‌تواند برای مبارزه با کم‌خونی مفید باشد. هم‌چنین گفته می‌شود فولات موجود در لبو نیز برای کم‌خونی مفید است.

ویتامین C و آهن موجود در لبو باعث افزایش تولید هموگلوبین شده و در نتیجه به درمان کم خونی یا آنمی کمک می کند.

 

  • تاثیر مصرف لبو بر بهبود سلامت جنسی 

 لبو از زمان رومیان باستان به عنوات تقویت‌ کننده‌ قوای جنسی مصرف می‌ شد. لبو حاوی مقدار زیادی بور است، یک ماده‌ی معدنی که مستقیما با تولید هورمون‌ های جنسی در ارتباط است. لبو آرامش‌ بخش نیز هست. بتائین موجود در لبو ذهن‌ تان را آرام می‌ کند، و تریپتوفان در احساس شادی موثر است. هر دوی این‌ ها می‌ تواند به سرزندگی شما کمک کند.

بر اساس پژوهشی که در عربستان سعودی انجام شده‌ است، آب لبو نیز توانسته است به درمان ضعف جنسی کمک کند.

 

  • تاثیر مصرف لبو بر جلوگیری از مشکلات تنفسی 

سیستم تنفسی یکی از کاربردی‌ ترین و مفید ترین قسمت‌ های بدن ما است. ما باید برای جلوگیری از هر گونه مشکل تنفسی، یک سبک زندگی سالم داشته باشیم. ثابت شده‌ است که لبو توانایی جلوگیری از مشکلات تنفسی را دارد. علاوه بر این، این ریشه‌ی خوراکی غنی از ویتامین C است که به جلوگیری از آسم کمک می‌کند. ویتامین C به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند که دارای مزایای زیادی برای بدن ما است. 

به این ترتیب خوردن لبو یک راه عالی برای جلوگیری از هر گونه بیماری تنفسی است که ممکن است برای شما رخ دهد.

 

  • لبو گزینه‌ ای مناسب برای رژیم غذایی

امروزه مردم دارای گزینه‌ های مختلفی برای گنجاندن در رژیم غذایی خود هستند. به همین دلیل، می‌ توانند بهترین نوع رژیم غذایی را برای خودشان انتخاب ‌کنند تا بدن‌شان ظاهر بهتری داشته باشد. به طور کلی، مردم انواع توت‌ ها، آووکادو و بادام را به عنوان خوراکی‌های مناسبی برای فهرست رژیم غذایی‌شان انتخاب می‌کنند. 

با این حال، خوب است بدانیم که لبو نیز می‌ تواند به عنوان یک گزینه‌ عالی برای رژیم غذایی شما محسوب شود. مواد مغذی موجود در لبو سبب می‌ شود که بدن شما در هنگام که پایبند یک رژیم غذایی هستید، سالم‌ تر بماند. این ریشه‌ خوراکی دارای منیزیم، پتاسیم، آهن، ویتامین B، فیبر و بسیاری از مواد مغذی دیگر است. از سوی دیگر، طعم شیرین این ماده‌ خوراکی بهترین دلیل برای انتخاب آن است. اضافه کردن لبو به سالاد، سوپ یا هر غذای دیگری می‌ تواند در هنگام رژیم خوشحال‌ تان کند.

 

  • تاثیر مصرف لبو بر بهبود فرآیند رشد بدن

پتاسیم موجود در لبو نیز عملکرد عصب و عضله را بهبود می‌ بخشد. لبو همچنین دارای منگنز است که برای استخوان‌ ها، کلیه‌ ها و کبد ضروری است. به این ترتیب نتیجه می‌ گیریم که مواد مغذی موجود در لبو، فرآیند رشد بدن ما را بهبود می‌ بخشد.

 

  • درمان تب با مصرف لبو

در زمان‌ های قدیم، مردم با استفاده از لبو تب را درمان می‌ کردند. البته در هنگام این‌ که لبو را جهت درمان تب مصرف می‌ کنید، باید اطمینان حاصل کنید که به میزان کافی استراحت می‌ کنید و مقدار فراوانی آب می‌ نوشید تا روند پایین آمدن تب‌ تان تسریع شود.

 

  • لبو به التیام یافتن زخم‌ ها و کبودی‌ ها کمک می‌ کند

داشتن کبودی روی پوست در اثر تصادف ممکن است سبب شود که احساس خوبی نداشته باشید. علاوه بر این، ثابت شده‌است که ویتامین C کمک می‌ کند که روند بهبود کبودی تسریع شود. از آن‌ جایی که لبو به میزان فراوانی ویتامین C دارد، برای تسریع روند بهبودی زخم‌ها و کبودی‌ها فایده‌ی زیادی دارد. 

همچنین از قدیم‌ الایام، اعتقاد بر این بوده‌ است که برگ لبو برای سرعت بخشیدن به فرآیند شفا بسیار موثر است. بنابراین، استفاده از لبو به عنوان دارویی برای التیام زخم و کبودی می‌تواند برای روند بهبودی مفید باشد.

 

  • کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی(PMS) با مصرف لبو

لبو منبعی عالی از آهن است. با استناد به مراکز کنترل بیماری، زن‌ها بیشتر از مردها به آهن احتیاج‌دارند، ، زیرا زنان هرماه در دوره قاعدگی، مقدار مشخصی خون از دست‌می‌دهند. با شروع سیکل قاعدگی زن در دوره بزرگسالی، نیاز او به آهن افزایش‌می‌یابد اما زمانی که زن به سن یائسگی می‌رسد، سطح این نیاز کاهش‌می‌یابد.

آهن می‌تواند خلق‌وخوی شما را نیز بهترکند. خلق‌وخو به تعادل هورمون‌هایی مانند سروتونین، دوپامین و دیگر هورمون‌های حیاتی بستگی‌دارد. زمانی که سطح اکسیژن در مغز کم است، این هورمون‌ها نمی‌توانند به‌طور مناسب سنتز کنند. به‌همین دلیل است که کمبود آهن گاهی‌وقت‌ها باعث بدخلقی، خواب نامناسب، سطح انرژی پایین و نبود انگیزه می‌شود. اگر متوجه تغییرات افسردگی یا اضطراب در رفتار یا احساسات خود به‌ویژه در دوران قاعدگی می‌شوید، می‌توان کمبود آهن را در آن دخیل دانست.

 

  • رابطه لبو و استرس 

ویتامین‌های گروه B، کلسیم و منیزیم در مبارزه با استرس و اضطراب نقشی را ایفامی‌ کنند و لبو همه این مواد معدنی ضروری را دارد. برای مثال، ویتامین B۶، سطح سروتونین را در مغز بالامی‌برد. سروتونین هورمونی مهم است که خلق‌وخو را کنترل‌کرده و از درد، افسردگی و خستگی جلوگیری‌می‌کند. به دلیل وجود ویتامین B۶ موجود در لبو افزودن آن به رژیم غذایی‌تان را به بهترین راه برای ازبین‌بردن استرس تبدیل‌می‌کند.

 

  • تاثیر مصرف لبو بر ورم و درد مفاصل

آرتریت یک بیماری مفصلی است که باعث ورم و درد در مفاصل می‌ شود. این بیماری به عنوان استئوآرتریت‌ و آرتریت روماتوئیدنیز طبقه‌بندی می‌شود. استئوآرتریت زمانی اتقاق می‌افتد که غضروف بین مفاصل سائیده‌شده که باعث التهاب و درد می‌شود و آرتریت روماتئید ناشی از اختلالات خود ایمنی است که در آن سلول‌های سفید خون، غضروف را تخریب می‌کنند. به‌دلیل وجود خواص ضدالتهابی در لبو این خوراکی خوشمزه ورم و درد مفاصل را تسکین‌می‌ دهد و مانند درمانی طبیعی آرتریت عمل‌می‌کند.

 

  • تاثیر مصرف لبو بر سم‌ زدایی از کل بدن

آنتی‌اکسیدان‌ های قدرتمند موجود در لبو می‌توانند به سم‌زدایی از کل بدن‌ و پیشگیری از بیماری کمک کنند. چغندر حاوی ترکیباتی است که به فرایند سم‌زدایی در بدن و تقویت دستگاه ایمنی کمک می‌کنند.

نشریه‌ی نیوترینتس پژوهشی جامع را درباره‌ی خواص آنتی‌اکسیدانی لبو منتشر کرد که نشان می‌دهد چغندر علاوه بر بتالائین حاوی بسیاری دیگر از آنتی‌اکسیدان‌ها است. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به تجزیه‌ی سموم در بدن کمک کنند و آن‌ها را به سادگی از بدن خارج نمایند. دانشمندان هم‌چنین در این پژوهش دریافتند عصاره‌ی لبو به سلول‌های بدن کمک می‌کند از شر رادیکال‌های آزاد خلاص شوند.

 

  • لبو خواص ضد التهابی غیر استروییدی دارد

مصرف مرتب لبو می‌تواند به حفظ سلامتی‌تان کمک کند. لبو به این دلیل دارای تاثیر مثبت بر سلامتی است که دارای تاثیرات ضد التهابی در بدن است که به این ترتیب می‌تواند از بروز بیماری‌های گوناگون در بدن پیشگیری نماید. به گفته‌ی پزشک‌ها چنان‌چه التهاب‌ ها در بدن از بین نروند، می‌توانند باعث ایجاد بیماری‌های مزمن التهابی شوند.

به گزارش نشریه‌ نیوترینتس، ترکیبات ضد التهابی موجود در چغندر و لبو به کاهش التهاب در بسیاری از نواحی بدن کمک می‌ کند. این نشریه با نقل قول از چندین پژوهش، نشان داد عصاره‌ی لبو می‌تواند حقیقتا تاثیراتی مشابه‌ تاثیر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) داشته باشد.

 

  • تاثیر مصرف لبو بر بهبود عملکرد مغز و حافظه

نیترات موجود در لبو می‌تواند به بهبود عملکرد مغز و حافظه کمک کند. نیترات کمک می‌ کند میزان گردش خون در مغز افزایش یابد و از این طریق، می‌تواند باعث تقویت عملکرد شناختی شود. به عنوان مثال، پژوهشگران دریافته‌اند افزایش میزان مصرف لبو در رژیم غذایی می‌تواند به بهبود حافظه و انجام کارهای ذهنی در سالخوردگان کمک نماید.

بر اساس نتایج این مطالعه، لبو واقعا می‌تواند میزان گردش خون را در نواحی خاصی از مغز افزایش دهد که بیش‌تر از سایر نواحی به خون نیاز دارند.

 

  • رابطه لبو و سرما خوردگی

لبو دارای بتینین و ویتامین C است که دارای خواص ضد التهابی و ضدعفونی کننده بوده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مفید می باشد.

 

  • تاثیر مصرف لبو بر درمان یبوست

لبو حاوی مقادیر بالای فیبر است. لبو برای جلوگیری و درمان فوری یبوست مفید می باشد.

 

  • تاثیر مصرف لبو بر پیشگیری از زوال عقل

از دیگر خواص چغندر قرمز یا همان لبو برای سلامتی می‌توان به کمک این خوراکی گیاهی به پیشگیری از بروز زوال عقل اشاره کرد. زیرا گردش خون را در مغز افزایش می‌دهد و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

به گفته‌ی پزشکان متعلق به وب‌گاه WebMD، پژوهشگران طی مطالعه‌ای درباره‌ی اثر چغندر قرمز بر سلامت مغز دریافته‌اند آب چغندر می‌تواند با پیشرفت زوال عقل مبارزه کند. طبق نتایج این مطالعه که توسط دانشگاه وِیک فارِست منتشر شد، پس از چهار روز مصرف آب چغندر نتایج ام‌آر‌آی نشان دادند میزان گردش خون در آن نواحی از مغز که با زوال عقل و دیگر مشکلات شناختی مرتبط است، افزایش یافت.

خواص لبو2

 

  • لبو از سرطان پوست پیشگیری می‌ کند

مصرف لبو از سرطان پوست پیشگیری می‌ کند. همان‌طور که قبلا اشاره شد لبو حاوی ویتامین A است که غشای مخاطی را سالم نگه می‌دارد و سلامت غشای مخاطی را بهبود می‌ بخشد.

 

  • خواص لبو برای پوست و مو

درمان آکنه و جوش صورت

آب چغندر دارای خواص ضد التهابی قوی بوده و برای درمان آکنه و جوش صورت مفید می باشد. هر روز صورت خود را با ترکیب آب چغندر و سرکه بشویید تا آکنه و جوش صورت و جای جوش را درمان کند.

ضد چروک طبیعی پوست

لبو حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است چین و چروک پوست را کاهش داده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

درمان انواع لکه های پوستی

نوشیدن منظم آب چغندر به طور موثری جای زخم ها و لکه های پوستی را کاهش می دهد.

تقویت و افزایش رشد مو

لبو در واقع شامل تمام مواد مغذی مفید از جمله ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین B و C، پروتئین و فسفر است که برای تقویت و افزایش رشد مو مفید هستند.

لبو

* عوارض و مضرات لبو

نوشیدن آب چغندر قند یا آب لبو ممکن است باعث ادرار قرمز یا مدفوع قرمز رنگ شود

مقادیر بالای نیترات موجود در لبو با دارو های خاص مانند نیتروگلیسیرین یا داروهای سیلدنافیل سیترات، تادالافیل و وردوآناآفیل تداخل ایجاد می کند

لبو حاوی مقادیر زیادی اگزالات است که زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود.

 

خواص آب لبو

* خواص آب لبو یا چغندر قرمز 

  • آب چغندر یک منبع عالی از آنتی اکسیدان هاست که باعث جوانسازی پوست صورت می شود.
  • پتاسیم موجود در آب چغندر از ریزش مو جلوگیری کرده و باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود.
  • آب چغندر حاوی آنتی اکسیدانی به نام گلوتاتیون است که از آسیب های کبدی پیشگیری کرده و برای درمان کبد چرب مفید می باشد.
  • بتینین موجود در آب چغندر برای پیشگیری و درمان انواع سرطان ها مفید می باشد.
  • آب چغندر می تواند باعث افزایش استقامت و بهبود عملکرد ورزشی در ورزشکاران شود.
  • آب چغندر از بیماری های آلزایمر و پارکینسون پیشگیری می کند.
  • آب چغندر غنی از نیترات است که به عنوان یک وازودیلاتور عمل می کند و باعث کاهش فشار خون بالا می شود.
  • آب چغندر بسیار قلیایی بوده و رسوبات اطراف مفاصل و بافت ها را حل کرده و به درمان آرتروز کمک می کند.
  • آب چغندر حاوی مقدار زیادی فسفر، منیزیم، پتاسیم، روی، کلسیم، ید، گوگرد، مس می باشد که به درمان کم خونی و آنمی کمک می کند.
  • آب چغندر دارای اسید آلفا لیپوئیک است که سطح گلوکز خون را کاهش داده و حساسیت به انسولین را در افراد دیابتی بهبود می بخشد.
  • اکسید نیتریک موجود در آب چغندر به بهبود جریان خون کمک کرده و از بیماری های شریانی مانند آرترو اسکلروز جلوگیری می کند.
  • آب چغندر حاوی بتالین یا فیتونوتایدر هاست که به سم زدایی بدن و مبارزه با التهاب کمک می کند.

 

خواص برگ لبو

* خواص برگ چغندر

برگ چغندر حاوی مقادیر بالای پروتئین، فسفر، روی، فیبر، ویتامین B6، منیزیم، پتاسیم، مس و منگنز می باشد که از پوکی استخوان پیشگیری می کند، آلزایمر را درمان کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • عاطفه عنایت زاده گنجی

    سلام وقتتون بخیر
    چرا وقتی اب لبو استفاده میکنم موقع خواب دهنم خشک میشه

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه