English

در نشست خبری جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان تهران مطرح شد:

کمبود فضای آموزشی خطر سه شیفته شدن مدارس را تقویت می کند

در نشست خبری بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان تهران که روز سوم تیر برگزار می شود، کمبود فضای آموزشی را علتی برای سه شیفته شدن مدارس استان تهران عنوان شد.

کمبود فضای آموزشی خطر سه شیفته شدن مدارس را تقویت می کند

به گزارش خبرنگار آموزش خبرگزاری موج،  علی شهری، مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان تهران در نشست خبری بیست‌ویکمین‌ جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان تهران ، با اعلام این خبر که جشنواره 21 خیرین مدرسه ساز استان تهران روز دوشنبه سوم تیر امسال در سالن همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت تهران برگزار می‌شود، از رسانه‌های فعال امر آموزش تشکر کرد و در این رابطه گفت: همکاری و همیاری رسانه هایی که نوعی خود در خیّر هستند، سبب ورود خیرین محترم کشور به حوزه مدرسه سازی شد که این امر برای حل مشکلات آموزش و پرورش در عرصه مدرسه سازی بسیار کارساز بود.

 نقش پررنگ خیرین مدرسه‌ساز در سال های اخیر

وی در ادامه یاد و خاطر مرحوم محمدرضا حافظی رئیس فقید جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور را که در هفته گذشته پس از تحمل یک دوره بیماری جان به جان آفرین تسلیم کرد، گفت : حضور خیرین در عرصه مدرسه‌سازی مخصوصا ایجاد جامعه خیرین مدرسه‌ساز مردان بزرگی چون مرحوم حافظی به توسعه فضای آموزشی کمک کرد. طوری که در سال‌های اخیر که دولت با محدودیت منابع مواجه شده است، خیرین مدرسه‌ساز نقش پررنگی در توسعه فضای آموزشی داشتند و نیمی از مدارس به همت آنها بنا شده است.

با کمک رسانه ها افزایش تعهد خیرین از 64 به 192 میلیارد تومان رسید

مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان تهران در ادامه افزود: دو سوم مدارس بهره برداری شده در مهر سال گذشته به همت خیرین مدرسه ساز بوده که میزان تعهدات خیرین در سال گذشته از 64 میلیارد تومان در استان تهران تا 192 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که یکی از مهمترین عوامل افزایش مشارکت خیرین در شرایط اقتصادی فعلی و رشد فعالیت‌های آن‌ها به دلیل فعالیت رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و بیان مشکلات آموزش و پرورش بوده است.

نیاز به 18 هزار کلاس، هر کلاس 300 میلیون تومان اعتبار

شهری در بیان مشکلی دیگر که گریبانگیر فضای آموزشی استان تهران است گفت: تراکم دانش‌آموزان در شهر تهران بالاست. به گونه ای که در برخی کلاس‌ها تعداد دانش‌آموزان که که طبق استاندارد باید 24 نفر باشد دو برابر شده است. از سویی ما در استان تهران نیاز به 12 هزار کلاس درس داریم که این تعداد کلاس برای رسیدن به تراکم میانگین با جمعیت دانش‌آموزی فعلی است و در چند سال گذشته شمار دانش آموزان قطعا زیاد تر خواهند شد که اگر رشد دانش آموز را به این محاسبات اضافه کنیم نیاز به 18 هزار کلاس درس وجود دارد که به ازای هر کلاس درس به 300 میلیون تومان اعتبار نیاز است که با روند فعلی اعتبارات و تخصیص‌ها بیش از ۳۰ سال طول می‌کشد.

خطر سه شیفته شدن مدارس !

مدیرکل نوسازی سازمان مدارس استان تهران هشدار داد: اگر می‌خواهیم در بازه زمانی ۵ ساله مشکل فضا‌های آموزشی تهران را حل کنیم، باید برنامه ویژه ای با همکاری تمام نهادها داشته باشیم و فضا‌هایی که نیازمند تبدیل به احسن شدن دارند را مدنظر قرار دهیم که در غیراین صورت خطر سه شیفته شدن مدارس وجد دارد.

وی در نشست خبری بیست‌ویکمین‌ جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان تهران در ادامه این مبحث افزود: باید ببینیم کدام املاک ظرفیت تبدیل به احسن شدن را دارد. البته مشاوران آموزش و پرورش این فضا‌ها را احصا کرده‌اند و سال گذشته تعداد مشخصی در شهر تهران مشخص شده است و شورای شهر و آقای سالاری رییس کمیسون عمران شورای شهر هم همراهی و هکاری لازم را با ما داشته اند و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود با این سازوکار می‌توانیم در مدارس نوسازی داشته باشیم.

مشکل جدی شهرقدس، کمبود فضای آموزشی

این مسئول فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به یکی از مشکلات آموزشی مناطق شهر تهران خاطر نشان کرد: اکنون شهرقدس بالاترین تراکم دانش آموزان در کلاس را دارد که میانگین جمعیت کلاس‌ها در شهر قدس منطقه ری حدود 32 نفر است.

وی در ادامه اضافه کرد: عدد میانگین جمعیت دانش آموزی کشوری 24 نفر و به ازای هر کلاس 8 نفر مازاد داریم و در برخی کلاس‌ها تا لب سکوی کلاس دانش‌آموز نشسته و امکان عبور راحت معلم وجود ندارد.

بنی آدم: خیرین از شهرهای دیگر داوطلب مدرسه سازی تهران می شوند

در ادامه این نشست،  نعمت بنی آدم ، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان تهران با اشاره به اینکه 40 درصد مدارس احداث شده بعد از انقلاب به وسیله خیرین مدرسه ساز بوده که اگر آن‌ها نبودند معلوم نیست چه اتفاقی برای دانش‌آموزان می‌افتاد.

وی با بیان اینکه تاکنون یک هزار خیر در خارج از کشور و ۶۸۰ هزار خیر مدرسه ساز در داخل کشور به امر مدرسه‌سازی اهتمام دارند، گفت: استان و شهر تهران لازم و ملزوم هم هستند و اغلب خیرین تمایل دارند مدارس را در شهر خود بسازند، اما با وجود نبود زمین در تهران و فرسودگی بالای ساختمان مدارس را مطرح می‌کنیم، خیرین از شهر‌های دیگر داوطلب ساخت مدرسه در تهران می‌شوند. رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان تهران با تصریح بر این نکته که با مکان‌یابی صحیح در نقاط مرکزی شهر، مدارس فرسوده امکان تبدیل به احسن شدن دارند، چرا که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد مدارس تهران فرسوده هستند.

موجانی: مغنی نابینای مشهدی خانه اش را مدرسه کرد

سخنران دیگر این نشست سید هادی موجانی ، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز شهرستان‌های استان تهران بود که با اشاره به اینکه بعد از جنگ وضعیت فضا‌های آموزشی وخیم و سرانه دانش آموزی به ۵۰ نفر در هر کلاس رسید، گفت: 21 سال قبل جامعه خیرین مدرسه‌ساز به وسیله مرحوم حافظی و تعدادی از خیرین در مشهد برپا شد و اکنون تعداد اعضای جامعه حدود ۶۸۰ هزار نفر است.

وی در تعریف خاطره ای عجیب از خیری مدرسه ساز عنوان کرد: خیری در اطراف مشهد که مغنی و نابینا بود منزلش را فروخت و مدرسه ساخت و خودش هم سرایدار مدرسه شد و از نظر او صدای پای دانش آموزان برای ورود به مدرسه بهترین موسیقی بود.با این وجود در کشور ثروت وجود دارد و بهترین صدقه جاریه و خدمت به خلق همت و تلاش برای عرصه مدرسه سازی محسوب می‌شود.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز شهرستان‌های استان تهران گفت: هنوز در کشور مدارس دو و سه شیفته داریم و استان تهران هم به دلیل مهاجرت بی‌رویه به این منطقه با کمبود جدی مواجه است که از رسانه ها انتظار داریم مانند گذشته مشکلات را به گوش مردم و مسئولان برسانند. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی