English

هر آنچه در مورد کاشت مو باید بدانید؛

مزایا و معایب کاشت مو/کاشت مو، بهترین راه درمان و ترمیم مو!؟

بسیاری از افراد به خصوص آقایان به دلیل کم پشت بودن موهایشان اقدام به کاشت مو با جراحی می کنند که در آن ریشه‌ های مو، تک تک از ناحیه اهداکننده به ناحیه در حال ریزش یا خالی از مو برده می‌ شوند.

مزایا و معایب کاشت مو/کاشت مو، بهترین راه درمان و ترمیم مو!؟

به گزارش خبرگزاری موج، ریزش مو و کچلی یکی از کابوس‌های وحشت‌ آوری است که این روزها افراد زیادی در گیر آن هستند و در جستجوی راه حلی برای داشتن موهای پرپشت هستند که یکی از این راه حل ها کاشت مو است.

بسیاری از افراد به خصوص آقایان به دلیل کم پشت بودن موهایشان اقدام به کاشت مو با جراحی می کنند.  با ما همراه باشید تا در مورد کاشت مو بیشتر آشنا شوید.

کاشت مو که بیشتر برای درمان ریزش موی مردانه استفاده می‌شود به تکنیک جراحی گفته می‌شود که در آن ریشه‌ های مو، تک تک از ناحیه اهداکننده به ناحیه در حال ریزش یا خالی از مو برده می‌ شوند.

بهترین راه درمان و ترمیم موهای ازدست رفته درحال حاضر استفاده از پیوند موی طبیعی است که این پیوند در نواحی مختلف ازجمله (سر – ابرو – ریش – سبیل – مژه – نواحی اسکار) قابل انجام است.

کاشت مو2

* تاریخچه کاشت مو

در اواخر دهه ۵۰ بود که عصر مدرن کاشت مو در جهان غرب شروع شد، زمانی که یک متخصص پوست نیویورکی به اسم نرمن ارنریش (Norman Orentreich) با استفاده از بکارگیری گرافت‌های آزاد دهنده در بیماران دارای الگوی طاسی مردانه شروع به آزمایش کرد. قبل از این تصور می‌شد که موی کاشته شده بیشتر از موی اولیه در منطقه «گیرنده» رشد نمی‌کند. ارنریش نشان داد که استفاده از چنین گرافت‌هایی باعث می‌شود که موهای جدیدی در منطقه گیرنده رشد کنند که دوام آن‌ها به همان اندازه‌ای باشد که در محل اولیه خود در اختیار داشته‌اند.

کاشت مو اولین بار درسال 1939توسط پزشک ژاپنی آقای دکتر Dr.Okuda مطرح وسپس درسال 1959توسط پزشک آلمانی Dr.Orentreich عملی گردید.

کاشت مو32

در این بین آزمایش های مختلف و روش های متعددی مورد ارزیابی قرار  گرفته است. امروزه نیز با استفاده از علم روز  از دسته های کوچک تر مو به نام میکرو گرافت، پیوند مو صورت می پذیرد. این روند باعث طبیعی جلوه کردن ظاهر موی فرد می شود. لازم به ذکر است که کاشت مو جایگاه خوبی بین افراد جامعه پیدا کرده است و در حال حاضر جزو اعمال جراحی سرپایی به شمار می رود.

نخستین گام مهم برای کاشت مو یافتن یک جراح باتجربه است.

* روش های کاشت مو

کاشت و پیوند مو این روزها با چند روش انجام می شود که رایج ترین روش های کاشت موی موفق (punch) و FUT ، FIT است.

انواع روش های کاشت مو

  • روش پانچ کاشت مو punch :

موها به صورت دسته ای برداشته شده و در محل مورد نیاز با استفاده از ایجاد سوراخ هایی در پوست سر، کاشته می شود. امروزه این روش به دلیل ایجاد نمای مصنوعی (معروف به نمای عروسکی) کاربرد چندانی ندارد. 

روش پانچ کاشت مو punch

  • روش کاشت مو FUT:

برداشت مو با یک نوار کوچک از ناحیه پشت سر که معمولا تحت بی حسی موضعی انجام شده و حاوی 1500 تا 2500 گرافت که حاوی 7000 تا 9000 تار مو می باشد و سپس محل عمل به ظرافت ترمیم شده و چون خط برداشت در مسیر رویش موها بوده معمولا محل ترمیم دیده نمی شود. سپس توسط تیم جراحی زیر میکروسکوپ گرافت های فولیکول های مو بصورت واحد های یک، دو و یا سه تایی جدا و آماده جهت کاشت می شود. در این روش معمولا نیاز به تراشیدن کل موهای سر فرد نبوده و فقط ناحیه ای که جهت برداشت و کاشت لازم است کوتاه می شود و سپس فولیکول های آماده شده تک تک و خیلی منظم طبق طرح از قبل تعیین شده کاشته می شود. از دیگر ویژگی های این روش سرعت عمل پیوند در طی سه تا پنج ساعت می باشد.در حال حاضر FUT مطمئن ترین و قطعی ترین روش کاشت مو در دنیا بوده و تا 97 % استفاده کنندگان از این روش به نتیجه دلخواه رسیده اند.

روش کاشت مو FUT

مزایای کاشت مو به روش FUT

آنچه که طبق تجربه و طی سال‌ها در مقایسه میان دو روش کاشت موی FIT و FUT به‌دست آمده حاکی از آن است که روش FUT از بسیاری جهات ازجمله ایجاد جای زخم، مدت زمان خشک‌نشدن گرافت‌ها، درصد آسیب گرافت‌ها، کیفیت گرافت‌ها از لحاظ ساختار و بافت، مدت زمان عمل، عوارض و حتی هزینه‌ی عمل نسبت به FIT برتری دارد. دیگر مزایای کاشت مو به روش FUT عبارت‌اند از:

  • غیر‌قابل رؤیت بودن محل کاشت مو؛

  • ایجاد یک خط طبیعی در جلوی سر و ظاهر طبیعی آن؛

  • طبیعی بودن ظاهر موها و عدم فرورفتگی یا برجستگی پوست سر؛

  • امکان برداشت موهای ناحیه‌ی پشت سر و دیگر نواحی مختلف بدن مثل کتف و سینه؛

  • حفظ کیفیت گرافت‌ها برای تکرار مجدد کاشت در صورت نیاز.

معایب کاشت مو به روش FUT

بزرگ‌ترین ایراد کاشت مو به روش FUT ایجاد برشی بزرگ در ناحیه پشت سر است که احتمال باقی ماندن جای زخم یا جوش‌گاه در آن وجود دارد. از سوی دیگر کم‌شدن حجم بانک مو به‌نحوی که در مراحل بعدی برای پیوند مجدد مو بیش از یک یا حداکثر دو بار دیگر نمی‌توان از بانک موی فرد برای ایجاد تراکم استفاده کرد و خونریزی، تورم سر و صورت و درد در محل برش از دیگر معایب کاشت مو به روش FUT است. یکی دیگر از معایب اساسی کاشت مو به روش FUT محدودیت انجام کاشت مو در کسانی است که پوست سرشان قابلیت کشیده‌شدن را ندارد یا در مراحل اولیه‌ی ریزش مو قرار دارند.

  • روش کاشت مو FIT:

بوسیله پانچ از ناحیه بانک مو، که معمولاً از پشت سر و بالای گوشها انتخاب می شود ،عمل برداشت انجام شده مجدداً بوسیله پانچ یا slit پیوند داده می شود. بطور تقریبی بسته به نیاز شخص از هر 3 الی 5 واحد فولیکولی موجود در بانک مو یکی خارج می شود، از برخی جهات روش کاشت موی FTT مانند روش FUT است، یعنی با بوجود آوردن شکاف های ریز این گرافت ها کاشته می شوند، لازم بذکر است این تکنیک به تنهائی (در روش غیر ترکیبی) معمولاًدر افرادی توصیه می شود که ناحیه کاشت موی محدود و کوچکی دارند و یا کاشت مو در قسمتهای محدودی مثل ابرو ، صورت و محل زخمهای قدیمی باشد.

کاشت مو

گفتنی است؛ به طور کلی بهترین روش کاشت مو دو جلسه FUT با فاصله یکسال است، زیرا در برداشت و کاشت FUT در یک جلسه مقدار زیادی مو برداشت می شود، زمان عمل کوتاهتر است و بانک موی بیمار کمتر تخریب می شود و در نتیجه کاشت، طبیعی تر خواهد شد و تراکم های بالاتری را می توان بدست آورد.

اگر بیمار از جراحی ترس دارد و تمایل به بخیه زدن و بخیه کشیدن ندارد و از اسکار پشت سر (خط بخیه) نگران است و یا به هر دلیل دیگری تمایل به FUT ندارد روش FIT مناسب تر است.

 اگر بیمار اجازه تراشیدن موها را نمی دهد روش FUT انجام می شود، زیرا در روش ترکیبی کل موها تراشیده خواهد شد.

 اگر مقدار کمی مو لازم داریم (کاشت ابرو ، سبیل ، ریش و ناحیه اسکار) FIT انجام می شود.

 در برداشت مو از بدن بدلیل ناکافی بودن بانک موی پشت سر معمولا FIT ً انجام می شود.

 بیمارانی که قسمت جلوی سر آنها خالی شده است و خط موی جلوی سر آنها وجود ندارد، مناسب ترین کاندیدای FUT هستند، در واقع بدلیل ظرافتهای خاصی که در کاشت نسبت به FIT می توان ایجاد کرد، طراحی خط مو و کاشت جلوی سر بهتر است به روش FUT انجام شود.

 اگر در یک جلسه مقدار زیادی مو لازم است معمولاً FUT بیشتر از FIT جواب می دهد و تراکمهای بالاتر را می توان ایجاد کرد.

 مدت زمان عمل FIT نسبت به FUT طولانی تر است در روش FUT مدت 3 تا 5 ساعت و در روش FIT تا 10 ساعت و گاهی بیشتر طول می کشد.

مزایای کاشت مو به روش FIT

  • درد کمتر.

  • خونریزی بسیار کم.

  • عدم نیاز به پانسمان و مراقبت اختصاصی از زخم.

  • از بین رفتن جای زخم.

  • تعداد فولیکول‌های موی بیشتری در جلسات متوالی برداشته می‌شود.

معایب کاشت مو به روش FIT

  • هزینه‌ی بیشتر.
  • از آنجایی که برداشتن فولیکول‌های مو با وسیله‌ای به نام پانچ انجام می‌شود، احتمال آسیب‌دیدن بخش زنده‌ی ریشه‌ی مو زیاد است.
  • تعداد فولیکول‌های برداشتی در هر جلسه محدود است به همین دلیل جلسات متعددی برای کاشت مو نیاز است.
  • طولانی بودن روند کار احتمال آسیب دیدن گرافت‌ها و خشک‌شدن آنها را افزایش می‌دهد.
  • زمانی که قرار است تعداد زیادی فولیکول مو از ناحیه‌ی پشت سر (بانک مو) برداشته شود، لازم است که موها کاملا کوتاه شوند.
  • تخریب بانک مو.

به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین ایراد روش FIT تخریب بانک موست. به‌عقیده‌ی برخی پزشکان متخصص کاشت مو، فردی که یک‌بار به روش FIT کاشت مو انجام بدهد، برای کاشت موی دفعات دوم و سوم به مشکل بر‌می‌خورد زیرا بانک مو تا حد زیادی استفاده و تخریب شده و برای دفعات بعدی تعداد موی کمتری می‌توان از آن برداشت کرد.

افرادی که تمایلی به انجام عمل جراحی برای کاشت مو ندارند، اشخاصی که طاسی سر گسترده ندارند و نیز کسانی که تراکم موها‌یشان در ناحیه‌ی پیوند اندک است، با این روش راحت‌تر به خواسته‌شان می‌رسند.

کاشت مو

*مراقبت های بعد از عمل جراحی کاشت مو

بعد از انجام عمل کاشت مو یکسری اعمال به منظور حفاظت از منطقه دریافت‌کننده گرافت‌ های کاشت مو باید انجام شود که به شرح زیر است:

باید منطقه‌ای که کاشت مو در آن صورت گرفته‌است را از در معرض نور خورشید قرار گرفتن دور کرد و دو روز بعد از جراحی برای شستشوی محل مذکور باید از شامپو استفاده کرد. بعضی از جراحان پیشنهاد می‌کنند روز بعد از جراحی از شامپو استفاده کنند. استفاده از شامپو بسیار مهم است چون باعث جلوگیری از دلمه بستن زخم در اطراف محور مو می‌شود این دلمه‌های پوستی به محور مو می‌چسبند و خطر ریزش فولیکول‌های موی تازه کاشته شده در طول ۶ تا ۱۰ روز بعد از عمل افزایش پیدا می‌کند.

در طول ۱۰ روز اول، تقریباً تمامی موهای کاشته شده، به واسطه تغییر محلی که داشته‌اند آسیب‌ پذیر می‌شوند و ریزش خواهند داشت. چنین امری کاملاً طبیعی است. 

بعد از ۲ تا ۳ ماه موهای جدیدی از فولیکولهای جابه جا شده شروع به شکل‌گیری می‌کنند. موی بیماران به حالت عادی شروع به رشد می‌کند و در طول ۶ تا ۹ ماه بعدی به ضخیم شدن ادامه می‌دهد. هرگونه ریزش موی بعدی به صورت محتمل از مناطقی که تحت عمل کاشت مو قرار نگرفته‌اند، صورت می‌گیرد. 

بعضی از بیماران برای به تعویق انداختن ریزش مو از دارو استفاده می‌کنند در حالیکه سایر افراد برای مبارزه با این امر در نهایت تن به یک عمل کاشت موی دیگر می‌دهند.

* عوارض جانبی کاشت مو

کم پشت شدن مو، یک عارضه جانبی متداول است که معمولاً موقتی است. وجود قطعات مختلف طاسی بر روی سر نیز متداول است به طوری‌که ۵۰ درصد موها در هر روز از دست می‌روند. 

سکسکه‌های بعد از عمل هم در حدود ۵٪ بیمارانی که متحمل کاشت مو شده‌اند، دیده می‌شود. دیگر عوارض جانبی شامل تورم نواحی نظیر پوست سر و پیشانی می‌شود. 

بیماران باید اگر پوست سر آن‌ها شروع به خارش کرد مراقب باشند، چون خاراندن پوست سر وضعیت را حادتر و باعث شکل‌گیری دلمه‌های پوستی می‌شود. برای برطرف کردن خارش می‌ شود از یک مرطوب‌ کننده یا شامپو استفاده کرد.

کاشت مو3

* قیمت کاشت مو 

قیمت کاشت مو همواره یکی از دغدغه های کسانی است که می خواهند کاشت مویی طبیعی انجام دهند.

قیمت مناسب کاشت مو بسته به عوامل مختلف، متفاوت می باشد. کاشت مو می تواند به معنای کاشتریش، کاشت ابرو ، کاشت موی زنان و کاشت موی مردان باشد. مواردی نظیر تراکم و ناحیه ی مورد نظر می توانند یکی از عوامل تعیین کننده ی قیمت کاشت مو باشد.

از موارد مهم در تعیین هزینه‌ های کاشت مو می‌توان به تعداد جلسات کاشت، تعداد تار مو کاشته شده اشاره کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • سارا صحرایی

    سلام .من و خواهرم هر دو ریزش مو و اختلالات هورمونی داریم و کاشت مو سپیدیار انجام میدادیم. تصمیم داریم دوباره کاشت مو رو روی ناحیه ی پشت سرمون اینبار انجام بدیم.اگر انجام بدیم ایا کاشت مو رو روی کسایی که هورمون مردانه هم دارند انجام میشه؟آیا امکان برگشت و ریزش مجدد موها هست؟

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی