English

آنچه در مورد باداری باید دانست (۲)؛

راهنمای کامل ماه دوم بارداری/مراقبت های ماه دوم بارداری چیست؟

با وجود آنکه یک ماه از بارداری‌تان گذشته اما ممکن است ندانید که در حال مادر شدن هستید،تغییراتی در همین مدت در شما ایجاد شده مانند تغییرات بدنی، هورمونی، عاطفی و. . . که شما را به سمت مادر شدن می‌برد.

راهنمای کامل ماه دوم بارداری/مراقبت های ماه دوم بارداری چیست؟

به گزارش خبرگزاری موج، با پایان ماه اول بارداری که در (راهنمای کامل ماه اول بارداری/ نکاتی طلایی که مادران باید در ماه اول بارداری بدانند) خواندید وارد ماه دوم بارداری خود می شوید. در این ماه بدن تغییرات زیادی را متحمل می شود تا خود را برای رشد یک نوزاد آماده کند البته لازم است بدانید که هیچ یک از این تغییرات آشکار نیست.

در این ماه حالت تهوع و استفراغ ناشی از بارداری نشانه های رایج بارداری در 85% خانم ها می باشند. این علائم درماه اول بارداری شروع می شود و تا ماه دوم و سوم بارداری ادامه پیدا می کند.

براساس مطالعات حالت تهوع و استفراغ رابطه مستقیمی با کاهش سقط جنین دارد اما در صورتی که حالت تهوع شدید است به گونه ای که میلی به غذا خوردن ندارید با پزشک خود مشورت کنید. همچنین بهتر است از غذاها و بوهایی که به شما حالت تهوع می دهد دوری کنید. سر وقت غذا بخورید زیرا گرسنگی نیز باعث حالت تهوع می شود. لیمو یا مرکبات دیگر را استشمام کنید. زنجبیل نیز از حالت تهوع و استفراغ جلوگیری می کند.

در ماه دوم بارداری هورمون های بارداری گاهی باعث جنون می شوند اما بعضی وقت ها پر انرژی و شاداب هستید و بعضی وقتا خسته و کسل. که ممکن است این احساسات متضاد برای شما نگران کننده باشند، اما کاملا طبیعی هستند و ممکن است در تمام مدت هفته های حاملگی شما ادامه پیدا کنند. این احساسات متضاد در اثر تغییر میزان هورمونها و معمولا به خاطر میزان زیاد هورمونها، رخ می دهند. 

اگر احساس افسردگی شدید دارید به گونه ای که امکان دارد به خود آسیب برسانید و این حالات بیش از دو هفته طول کشید با پزشک خود صحبت کنید. 

هفته پنجم بارداری

در هفته پنجم بارداری نوزاد به سرعت روند رشد را طی می کند. بلاستوسیست (مرحله ای از مراحل جنینی) الان شامل ۳ لایه است. لایه ی درونی یا اندودرم جایی که روده، مثانه، پانکراس و کبد تشکیل می شود.

رشد جنین در هفته پنجم بارداری

تصور آن دشوار است اما در این هفته جنین کوچک تر از ( ا ) است. با این حال هر روز تغییرات هیجان‌انگیزی در حال وقوع است. اکنون جنین کمتر شبیه یک توپ است و بیشتر شبیه توده‌ای پیچیده است. یک طرف آن در نهایت به سر و طرف دیگر به نشیمنگاه جنین تبدیل می‌شود. بین این دو انتها  نخاع و تا هفته پنجم مجموعه‌ای از برآمدگی‌ها در امتداد پشت جنین در حال شکل‌گیری است. این آغاز تشکیل دستگاه عصبی مرکزی است. جنین مانند جوجه  کیسه زرده گلابی شکلی دارد که پر از مایع است و به تغذیه او کمک می‌کند. خون از طریق قلب ابتدایی او به سمت دیواره کیسه زرده حرکت می‌کند جایی که گردش می‌کند سپس بر می‌گردد. اکنون قلب جنین فقط توده‌ای کوچک است اما تا هفته بعد بطن راست و چپ آن تشکیل می‌شود. سایر اندام‌های اصلی نیز به سرعت رشد می‌کنند.

سونوگرافی جنین در هفته پنجم بارداری

مغز جنین با آغاز دومین ماه زندگی به دو لب تقسیم شده است و دستگاه تنفسی او ابتدا به شکل شیاری در پشت صورت او نمایان می‌شود و به سمت پایین رشد می‌کند و همان‌گونه که جنین بزرگ می‌شود 23 انشعاب در طول دو طرف بدنش تشکیل می‌شود تا ریه‌ها کامل شوند. دست‌ها و پاها جوانه‌های کوچک و ریزی هستند   دست‌های پره مانند ممکن است حتی جوانه انگشتان را نشان دهد. جنین در نهایت با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است.

اندازه جنین در این هفته 5تا 7 میلی‌متراست. جفت و جنین و بند ناف همه تشکیل‌شده و اکسیژن و مواد غذایی از این طریق به جنین انتقال میابد. قسمت جنینی به سه لایه تقسیم‌شده: لایه خارجی :مغز  نخاع  پوست و مو را تشکیل می‌دهد لایه میانی: قلب ، سیستم گردش خون ، استخوان ، عضله ، کلیه و سیستم تناسلی را تشکیل می‌دهد لایه داخلی:روده‌ها کبد پانکراس و مثانه رامی سازد  در این زمان است.که  خوشه‌ای از سلول‌های  قلب جنین نیز تشکیل می‌گردد. و مغز و نخاع نیز شروع به تشکیل شدن می‌کنند.

1وضعیت جنین در هفته پنجم بارداری

ممکن است در این ماه کمی خسته و کسل به نظر بیایید. هورمون‌های حاملگی کار خود را در بدن شما آغاز کرده‌اند.برای اطمینان یک آزمایش خون بارداری بدهید. بدن شما از لحاظ ظاهری هیچ تفاوتی با قبل ندارد. ولی از همین حالا ممکن است علائم ویار را داشته باشید.

در اوایل هفته پنجم بارداری رحم شروع به منبسط شدن می‌کند و فشار زیادی به مثانه وارد می‌کند. حتی پس از اینکه به دست‌شویی می‌روید ممکن است به دلیل فشار افزوده‌شده به رحم هنوز احساس کلافه کننده نیاز به ادرار کردن داشته باشید.

گفتنی است؛ درد یا سوزش هنگام ادرار قطعاً مشکل طبیعی بارداری نیست  نشانه‌ای از عفونت ادراری شایع به نام التهاب مثانه است که گاهی با تب همراه است. 

هفته پنجم بارداری

روش استفاده از بی بی چک

هر بی بی چک  دستورالعمل متفاوتی دارد. در واقع باید با استفاده از ادرار، آزمایش بارداری با استفاده از بی بی چک انجام دهید و چند دقیقه صبر کنید تا نتیجه را ببینید (عکس بیبی چک مثبت). بهتر است دو بار تست را انجام دهید تا از نتیجه مطمئن شوید. 

علائم طبیعی درهفته پنجم بارداری

درد پستان، تکرر ادرار، افزایش ضربان قلب، افزایش خستگی، گیجی و سردرد، ویار، خستگی زود رس از علایم هفته پنج بارداری است.

تغذیه هفته پنجم بارداری

تغذیه مادر در دوران بارداری  بر روی رشد جسمی و ذهنی کودک تأثیر زیادی دارد و از لحاظ دیگر اینکه بدن مادر در دوران بارداری و پس از آن در دوران شیردهی به کودک  دچار کمبود ویتامین و پروتئین نمی‌گردد و می‌تواند تناسب اندام خود را نیز حفظ کند. اگر در این دوران دچار تهوع و بدغذایی شده‌اید سعی کنید حتی به میزان کم از مواد غذایی مقوی استفاده نمایید.

غذاهای حاوی آهن زیاد مصرف نمایید به هنگام بارداری بدن زن باردار مقدار بیشتری آهن نیاز دارد پس مصرف غذاهای سرشار از آهن  باعث می‌شود که مادر دچار کم‌خونی و عوارض آن نگردد."

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفته پنجم بارداری

  • انقباض و دردهای شدید پایین شکم
  • خونریزی واژینال یا لکه‌بینی
  • خروج بافت از واژن
  • درد یا حساسیت در ناحیۀ شکم یا لگن
  • درد در شانه‌ها
  • نبض ضعیف، تپش قلب یا غش

هفته ششم بارداری1

هفته ششم بارداری

در هفته ششم بارداری قلب جنین شروع به زدن می کند و اغلب اوقات در هفته ششم با سونوگرافی می توان آن را مشاهده کرد. کودک اکنون حدود اینچ طول دارد و به سرعت در حال رشد است. اندازه جنین در این هفته 8 تا 10 میلیمتر است به اندازه ناخن انگشت کوچک است.

در این هفته، بینی، دهان و گوش نی نی در حال شکل گیری است و شما ممکن است احساس ناراحتی صبحگاهی و همچنین لکه بینی داشته باشید. در هفته 6 بارداری، شما یک ماه و یک هفته باردار هستید.

قلب کودکتان در این هفته خون را در بدن کوچکش به گردش در می آورد و قلب هنوز هم یک بر آمدگی در جلوی بدن میباشد (که نهایتا به حفره قفسه سینه حرکت میکند) . در پایان هفته ششم جوانه های فوقانی و تحتانی اندام ها نیز آشکار میشود. بدن کودکتان در حال تکامل  گوش داخلی و حنجره میباشد.

هفته ششم بارداری3

در هفته ششم بارداری فرزند شما اندازه نخود است. گفتنی است از حاملگی تا تولد، وزن جنین 3000 میلیون بار افزایش می یابد در حال حاضر فرزند شما حدود 1 سانتیمتر است که دارای "جوانه های بازو" کوچک است که شبیه دست و پنجه نرم است.

همچنین امواج مغزی فرزند شما به اندازه کافی قوی هستند تا ضبط شوند. در این ماه جنین به سرعت در حال رشد است و حجم زیادی از شکم را پر میکند.

هفته ششم بارداری4

روشی ساده و دقیق برای تعیین سن جنین افزودن طول قطب جنینی (به میلی متر) به هفته ششم بارداری است. با استفاده از این روش، قطب جنینی 5 میلی متری دارای سن بارداری 6 هفته و 5 روز است.

سونوگرافی جنین در هفته ششم بارداری

توصیه های هفته ششم بارداری

در هفته ششم بارداری بیشتر مراقب سلامتی خود باشید. مدام دست‌هایتان را بشوریید تا از ورود آلودگی به بدنتان جلوگیری کند. از دیدار با افراد بیمار خودداری کنید.مواد غذایی را خام مصرف نکنید. لبنیاتی را که پاستوریزه نیستند استفاده نکنید همه این توصیه ها باعث می شود از از ایجاد عفونت جلوگیری شود.

تغذیه هفته ششم بارداری

 در سه ماهه اول بارداری منابع غنی از اسید فولیک مانند اسفناج راباید بیشتر در برنامه غذایی خود بگنجانید همچنین باید روزانه یک عدد قرص اسیدفولیک یا یدوفولیک مصرف کنید.

علائم حاملگی در هفته ششم بارداری

 تهوع، بی اختیاری ادرار، یبوست، ترشحات واژینال از علائم حاملگی در هفته ششم بارداری است.

هشدارهای هفته ششم بارداری

حاملگی خارج رحم: بارداری خارج رحمی معمولا در هفته 6 تا 16بارداری علامت دار می شود با دیدن علائم (خونریزی شدید، درد شکمی زیاد و تیر کشنده، بیهوشی، سرگیجه، احساس ضعف شدید) سریعا به پزشک مراجعه کنید.

 عفونت واژینال: چنانچه علائم  (افزایش قابل توجه ترشحات، ترشحات دردناک باشد، احساس سوزش یا خارش داشته باشید، متوجه بوی بد شدید) را دارید عفونت دارید و باید برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کنید.

هفته هفتم بارداری

در هفته هفتم بارداری،  جنین از  اینچ تا  اینچ رشد می کند. در حالی که نوزاد شما هنوز ممکن است خیلی کوچک باشد اما بسیاری از اندام های حیاتی او به سرعت در حال رشد هستند. دست ها و پا ها رشد می کنند اما انگشتان دست و پا هنوز جوانه نزدند.

وضعیت جنین در هفته هفتم بارداری1

در این هفته کودک شما در حال رشد سریع اندام های خود میباشد. در این هفته کلیه ها بیشتر رشد میکنند. هنوز جنسیت قابل تشخیص نیست. صورت هنوز کاملا شکل نگرفته است. حفره های بینی در حال شکل گیری است. چشم ها خیلی بزرگ و بدون پلک هستند. روده ها در حال شکل گیری در داخل طناب نافی بوده و به داخل شکم حرکت میکنند.

رشد کودک در هفته هفتم

در هفته هفتم اکثر زنان باردار چیزی را در رحم خود احساس میکنند ولی نمیتوانند توصیف کنند از کلماتی مانند سنگین، سفت، ضخیم استفاده میکنند و با علائمی مانند بیماری صبحگاهی، یبوست، سوزش سر دل، خستگی و سایر علائم مواجه میشوند.

در هفته هفتم بارداری شکم در آینه به خوبی دیده می شود. البته گفتی است در خانم های مختلف متفاوت است. در این ماه شما یک ماه و دو هفته هست که باردار هستید. 

حضور ضربان قلب به عنوان یک نشانه مثبت می باشد. سرعت قلب از bpm 130 به 160 افزایش می یابد.  سن بارداری در سه ماهه اول بارداری معمولا با استفاده از طول تاج تا کفل محاسبه می شود. این عدد بلندترین طول جنین یا نطفه است که شامل اندام و کیسه زرده نیز می باشد. 

همبستگی بین CRL و GA تا هفته 12 بارداری بسیار خوب است. ویژگی های مادر مانند سن او، سیگار کشیدن و ... تاثیر زیادی بر جنین در هفته 10 بارداری دارد. سونوگرافی شکمی معمولا 6/1 روز در مقایسه با سونوگرافی واژینال خطا دارد. 

 بهترین زمان برای انجام اولین آزمایش سونوگرافی هفته هفتم بارداری است. در این مرحله، جنین وارد مرحله اصلی رشد شده است و خصوصیات منحصر به فردی از خود نشان میدهد.

سونوگرافی جنین در هفته هفتم بارداری

البته گفتنی است در این هفته تشخیص سن جنین کار آسانی نیست و میزان رشد از هر فردی به فرد دیگر فرق می کند. 

هفته هفتم بارداری1

تغذیه هفته هفتم بارداری

مصرف آهن خود را از طریق مواد غذایی افزایش دهید و خوردن مولتی ویتامین‌های بارداری خود را پس از مشورت با پزشک، آغاز کنید. میزان آهنی که در طول بارداری به شما پیشنهاد می‌شود حدود 27 میلی گرم است که در بیشتر مولتی ویتامین‌های بارداری یافت می‌شود. 

مصرف آهنی که از مواد غذایی و ویتامین‌های بارداری به دست می‌آید، بسیار اهمیت دارد. افزایش حجم خون در طول بارداری و نیازهای جنین در حال رشد، مادر را در معرض خطر ابتلا به فقر آهن و کم خونی قرار می‌دهد.

تغذیه بین هفته‌های 5 تا 8 بارداری، نقش مهمی را در رشد سیستم عصبی، گوارشی، تنفسی، گردش خون و سیستم تولید مثل ایفا می‌کند.

توصیه های هفته هفتم بارداری

مسواک زدن ممکن است اق زدن را دراوایل حاملگی تحریک کند ولی نباید از بهداشت دهان دوری کرد.

علائم طبیعی درهفته هفتم بارداری

تهوع، یبوست، بی خوابی از علائم طبیعی در هفته هفتم بارداری است.

هشدارهای هفته هفتم بارداری

 شما و کوچولویتان در هفته هفتم  به یک برنامه غذایی کامل احتیاج دارید تا تمام احتیاجات غذایی بدن شما تکمیل گردد. 

  •  خوردن فست فود ممنوع
  •  خونریزی یا لکه بینی
  • درد کمر
  • محو ناگهانی علائم حاملگی

هفته هشتم بارداری

در طول هفته هشتم بارداری و بیشتر از نصف سه ماهه اول، نوزاد به سرعت به رشد خود ادامه می دهد و اکنون طول او به ¾ اینچ رسیده است. قلب او ضربان می زند و اگر سونوگرافی انجام شود، به وضوح در مانیتور معلوم می شود.

هفته هشتم بارداری

 در هفته هشتم حاملگی کودک شروع به تشکیل اندام های اصلی اش میکند باید از این به بعد منتظر اتفاقاتی خوبی باشید چون حس یک زن حامله را از این به بعد بهتر درک می کنید.

در این هفته، نمایان شدن شکم طبیعی است، اما نمایان نشدن آن نیز طبیعی است! زیرا هر مادر و جنینی متفاوت است. در هفته هشتم بارداری، رحم در حال بزرگ شدن است، اما در برخی موارد تغییرات آن به خوبی دیده نمی شود. در این هفته شما دو ماه است که باردار هستید.

وضعیت جنین در هفته هشتم بارداری1

اکنون زمانی است که گنادها به صورت بیضه یا تخمدان در می آیند. هفته گذشته انگشت ها بزرگ بودند ولی در هفته هشتم انگشت شصت بزرگ است. علاوه برشست ها استخوان های کودکتان شروع به سفت شدن میکنند که استخوان سازی نامیده میشود و آرنج فرزندتان شروع به رشد خود میکند. یکی از تکاملات اصلی این هفته شروع حرکات خودبه خودی میباشد و این به این معنی است فرزندتان  از مفاصل خود استفاده میکند و شروع به حرکت کردن و لگد زدن میکند که در سونوگرافی قابل مشاهده است حتی اگر شما آن ها را احساس نکنید.

در این هفته، بند ناف جنین رشد می کند و ارتباطی حیاتی بین شما و جنین ایجاد می کند.

شما در حال حاضر جنین را با استفاده از این اتصال تغذیه می کنید. بند ناف مانند پلی ارتباطی بین شما و جنین است.

هورمون های بدن شما سیگنال هایی برای تغییرات اساسی مبادله می کنند. دو شریان و یک رگ خونی از بند ناف در بافت ارتباطی قرار دارد. شریان های اطراف رگ باعث می شود بند ناف بسیار قوی شود. جنین در یک سر این بند و جفت در سر دیگر بند ناف قرار دارد.

سلول هایی که خود را از کیسه آب جدا می کنند قطب جنینی نامیده می شوند. این قطب در هفته ششم بارداری در سونوگرافی واژینال دیده می شود و در هفته هشتم بارداری در سونوگرافی شکمی دیده می شود. قطب جنینی مرحله ای از تشکیل جنین است.

بهترین راه برای محاسبه دقیق زمان بارداری افزودن یک میلیمتر روزانه به قطب جنینی بعلاوه شش هفته است زیرا سرعت رشد جنین از هفته ششم بارداری مساوی این عدد است. در هفته هشتم بارداری اندازه گیری قطب جنینی چهارده میلیمتر خواهد بود.

در این هفته، انگشتان کوچک فرزند شما شروع به تغییر می کنند، همچنین فرزند شما تقریبا 2 سانتی متر طول دارد و به اندازه زیتون است.

هفته هشتم بارداری1

گفتنی است، دیافراگم فرزند شما که او را قادر می سازد تا نفس بکشد در حال توسعه است. تا هفته 20 فرزند شما از بالای سر تا پایین باسن اندازه گیری می شود.

در آخر هفته هشتم بارداری، آرنج ها، پاها، دست ها و حتی انگشتان به صورت واضح دیده می شود. حفرات مغز به صورت سوراخ های بزرگ در سر جنین دیده می شود. سرعت ضربان قلب به bpm 160 افزایش یافته است و قلب حدود نیمی از فضای قفسه سینه را فراگرفته است. معمولا در انتهای هفته هشتم بارداری معده پر از مایع تشخیص داده می شود.

سونوگرافی جنین در هفته هشتم بارداری

در این هفته کودک شما دائما در حال حرکت است ولی بدیل اندازه کوچکش قادر به احساس آن نیستید. 

تغذیه هفته هشتم بارداری

خوردن ویتامین‌ها بسیار مفید هستند. جنین در حال تکامل به مواد مقوی و مغذی مانند فولیک اسید، آهن و . . . ، بسیار احتیاج دارد. خوردن فولیک اسید از 3 ماه قبل از بارداری توصیه شده است و همچنین خانم های کم خون باید قبل از بارداری برای درمان فقر آهن خود اقدام نمایند.

 انتخاب مولتی ویتامین مناسب، سلامتی شما و جنین را در این دوره حساس تضمین می‌کند؛ البته تغذیه سالم در دوران بارداری را نباید تنها محدود به مکمل‌ها کرد و مواد غذایی مناسب مادران باردار  باید به موقع و درست تامین شوند.

توصیه می‌شود خانم باردار به صورت متنوع از تمام میوه‌های فصل استفاده کند و در طول روز ۵ تا ۷ نوبت میوه‌ و ‌سبزی‌های تازه و صیفی‌جات به صورت متنوع مصرف کند.
 
در فصل تابستان میوه‌های مختلفی وجود دارد مانند هلو، شلیل، زردآلو، گوجه‌سبز، توت فرنگی و.... می‌توان از این میوه‌ها و سبزی به طور متعادل در میان وعده‌های مختلف استفاده کنید.

علائم طبیعی هفته هشتم بارداری

تهوع، گودی کمر، بزرگ شدن سینه ها، درد ناحیه شکم و پهلوها، خستگی و کسلی و عوارض دیگر از جمله واریس ، خونریزی لثه و خفقان بینی از علائم هفته هشتم بارداری است.

توصیه های هفته هشتم بارداری

  •  استفراغ بیش از حد حاملگی
  •   اگر تاکنون حیوانات خانگی داشته‌ اید سعی کنید آنها را از محیط خانه‌تان دور کنید. 
  • گوشت را به خوبی بپزید. گوشت خام ممکن است دارای عفونت‌هایی باشد که به جنین شما آسیب برساند. 
  • برخی از خانم‌ها عادت دارند که برای جوش‌های صورت خود از محلول‌هایی برطرف کننده جوش استفاده می‌کنند. حتما به یاد داشته باشید که ممکن است که این محلول‌ها برای جنین شما خطرناک باشند؛ بنابراین حتما با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.
  • نزدیک‌ شدن به مواد و سموم شیمیایی مانند رنگ، پاک کننده‌ها و حلال‌هادر این دوران چندان ضروری نیست بنابراین بهتر است از این مواد دوری کنید. مواد شیمیایی در سه ماه نخست بارداری برای جنین خطرآفرین است.

گفتنی است، اغلب زنان در هفته هشتم بارداری شروع به ضعف شدید، خواب آلودگی، تحریک پذیری بیش از حد و بی ثباتی عاطفی کامل می کنند. ناراحتی ناشی از تورم پستان و افزایش حساسیت آن است. بنابراین باید با آن کنار بیاییم، زیرا ارگانیسم آماده سازی برای تولد و تغذیه نوزاد است. در این زمان زنان هنوز وزن ندارند، زیرا نوزاد خیلی کوچک است، علاوه بر این، به علت سمیت، بسیاری از زنان باردار بسیار نازک تر می شوند.

علل سقط جنین در  هفته هشتم بارداری

سقط خود به خودی بدون علت رخ می دهد، علل شایع تر این است:

  • نادیده گرفتن عفونتهای مزمن تناسلی (کلامیدیا، میکوپلاسموز)
  • عفونت شدید حاد ویروسی (سرما یا آنفولانزا با درجه حرارت در هفته هشتم بارداری)
  • نقص ژنتیکی، که اجازه نمی دهد که جنین بیشتر رشد کند.
  • کار فیزیکی سنگین یا عادت های بد (اعتیاد به مواد مخدر، الکل)
  • اتصال ضعیف جنین
  • سطح ناکافی هورمونهای بارداری.

بیشتر بخوانید:

راهنمای کامل ماه اول بارداری/ نکاتی طلایی که مادران باید در ماه اول بارداری بدانند

راهنمای کامل ماه دوم بارداری/ دغدغه ها و مراقبت های ماه دوم بارداری چیست؟

راهنمای کامل ماه سوم بارداری/ در ماه سوم بارداری چه می گذرد؟

راهنمای کامل ماه چهارم بارداری/ در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟

راهنمای کامل ماه پنجم بارداری/ نکاتی طلایی که مادران باید در ماه پنجم بارداری بدانند

راهنمای کامل ماه ششم بارداری/ نکاتی طلایی که مادران باید در ماه ششم بارداری بدانند

راهنمای کامل ماه هفتم بارداری/ دغدغه ها و مراقبت های ماه هفتم بارداری چیست؟

راهنمای کامل ماه هشتم بارداری/ نکاتی طلایی که مادران باید در ماه هشتم بارداری بدانند

راهنمای کامل ماه نهم بارداری/ در ماه نهم بارداری چه می گذرد

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    من ۴۵سالمه ناخواسته باردا رشدمفشار خون وقند بالا دارمچکارکنم

  • ناشناس

    سلام من 25 سالمه اصللنمیتونم چیزی بخورم همش تهوع دارم

  • ناشناس

    سلام من 14 هفته هستم .امروز که استراحت میکردم یهو کیسه آبم سوراخ شد و الان آب دورجنین 40 mmاست.لطفآ راهنماییم کنید

    • سلام عزیزم اصلا نگران نباش روزی 2بار یک قاشق زردچوبه و چندقاشق ماست مخلوط کن بخور برای برگشت آب دور جنین

  • ناشناس

    سلام من سي سالمه تقريبا يه ماه بيش براي بارداري اقدام كردم الان كمردرد با ترشحات سفيد دارم حس ميكنم جيز سفتي در شكمم است ممكنه حامله باشم

    • ناشناس

      سلام تبریک میگم شما باردار هستید

  • رستا

    سلام من 37 سالمه دوماه حامله ام رفتم سونو دادم گفتن ضربان قلب جنین نمیزنه بنظرتون یه هفته دیگه صبر کنم یا برم بندازمش

  • مرمر

    سلام وقتتون بخیر من 28سالمه و 6هفته باردارم اصلا تهوع ندارم فقط ضعف معده دارم این طبیعیه؟؟

  • پریسا

    سلام من برای بارداری درمهرماه اقدام کردم زیر نطر پزشک بودم و طبق نظر ایشون اقدام به بارداری کردم ولی متاسفانه در آبان ماه ۵ روز زودتر از ماه های قبل پری شدم حالا نمیدونم سقط کردم یا عادت ماهیانه ام افتاده جلو .از کجا باید متوجه بشم ؟؟؟ درصورتی که چندماه گذشته برای چند روز تاخیر داشتم این ماه انداختم جلو اینم ۵ روز خیلی میترسم سقط باشه
    سوال دوم اینکه میتونم در آبان دوباره اقدام کنم یا باید بذارم یه چندماهی بگذره بعدا اقدام کنم ؟
    ممنون از پاسخگویی خوبتون

  • ههه

    سلام من چند روزه که حالت تحوه دارم ممکن که خامله باشم ؟؟

    • ناشناس

      بله بله بله

  • رقیه

    سلام خسته نباشین من تو هفته ۲۱ یکم باداری هستم یک هفتس که حالت تهوع و سردرد و سرگیجه امونمو بریده وقتی بچه حرکت میکنه حالت تهوع زیاد میشه دلیلش چیه

  • ندا

    سلام من الان ی ماه پریود نشدم. امکان حامله بودن هست؟

  • ناشناس

    من ۱۹ سالمه و یه پسر ۷ ماه دارم دوماه پریود نشدم احساس تهوع داشتم و ۶ روز بود که روزه گرفته بودم که خون ریزی داشتم خون ریزیم خیلی کم بود اما درد زیادی داشتم عضله هام همه گرفته بودن شکم درد هم دارم بعد رابطه هم شکمم درد میکنه چند روزه هم کله سبز رنگ دارم به نظر شما چیکار کنم

    • ناشناس

      سلام من دوماهه پیودنشدم ازمایش دادم یک ماه پیش جواب منفی بودتستت دادم بازم منفی بودولی پریودنشدم بعضی وقتاحالت تهوادارم ولی استفراق نمیکنم الان یک هفته ست احساس میکنم طرف چپ شکمم مثل نبض ظعیف میزنه بعضی وقتا

  • سپیده

    سلام من یه ماهه که تمام علایم حاملگی جز حالت تهوع که گاهی هست رو دارم اما نمیدونم حامله ام یا خیر میشه راهنمایی کنین

  • ناشناس

    سلام من هشت هفته ام هست ۱۷ سالمه گفته جفتت پاینه چی میشه

  • ممنون میشم زوترجوابم وبدیدخیلی استرس دارم

    36سالمه دوماهه پریودنشدم جواب ازمایش ماه پیش منفی بودبعضی وقتاحالت تهوه دارم الان یک هفته طرف چپ شکمم مثل نبض ضعیف بعضی وختامیزنه بتظرتون من باردارم

  • آتنا

    بسیار عالی بود. ممنون از توضیحات خوب. مخصوصا ک با عکس کاملتر شد

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی