English

مراحل دریافت معاینه فنی خودرو/ هر آنچه در مورد معاینه فنی خودرو باید بدانید

پلیس راهنمایی رانندگی چندسال است که برای تشخیص میزان سالم بودن خودرو، داشتن معاینه فنی را برای رانندگان الزامی کرده است.

مراحل دریافت معاینه فنی خودرو/ هر آنچه در مورد معاینه فنی خودرو باید بدانید
به گزارش خبرگزاری موج

،  آلودگی هوا عبارت از وجود یک یا چند آلاینده در هوای آزاد که بیش از هر آلودگی دیگری جان انسان‌ها را می گیرد.

بیشتر آلودگی‌ های مصنوعی ناشی از فعالیت وسایل نقلیه و کارخانه‌ها هستند و با توجه به اینکه آلودگی هوا در فصل‌های سرد سال افزایش می‌یابد لذا پرداختن به این بحران پیش از شروع فصل‌های سرد امری ضروری است. 

طرح کاهش (کنترل آلودگی هوای شهر) با هدف‌ گیری معاینه فنی خودروها، آلایندگی اتوبوس‌ها (اعم از اتوبوس‌های سرویس ارگانی و حمل مسافر)، ناوگان حمل بار (اعم از وانت‌ها، کامیونت‌ها و کامیون‌ها) جهت کاهش آلودگی هوا در حال حاضر در محدوده طرح ترافیک و محدوده زوج و فرد در ساعات اعمال این طرح در حال اجراست.

 

بیشتر بخوانید:

سامانه سیمفا، سامانه ای یکپارچه برای معاینه فنی/ نحوه استعلام معاینه فنی خودرو در سامانه سیمفا

 

فاز دوم طرح کاهش در سراسر شهر تهران و در هفت روز هفته به‌صورت 24 ساعته از شنبه 26 آبان اجرایی شده است و خودرو های فاقد معاینه فنی جریمه می شوند.

بر اساس قانون و مطابق اعلام پلیس راهور تهران بزرگ، خودروهای فاقد معاینه فنی روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه می شوند و میزان این جریمه بعد از یک ماه تردد به ۱٫۵ میلیون تومان می رسد.

گفتنی است؛ دوربین های نظارتی شبها هم فعال شده و تخلف نداشتن معاینه فنی را ثبت خواهند کرد.

 

موارد نقض معاینه فنی خودروها

دودزا بودن، صدای ناهنجار، نقص در سیستم روشنایی از موارد نقض معاینه فنی وسایل نقلیه است. همچنین نقض در سامانه ترمزها، نداشتن برف پاک کن در مواقع بارندگی، نداشتن زنجیر چرخ یا لاستیک یخ شکن در مواقع یخ بندان، شکستن شیشه جلو به صورتی که مانع دید راننده باشد، نقض در تجهیزات ایمنی مانند کمربند و کیسه هوا از جمله موارد نقض معاینه فنی است.

معاینه فنی خودرو

 

شرایط معاینه فنی خودروها

در قانون جدید شرایط معاینه فنی خودرو‌ها در سال ۹۷ آمده است که خودرو‌های تا ۴ سال ساخت نیازی به دریافت معاینه فنی ندارند و خودرو‌های فاقد آن روزانه ۵۰ هزارتومان جریمه می‌شوند.

مقرر شد برای خودروهای دوگانه سوز  براساس مصوبه هیات وزیران با عمر مخزن بیش از ۶ سال علاوه بر معاینه فنی بنزینی، تست هیدروستاتیک که مخصوص مخزن گاز CNG این خودروهاست، نیز انجام گیرد.

 

مدارک مورد نیاز معاینه فنی

مدارک لازم برای معاینه فنی خودرو شامل اصل کارت یا سند خودرو و فرم تشخیص عیوب ظاهری می باشد.

 

مراحل دریافت معاینه فنی

برای دریافت معاینه فنی خودرو چند مرحله باید انجام داد که به شرح زیر است:

 

مراحل اخذ کارت معاینه فنی

با ورود به مرکز مشخص شده، لازم است که اطلاعات کامل خودرو خود را با در دست داشتن مدارک لازم معاینه فنی در سیستم ثبت کرده و پس از ثبت یک بارکد دریافت نمایید. این بارکد در تمام مراحل انجام معاینه فنی توسط دستگاه خوانده می‌شود و به این معنی است که هیچ ماشینی بدون ورود به مراکز معاینه فنی خودرو نمی‌تواند کارت معاینه فنی دریافت نماید. 

گفتنی است، پرداخت هزینه لازم در این قسمت، جزو مدارک لازم برای معاینه فنی است.

 

بررسی ظاهری خودرو

 نخستین مرحله معاینه فنی بررسی ظاهری خودرو است در این مرحله خودروی شما از بابت داشتن چراغ های سالم، سالم بودن آیینه‌ها و شیشه‌ها، داشتن کمربند ایمنی و بوق و نداشتن روغن سوزی ….. بررسی می‌شود. بستن ادوات و تجهیزات غیر استاندارد بر روی خودرو یکی از عوامل مردودی در این مرحله است.

 

آزمون آلاینده‌های خروجی از خودرو

آزمون آلاینده‌های خروجی آلودگی هوای کلانشهرها قاتل سلامتی شهروندانی است که هر روز در این شهرها ساعت ها رفت و آمد می کنند مرحله سوم معاینه فنی اندازه گیری میزان انتشار سطح آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز خودروها مثل HC، CO، CO2، O2 است. در این مرحله وضعیت سلامت خودرو از لحاظ تولید آلایندگی در دو دور موتور (دور آرام و rpm 2500) براساس حدود مجاز اعلامی از طرف سازمان حفاظت محیط زیست مورد ارزیابی قرار می گیرد. پایش گازهای آلاینده خروجی از اگزوز در معاینه فنی معمولی تنها در دور آرام و در معاینه فنی برتر در هر دو دور موتور انجام می‌گردد. در حال حاضر معاینه فنی برتر که تنها در این آزمون با معاینه فنی معمولی متمایز است کاملا اختیاری می باشد.

 

آزمون چراغ‌ های جلو

حتما پیش آمده که وقتی مشغول رانندگی بوده‌اید نور چراغ اتومبیلی که از روبرو می‌آید اذیتتان کند. مرحله چهارم معاینه فنی خودروها سنجش و کنترل شدت نور چراغ‌های جلو و میزان انحراف پرتوهای آنهاست بوسیله دستگاه‌های این بخش می‌توان نور چراغ های جلو اتومبیل‌ها را مورد آزمون قرار داد و نتیجه را برای باز بینی در رایانه ذخیره کرد.

 

آزمون لغزش جانبی 

آیا تا به حال شاهد لاستیک سایی و انحراف خودرو از مسیر مستقیم بوده‌اید؟ گام پنجم معاینه فنی تعیین میزان باز یا بسته بودن دهانه چرخهای هر یک از محورهای خودروی شماست این آزمون نشان می دهد که انحراف یک خودرو پس از طی کردن یک کیلومتر در راستای مستقیم چقدر است.

 

آزمون کمک فنر

مرحله ششم معاینه فنی ارزیابی درصد کارایی کمک فنرهای محورهای جلو و عقب خودرو است. دستگاهی که در این بخش قرار دارد نتایج این آزمون را به دو شکل گرافیکی و عددی نشان می‌دهد. خرابی کمک فنر یکی از علل واژگونی خودرو در سر پیچ‌ها است.

 

آزمون ترمزها

سیستم ترمز خودروها آنقدر مهم است که با کوچکترین اختلال خطر را دقیقا بیخ گوشتان قرار می‌دهد.مرحله هفتم معاینه فنی هم به سنجش قدرت ترمز‌گیری هریک از محورها و قدرت عملکرد ترمز دستی اختصاص دارد. دستگاه این بخش حد نهایی شتاب ترمز گیری خودرو را جهت ارزیابی وضعیت سیستم ترمز محاسبه می‌نماید.

 

آزمون اتصالات جلوبندی و اهرم بندی

سیستم تعلیق خودروها از یک سری قطعات تشکیل شده که به هم وصل شده‌اند. نامناسب بودن اتصال هریک از قطعه‌ها می‌تواند حادثه آفرین باشد. مرحله هشتم معاینه فنی بررسی وضعیت نحوه اتصال این قطعات در جلوبندی خودرو است. دستگاهی که در این بخش قرار دارد قطعه‌های جلوبندی خودرو را زیر فشار و کشش قرار می‌دهد تا لقی و ضعف اتصال‌ها مشخص شود.

 

صدور برگه معاینه فنی

آخرین مرحله کار شما صدور گواهی معاینه فنی است که در صورت قبولی در آزمون‌ها  بعد از انجام آزمون‌های مختلف نتایج آن توسط مسئول مربوطه کنترل شده و در صورت قبولی، گواهی انجام معاینه فنی و برچسب برای خودرو شما صادر می‌گردد.

معاینه فنی خودرو1

هزینه معاینه فنی ۹۷

مراکز معاینه فنی کشور با توجه به خدماتی که ارائه می دهد، هزینه چندانی از شما نمی‌گیرند.

طبق آخرین مصوبه هیئت وزراء ، نرخ ورود به مراکز معاینه فنی و دریافت برگه معاینه فنی در سال ۹۷ مبلغ ۲۲ هزار تومان تعیین شده است.

در صورتی که ماشین از صدور برگه معاینه فنی مردود شود و مشکل فنی داشته باشد، بابت هزینه ورود مجدد ۵٫۰۰۰ تومان اخذ می گردد(ضمنا خودروها در صورت مردودی بایستی قبل از ۱۵ روز٬ ایراد را برطرف و مجددا به همان مرکز مراجعه کنند).

همچنین علاوه بر مبلغ ۲۲٫۰۰۰ تومان، برای خودروهایی که دو مخزن دارند نیز ۶۲ هزار تومان برای تست هیدرواستاتیک هر مخزن و ۳۵ هزار تومان هزینه باز و بسته کردن مخزن می باشد.

معاینه فنی خودروی سبک عادی (معمولی-برتر): ۲۲ هزار تومان

معاینه فنی خودروی سنگین: ۳۵ هزار تومان

معاینه فنی موتورسیکلت: ۱۰ هزار تومان

تست مجدد در صورت مردودی: ۵ هزار تومان

معاینه فنی 3

نحوه نوبت دهی معاینه فنی

با ارسال عدد ۱ به سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۱۲ و یا از طریق سایت معاینه فنی به آدرس inspection.tehran.ir در مراکز از طول صف مطلع شوید و خلوت‌ترین مرکز را براحتی انتخاب کنید.

با استفاده از خدمات سامانه نوبت‌دهی آنلاین در سایت ستاد معاینه فنی به آدرس با تعیین وقت قبلی به مرکز مورد نظر مراجعه نمایید.

 

بیشتر بخوانید:

جریمه 50 هزار تومانی در انتظار مالکان خودروهای فاقد معاینه فنی در تهران

شهروندان نباید اخذ گواهی معاینه فنی را به لحظه آخر موکول کنند

جریمه نداشتن معاینه فنی مشخص شد/۵۴ درصد آلودگی هوای تهران از اگزوز کامیون ها و اتوبوس ها

تردد خودروهای بدون معاینه فنی، ممنوع!

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • محمد رضایی

    سلام
    بنده تازه ماشین خریدم . ماشین تا برج ۲ ۹۸ معاینه دارد ولی با پلاک صاحب قبلی حالا که تعویض پلاک انجام شده و پلاک جدید به نام من ثبت است تکلیف معاینه فنی ماشین چه میشود دوربین های تهران از پلاک عکس میگیرند

    • سيد محمد حسينى

      سلام ماشين من مدل سال ٩٧ ميباشد ولى پلاك ان از ماشين قبليم منتقل شده باتوجه به عدم نياز به معاينه فنى مرتبا از ستاد معاينه فنى sms ميزنند كه نسبت به معاينه اقدام نمايند براى اينكه مشمول جريمه نشوم چكار بايد بكنم؟ باتشكر حسينى

  • ناشناس

    سلام
    من پارسال معاینه فنی تمدیدکردم تست هیدرواستاتیک کردم کپسول بازکردن تست کردن امسال اگه بخوام تمدیدکنم دباره بایدکپسول تست کنند؟؟؟؟
    باتشکر

  • فرزاد

    با سلام.اينجانب به عنوان شخص فعال در زمينه معاينه فني عارضم تا زماني كه مراكز معاينه فني تمام مكانيزه و سيستمي نباشند سليقه اي عمل كرده و نتايج را دستكاري خواهند نمود(مخصوصا در تست آلايندگي).مراكز معاينه فني كشور به جز شهر تهران به عنوان يك بنگاه اقتصادي عمل كرده و عملا هيچ تاثيري در آلايندگي نخواهند داشت .اين بنگاه ها علاوه بر درآمد هنگفت از پذيرش خودروها ايراد گرفتن و دستكاري در نتايج تست ها(به خصوص تست آلايندگي)و اعزام به تعميرگاه خودشان و اشكال تراشي و اخذ هزينه تعميرگاه از ديگر تخلف ها ي اين مراكز است.به اميد فرهنگ درست كار كردن در كشورمان

  • ناشناس

    تکلیف معاینه فنی بعدازتعویض پلاک چه می شود

  • محمدرضاشبستری

    سلام خودروی آ ردی دوگانه دستی دارم سال گذشته تست هیدرودادم معاینه گرفتم امسال معاینه ندادن تکلیف ماوامثالهم چیه؟

  • ناشناس

    باسلام خدمت جناب سردار حسين رحيمي
    امروز جهت معاينه فني مراجعه کردم و ديدم مسئول عزيز تقسيم يا هدايت ماشين هاي ورودي دقت در انجام كار خويش را نداشت.
    2- خودرو اينجانب 2گانه سوز است طبيعي و قابل پذيرش بود، كلي معطلي کشیدم تا در جايگاه قرارگرفتم، اما پسنديده و معقول نبود از اينكه بدون هيچ اقدامی ارجاع به خروج و ورود به جايگاهي كه با مشكل دسترسي بدانجا نائل شدم.
    3- چرا از اول به جايگاه CNG ارجاع نشدم؟
    4- آيا عزيز در گيشه CNG واقعا كارشناس بود يا فردي از گوشه ايي موقت مشغول بكار ؟
    5- مهمترين بخش چرا سردار محترم در بحث شیرین اکــرام ارباب رجوع تمهیدات لازم تدارک ندیده اند؟
    6- چنانچه مراجعه كننده ايي شاهد تخلف يا تباني آشكار باشد كدام واحد جويا و استقبال و پيگیري ميكند؟

  • امیرتوکلی شاکر

    پلاک های خودرو شمال تهران ایران ۱۱وایران ۴۴وایران ۷۷متعلق به منطقه های ۱و۲و۳و۴و۵و۷و۸و۲۲ پلاک های خودرو مرکزتهران ایران ۲۲وایران ۵۵وایران ۸۸متعلق به منطقه های ۲و۶و۱۰و۱۱و۱۲ پلاک های خودرو جنوب تهران ایران ۳۳وایران ۶۶وایران ۹۹متعلق به منطقه های۹و۱۳و۱۴و۱۵و۱۶و۱۷و۱۸و۱۹و۲۰و۲۱. پلاک هایی که حروف ق دارندمثال ایران ۷۷ ق و ایران ۸۸ ق و ایران ۹۹ ق متعلق به مرکزتهران مناطق ۲و۶و۱۰و۱۱و۱۲

  • ناشناس

    سلام ماشین من مدل۹۴برج۶می باشدنیازبه معاینه فنی دارد

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه