English

تعامل بیشتر با تهران در صورت تعدیل رفتار این کشور

معاون رئیس جمهور آمریکا بدون اشاره به سنگ اندازی های کشورش در برجام مدعی شد: اگر ایران رفتار خود را تعدیل کند، این توافق احتمال تعامل بیشتر با تهران را نیز میسر کرده است.

به گزارش خبرگزاری موج، معاون رئیس جمهور آمریکا در حالی که تنها چند ماه به پایان عمر هشت ساله دولت کنونی این کشور باقی مانده است، در یادداشتی با عنوان «فرصت هایی برای دولت بعد» به تشریح دیدگاه های هیأت حاکمه این کشور در موضوعات مختلف زیر پرداخت و در این راستا طبق معمول با تکرار برخی ادعاهای گذشته گریزی هم به توافق هسته ای جامع ۱۴ جولای ۲۰۱۵(۲۳ تیر ماه سال ۹۴) میان کشورهای ۱ + ۵ با ایران موسوم به «برجام» زد.

«جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا در ابتدا موفقیت های دولتی که خود در رأس آن است را ستود و در این باره نوشت: ما اکنون قوی تر و ایمن تر از زمانی هستیم که «باراک اوباما» در ژانویه سال ۲۰۰۹ میلادی اداره امور کشور را به دست گرفت. من با بیش از ۴ دهه سابقه در خدمات عمومی آمریکا می گویم که هیچ وقت تا این اندازه به آینده کشورم امیدوار نبودم؛ البته به شرط آنکه این مسیر را ادامه دهیم.

بایدن در ادامه با الفاظی که بیشتر نشان دهنده خوی استکباری آمریکا است، مدعی شد: پایه و اساس قدرت آمریکا در جهان، اقتصاد پویا، ارتش بی نظیر و ارزش‌های جهانی کنونی به همراه ائتلاف‌هایی است که این کشور در سراسر جهان تشکیل داده است؛ در نتیجه هیچ کشوری در مقایسه با آمریکا در جایگاه بهتری برای رهبری جهان در قرن ۲۱ شایسته به نظر نمی رسد.

معاون اوباما بدون اشاره به ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران گفت: ایران نه دوست ما است و نه شریک ما، با توافق هسته ای با ایران ما توانستیم یکی از تهدیدات در حوزه بین المللی یعنی دست یابی این کشور به تسلیحات هسته ای را از بین ببریم. لذا فراتر از درگیری های سه دهه‌ گذشته با ایران حرکت و به یک توافق هسته‌ای با ایران رسیدیم.

جو بایدن با تکرار مواضع گذشته نخ نمای دولت مردان آمریکایی افزود: برجام تمام مسیرهای احتمالی ایران برای رسیدن به سلاح اتمی را مسدود کرد و اکنون با سپری شدن یک سال، این توافق خود نشان می دهد که در حال تداوم است.

وی بدون اشاره به سنگ اندازی های آمریکا در عمل به تعهداتش در برجام مدعی شد: اگر ایران رفتار خود را تعدیل کند، این توافق احتمال تعامل بیشتر با تهران را نیز میسر کرده است.

جو بایدن همچنین تصریح کرد: پاره کردن برجام، برنامه هسته‌ای ایران را بدون مهار و کنترل رها خواهد کرد و تهدید علیه اسرائیل و شرکاء ما در خلیج فارس را افزایش می‌دهد. همچین موجب می شود تا جامعه بین‌المللی علیه آمریکا موضع گرفته و به نحو فزاینده ای احتمال وقوع جنگ در خاورمیانه را افزایش دهد.

وی که نتوانست ماهیت پیمان شکنانه آمریکا را در توافق هسته ای با ایران مخفی کند، در پایان افزود: منتقدان این توافق به یاد داشته باشند که برجام هرگز برای حل تمام مشکلات ما با ایران نبوده و نیست. تعامل با ایران علیه تعهدات مستحکم ما در قبال متحدان و شرکاء ما در خاورمیانه مانند اسرائیل نخواهد بود. آمریکا همه ابزارهای لازم شامل تحریمهای جهت مند را برای مسئول دانست ایران در زمینه فعالیتهای مرتبط با موشک های بالستیک، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر حفظ کرده و ما به همکاری با متحدانمان برای به عقب راندن ایران از رفتارش متعهد خواهیم ماند.

معاون رئیس جمهور آمریکا درباره روابط آینده کشورش با چین نیز ادامه داد: آمریکا و چین به عنوان دو کشوری که از اقتصاد بزرگی در جهان برخوردار هستند، سرنوشت به هم گره خورده ای دارند. بر این اساس، من و رئیس جمهور تلاش کردیم تا روابطی را بر مبنای ارتقاء همکاری ها و رقابت های مسئولانه با یکدیگر تعریف کنیم.

وی پیرامون رابطه کشورش با پکن افزود: با پکن زمینه های مشترک زیادی را یافته ایم و در راستای بررسی چالشهای پیش رو در جهان مانند تغییرات آب و هوایی، بیماریهای واگیردار، فقر و عدم گسترش سلاحهای اتمی به پیشرفت های مهمی دست یافته ایم. این در حالیست که در عین توافقات دو جانبه، آمریکا در موضوعاتی مانند حقوق بشر و کشتیرانی آزاد با پکن قاطعانه مواجه شده و مواضعمان را بیان کرده ایم.

بایدن تأکید کرد: همین اصول را با روسیه نیز مورد توجه قرار داده ایم. از یک سو، به سیاستمان مبنی بر لزوم بازدارندگی ادامه داده و از سوی دیگر، به همکاری های تاکتیکی برای دست یافتن به ثبات راهبردی با مسکو اصرار ورزیده ایم. در موضوع الحاق کریمه، متحدانمان در اروپا را برای اعمال فشار علیه مسکو و تحمیل هزینه ها بر این کشور متحد کریدم و آشکارا اعلام کردیم تا زمانی که روسیه به تعهدات خود در پیمان «مینسک» به طور کامل عمل نکند؛ این فشارها تداوم خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه