English

روابط پاکستان و ایران ریشه در تاریخ دارد / پروژه خط انتقال گاز تا ۲ سال دیگر به پایان می رسد

سفیر پاکستان در تهران گفت: روابط دو کشور همسایه و دوست ایران و پاکستان بسیار عمیق است و ریشه در تاریخ دارد.

روابط پاکستان و ایران ریشه در تاریخ دارد / پروژه خط انتقال گاز تا ۲ سال دیگر به پایان می رسد

به گزارش خبرگزاری موج، مردم مسلمان پاکستان روز ۱۴ اوت  برابر با ۲۳ مرداد هر سال را به مناسبت روز استقلال این کشور از حاکمیت بریتانیایی هند در سال ۱۹۴۷ جشن می­ گیرند.

به همین مناسبت، سفارت پاکستان در تهران با برگزاری مراسم ویژه­ای فرارسیدن این روز ملی را با حضور شهروندان پاکستانی مقیم در تهران و جمعی از دوستان ایرانی خود جشن گرفت.

«آصف علی خان دُرانی»، سفیر پاکستان با وجود کمبود وقت در پاسخ به این پرسش که ارزیابی وی درباره روابط و تعاملات ایران و پاکستان چگونه است گفت: روابط ایران و پاکستان همواره به خاطر مشترکات تاریخی، مذهبی و فرهنگی این دو کشور نزدیک بوده است. دو کشور همواره کنار یکدیگر بوده ­اند و باید تاکید کنم که روابط دو کشور بسیار قوی و عمیق است و ریشه در تاریخ دارد.

آصف علی خان دُرانی، درباره خط لوله گاز ایران و پاکستان و اینکه چرا تاکنون این خط انتقال گاز تکمیل و به مرحله بهره برداری نرسیده است، بیان کرد: این پروژه با ۷۷۰ کیلومترخط لوله در حال اجراست و ظرف ۲ سال آینده به پایان خواهد رسید.

وی ادامه داد: احداثاین خط لوله در بخش ایران نیز نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر باقی مانده است. مشکل اصلی تکمیل نشدن این پروژه در گذشته، نبود بودجه کافی بوده است که اطمینان می ­دهم با تأمین بودجه مورد نیاز، این پروژه در زمان مقررپایان خواهد یافت. سفیر پاکستان در پاسخ به نقش این کشور در تحولات منطقه ­ای ازجمله جنگ علیه تروریسم، گفت: پاکستان هرگز خواهان ناامنی در کشورهای منطقه از جمله کشورهای اسلامی نبوده است. ما همواره سعی می کنیم میان کشورهای مسلمان اتحاد ایجاد کنیم. خواهان حل اختلافات منطقه به روشی صلح آمیز هستیم. در خصوص سوریه نیز موضع کشور پاکستان این است که این حق مردم سوریه است تا دولت خود را انتخاب کنند. دخالت ­های خارجی نه تنها کارگشا نخواهند بود، بلکه باعثعمیق ­تر شدن معضل حاضر خواهند شد.

دیپلمات بلند پایه دولت پاکستان در پاسخ به این سئوال که با توجه به عمق روابط پاکستان و چین و مشترکات زیاد این دو کشور، روابط اسلام آباد و پکن را در آینده چگونه ارزیابی می­ کنید؟ گفت: روابط چین و پاکستان عمیق و ریشه تاریخی دارد. این دوستی خالصانه و برپایه احترام متقابل به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر است. پاکستان و چین شرکای راهبردی یکدیگر هستند.

آصف علی خان دُرانی، درباره علت تنش در روابط  پاکستان با هند و افغانستان نیز اظهار داشت: هند قطعنامه­ های شورای امنیت سازمان ملل را در رابطه با کشمیر زیر پا گذاشته است، قطعنامه­ هایی که به مردم کشمیر اجازه می­دهد تا خود سرنوشت شان را تعیین کنند به پاکستان ملحق شوند و یا زیر سلطه هند باقی بمانند.امیدواریم جامعه بین ­الملل کشور هند را ترغیب و تشویق کند تا به صدای مردم کشمیر گوش داده و به جای وادارکردن آن­ها به پذیرفتن سلطه هند، اجازه دهد تا مردم کشمیر آینده خود را باتوجه به آنچه طبق قطعنامه های سازمان ملل حق آنهاست انتخاب کنند.

وی افزود: در رابطه با افغانستان باید بگویم افغانستان کشور آزادی است و مردم پاکستان همواره در کنار افغانستان بوده اند، به خصوص زمانی که نیروهای شوروی سابق خاک آن را اشغال کردند. شروع حوادثی همچون ۱۱ سپتامبر برای پاکستان زمانی اتفاق افتاد که نیروهای شوروی وارد خاک افغانستان شدند. در پی این اشغالگری، پاکستان نیز متحمل ضررهای زیادی از جمله پناهنده شدن میلیون هاتن از مردم افغانستان و قاچاق سلاح­ های غیرقانونی و مواد مخدر به کشورمان شد. ما خواهان برقراری صلح و امنیت در افغانستان هستیم و این کشور نباید اجازه دهد تا دولت های ثالث از قلمروی آن برای مقاصد تروریستی خود در پاکستان سوء استفاده کنند. سفیر پاکستان در ارتباط با بازداشت جاسوس هندی که از طریق خاک ایران وارد پاکستان شده بود گفت: هند برای اثبات دشمنی خود با پاکستان با انجام اینگونه اقدامات نشان می­ دهد نه تنها در بی ثبات کردن پاکستان نقش دارد، بلکه از مهمان ­نوازی کشورهای دوست پاکستان نیز سوء استفاده می­ کند.

این دپیلمات بلند پایه پاکستان در پایان با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به اسلام آباد در ماه فروردین گفت: سفر آقای روحانی به پاکستان موفقیت بزرگی بود که به تبع آن دیدارهای بسیاری میان مقامات  دو کشور صورت گرفت و یادداشت­های تفاهم­نامه مهمی به امضاء رسید و ازنظر اقتصادی نیز باید تاکید کنم که پس از سفر رئیس جمهور ایران به اسلام آباد، طرفین موافقت کردند تا حجم مبادلات تجاری میان دو کشور تا سقف ۵ میلیارد دلار افزایش یابد. همچنین با اعلام خواهرخواندگی دو بندر چابهار و گوادر، همکاری­های اقتصادی دو جانبه دو کشور نیز تسریع خواهد یافت».          

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه