English

در ایالت تگزاس آمریکا؛

ابداع تی‌شرت هوشمندی که قابل شستشو است

محققان رشته هایی بسیار نازک از نانوتیوب کربن را به لباس ورزشی دوخته اند که قادر به رصد ضربان قلب کاربر است. این لباس را می توان با ماشین لباسشویی شست.

ابداع تی‌شرت هوشمندی که قابل شستشو است

به گزارش خبرگزاری موج، محققان دانشگاه رایس در ایالت تگزاس آمریکا، یک تی شرت هوشمند ابداع کرده‌اند که قادر به رصد قلب کاربر است و می‌توان آن را در ماشین لباسشویی شست.

آنها فیبرهای نانوتیوب‌های کربنی بسیار نازک که شباهت زیادی به نخ‌های کتانی دارد را به وسیله یک چرخ خیاطی عادی روی لباس‌های ورزشی معمولی دوختند.

نانوتیوب کربن مذکور می‌تواند ضربان قلب کاربر را ردیابی و ECG ثبت کند. به این ترتیب ریتم و فعالیت الکتریکی قلب رصد می‌شود.

فیبرهای بافته شده در پارچه را می‌توان برای نصب آنتن یا ال ای دی‌ها به کار برد.

با انجام اصلاحاتی اندک در فیبر، می‌توان به تدریج به لباس‌ها اجازه داد علائم حیاتی یا میزان تنفس را نیز رصد کنند.

ماتئو پاسکالی در دانشگاه رایس در این باره می‌گوید: ترکیب رسانایی، ارتباط نزدیک با پوست، قابلیت زیست سازگاری و لطافت باعث شده بتوان از نخ‌های نانوتیوب های کربن برای گجت های پوشیدنی استفاده کرد.

این فیبرها سیم‌های فلزی رسانا اما قابل شستشویی هستند که احتمال اندکی دارد هنگام تحرک فرد بشکنند. در آزمایش‌ها لباس‌هایی که این سیم‌ها روی آن دوخته شده بودند، در مقایسه با دستگاه‌هایی که روی سینه قرار می گیرند، نشانگرهای حیاتی را بهتر رصد می‌کردند.

امواجی از فیبر را می‌توان روی تکه ای از یک پارچه کشسان به شکل زیگزاگ دوخت تا به وسیله بلوتوث به دستگاه‌های الکتریکی متصل شود و اطلاعات را به موبایل منتقل کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر