English

خطیب زاده در نشست خبری:

شهادت رهبران افغانستانی مورد تاسف است/ مذاکرات احیای برجام حتما ادامه پیدا خواهد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اجلاس پیش روی شورای حکام یک نشست عادی است، طرفین اشتباه محاسباتی نکند و به سمتی نروند که مذاکرات احیای برجام در وین تحت تاثیر قرار بگیرد.

شهادت رهبران افغانستانی مورد تاسف است/ مذاکرات احیای برجام حتما ادامه پیدا خواهد کرد

به گزارش خبرگزاری موج، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز دوشنبه  ۱۵ شهریور ماه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با گرامیداشت یاد و خاطره قیام ۱۷ شهریور، درباره نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی، گفت: نکات فنی توسط سخنگوی سازمان بین المللی انرژی اتمی درباره این نشست گفته می‌شود، اجلاس پیش روی شورای حکام یک نشست عادی است، طرفین اشتباه محاسباتی نکند و به سمتی نروند که مذاکرات احیای برجام در وین تحت تاثیر قرار بگیرد. همه باید توجه کنند که روابط ایران و آژانس دوستانه است.

وی با اشاره به سفر احتمالی گروسی به ایران اظهار کرد: ما هم زمزمه‌های سفر آقای گروسی به ایران را شنیدیم، اما مطمئن نیستیم این سفر برنامه ریزی شده است یا خیر.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمریکا بداند با ذهنیت دوران ترامپ در مذاکرات احیای برجام نتیجه ای غیر از شکست حداکثری نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اینکه با توجه به این که ایران بر اصل انجام مذاکرات احیاء برجام و رفع تحریم‌ها تاکید دارند و هشتاد روز از آخرین دور مذاکرات برجام در وین می‌گذرد؛ چقدر ضرورت دارد که این مذاکرات هرچه زودتر آغاز شود، اظهار کرد: اصل گفت‌وگو‌های احیای برجام انجام خواهد شد و ایران بار‌ها در سطوح مختلف این اجماع حاکمیتی را اعلام کرده است که مذاکرات حتما ادامه پیدا خواهد کرد، مذاکراتی که برای اطمینان از اجرای بی کم و کاست تعهدات آمریکا ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ بین ایران و ۱+۴ شروع شده حتما ادامه می‌یابد. این گفت‌وگو‌های احیای برجام باید تامین کننده منافع ایران باشد که در چند سال گذشته این منافع با بدعهدی ها‌ی اروپا و خروج آمریکا از برجام حاصل نشده است.

خطیب زاده اضافه کرد: ما با این هدف و رسالت حتی یک ساعت را هم برای رفع تحریم‌های ظالمانه معطل نخواهیم کرد، طبیعی است که دولت سیزدهم در ایران تازه مستقر شده و کابینه تشکیل است به زودی تمام مواردی باید اعلام می‌شود در خصوص مذاکرات با توجه به اظهارات رئیس جمهور و وزیر خارجه مشخص است. آمریکا بداند با ذهنیت دوران ترامپ نتیجه‌ای غیر از شکست حداکثری داشته باشد.

وی درباره مداخله‌گری‌های کشورهای فرامنطقه در افغانستان، گفت: اخبار پنجشیر نگران کننده بوده و شهادت رهبران افغانستانی مورد تاسف است؛ همچنین دخالت خارجی در دست بررسی قرار دارد، تاریخ افغانستان نشان داده است که دخالت مستقیم و غیر مستقیم نتیجه‌ای جز شکست برای مداخله گر نداشته است.

خطیب زاده ادامه داد: محاصره منطقه پنجشیر مایه نگرانی است و ذیل حقوق بین الملل باید پیگیری شود، ایران در تشکیل دولت فراگیر در افغانستان کمک می‌کند. جمهوری اسلامی ایران با دقت نظر از نزدیک تحولات افغانستان را پیگیری می‌کند، لازم می‌دانم نهاد‌های بین المللی در کنار کشور‌های منطقه وظیفه جدی دارند که ضلح و آرامش در این کشور را تضمین کنند ان‌شالله با کمک کشور‌های همسایه تلاش می‌کنیم که صلح در این منطقه برقرار شود.

*۲۰ میلیون دوز واکسن دیگر نیز وارد خواهیم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره واردات واکسن به کشور گفت: وزارت امور خارجه از روز اول و قبل از اینکه کرونا وارد ایران شود به عنوان اولین دستگاهی بود که در سطح دولت این خطر را گوشزد و اعلام کرد؛ پس از آن هم وزارت امور خارجه چه در مرحله جذب کمک ها، امکانات و منابع بین المللی برای مبارزه با کرونا و بعد برای تسریع واردات واکسن نقش کلیدی و اساسی را داشت.

وی با بیان اینکه ما به جهت حفظ آرامش و فضای روانی جامعه، اجازه مجاهدین و تلاشگران سلامت برای اینکه بتوانند کار‌های خود را انجام دهند، سعی کردیم با سکوت و در کنار آن‌ها به تحقق برنامه‌ها کمک کنیم، اظهار کرد: تمام سفرای ما در تمام کشور‌های مختلف در تامین مواد اولیه، دستگاه‌های مورد نیاز و حتی برای تولید واکسن‌های داخلی نقش کلیدی داشتند.

خطیب زاده با اشاره به تلاش دانشمندان بیان کرد: تولید مشترک واکسن کرونا ایران و کوبا انجام شد و همچنین واردات واکسن از روسیه، هند، چین برای تامین نیاز مردم انجام شد، الحمدلله تلاش‌هایی که صورت گرفته که در چند هفته اخیر حدود ۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دوز از چین واردات داشتیم، همچنین چندین میلیون دوز از سبد‌های کواکس آسترازینکا و همچنین از کشور‌های دیگر چه به صورت خریداری و اندکی اهدایی صورت گرفته که در این هفته تشدید خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه من از دوستانم در وزارت بهداشت می‌خواهم که آمار دقیق واردات واکسن به کشور را به ما اعلام کنند، گفت: آنجا که به وزارت خارجه مربوط است، می‌گویم که این نوید بسیار بزرگی برای مردم است که حداقل ۲۰ میلیون دوز واکسن در سه هفته آینده وارد کشور می‌شود که این جهش بسیار بزرگی در تزریق واکسن برای کشور خواهد بود، همچنین علاوه بر واکسن‌هایی که به صورت مقطعی و یا ناگهانی طی مذاکرات به نتیجه برسد و وارد کشور شود، واردات ۲۰ میلیون دوز واکسن قطعی است.

وی با تاکید بر اینکه چندین میلیون دوز در ماه اکتبر وارد کشور می‌شود، بیان کرد: علت عدم اعلام دقیق واردات واکسن به دلیل آن است که هیچ وقت وزارت امور خارجه وعده نداده و همیشه بعد از واردات، وعده محقق شده را اعلام کرده است وگرنه می‌تونم همین الان خبری خوشحال کننده درباره ماه اکتبر دهم، اما آنچه می‌توانم بگویم این است که آنچه در ماه سپتامبر وارد کشور می‌شود، به اضافه چندین میلیون دوز در ماه اکتبر از مقاصد مختلف وارد خواهیم کرد، این امر در کنار تحقق تولید مشترکی خواهد بود که انستیتو پاستور در تولید واکسن کوبرکت و... انجام می‌شود.

خطیب زاده افزود: اولویت ما را در وزارت خارجه کم کردن درد و رنج مردم است و از روز اول هم همین کار را کردیم و در یک سکوت، آرامش و تلاشگران مجاهد سلامت که انصافا در خط مقدم بوده و دست و بازوی آن‌ها را می‌بوسیم، به عهد خود ادامه خواهیم داد.

*بدترین برخورد با مسئله کرونا، سیاسی کردن آن است

سخنگوی وزارت خارجه درباره پروژه سیاسی سازی ویروس کرونا گفت: بدترین برخورد با فراگیری کرونا، سیاسی کردن منشا کرونا و همچنین ابعاد مختلف آن است، البته باید بررسی منشا کرونا در مسیر خود ادامه پیدا کند اما ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای غربی در زمان میانه فراگیری کرونا یعنی زمانیکه همه همت ها برای دسترسی عادلانه و برابر به واکسن و درمان کرونا باید صورت گیرد، مایه تاسف است که پروژه سیاسی شدن کرونا را کلید زدند و آن را با حدت و شدت جلو می برند.

وی با تاکید بر اینکه تمرکز ما باید بر این باشد که کشورهای تولید کننده واکسن کرونا دسترسی آزاد، منصفانه و یکسان دهند، گفت: متاسفانه این اتفاق نیفتاده است و دچار آپارتاید واکسن هستیم، کشورها اعم از ایالت متحده آمریکا و اروپا باید به مسئولیت قطعی خود در تامین واکسن عمل کنند، من همه را دعوت می کنم که در میانه درد و رنج جهانی همه به هم کمک کنیم تا ان‌شاءالله نوع بشر از فراگیری بیماری کرونا به سلامت عبور کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدامات ایران در افغانستان، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در سطوح اشکار و غیر آشکار تحولات افغانستان را پیگیری کرده و می‌کند، طرف‌های ما در سطوح مختلف همه آن‌هایی که شاهد و ناظر تحولات افغانستان هستند به نقش کلیدی ایران واقف هستند، پنجشیر تنها راه حل سیاسی دارد و محاصره پنجشیر اشتباه است، افغانستان جغرافیایی نیست که خارجی و تجاوز را بپذیرد، همچنین هیچ کس نباید اجازه دهد این مسیر به برادرکشی ختم شود. طالبان به تعهدات خود پایبند باشد؛گرسنگی دادن به مردم پنجشیر و قطع آب و برق و ... مایه تاسف است. ایران تمامی مساعی و همت خود را به کار می‌گیرد که به پایان آلام مردم افغانستان کمک کند. این خواست و اراده مردم است که باید محقق شود نه دخالت خارجی و نه هیچ طرح و توطئه دیگری.

خطیب‌زاده گفت: تذکر جدی می‌دهم که تمامی حقوق قرمز و تعهدات ذیل حقوق بین‌الملل رعایت شود. ایران از نزدیک تحولات افغانستان را پیگیری می‌کند؛ نهاد‌های بین‌المللی در کنار کشور‌های منطقه وظیفه دارند صلح و ثبات را در افغانستان تضمین کنند. با کمک گروه‌های افغانستانی کمک می‌کنیم صلح پایدار در افغانستان برقرار شود؛ رفتار دولت آتی است که نوع رفتار ایران و کشور‌های بین‌المللی و عرصه بین‌المللی را مشخص می‌کند.

وی تاکید کرد: وزرای خارجه‌ای که با امیرعبداللهیان تماس گرفتند درباره ابتکارات در خصوص افغانستان نکاتی داشتند و قرار شد هر دو موضوع را در دستور کار بگذاریم، باید ببینیم تحولات به کدام سمت می‌رود. ایران در کنار مردم افغانستان ایستاده و می‌ایستد؛ ایران دوستی خود را با مردم افغانستان قرن‌هاست که داشته و دهه‌ها نشان داده و همه سیاست اصولی ایران در خصوص افغانستان می‌دانند. تمامی تلاش خود را به کار خواهیم گرفت که به صلح و ثبات افغانستان کمک کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اینکه در افغانستان چه کسی دولت را در دست بگیرد تاثیری در توافق‌ها ندارد، ما قطعا منتظر می‌شویم که دولت فراگیر شکل بگیرد، اما تا آن زمان موضوع حق آبه ایران همواره در دستورکار بوده و باز هم خواهد بود.

خطیب زاده درباره اتباع افغانستانی که به صورت غیرقانونی یا قانونی وارد ایران شدند، گفت: آمار رسمی از اتباعی که بی جا و مکان شده‌اند یا آنهایی که به صورت غیرقانونی به کشورمان ورود کردند، تقریبی است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایران بیشتر از ۴۰ سال است که چندین میلیون از برادران و خواهران افغانستانی خود را میزبانی می‌کند. تمام تلاش ایران این بوده که میزبان خوبی برای برادران و خواهران خود باشد و هیچ جا وطن خود آدم نمی‌شود. در بحران اخیر درخواست‌های بسیار زیادی برای ویزای ایران بود و تا جایی سفارتخانه‌های ایران می‌توانستند تسهیل کردند و این فضا در چارچوب قانونی خود ادامه دارد.

وی درباره برجام گفت: ایران نیست که برجام را ترک کرده و قطعنامه ۲۲۳۱ و تعهدات خود را نقض کرده است، بلکه ایالات متحده بوده که نه تنها برجام را نقض کرد از آن خارج شد و تمام تلاش خود را کرد که تمام افرادی که به برجام متعهد بود این امریکاست که برای ورود به اتاق برجام باید نظر ایران را جلب کند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ایران تا ابد منتظر نمی‌ماند که واشنگتن به تعهدات خود برگردد و با ابزار تحریم از ما امتیاز بیشتری بگیرند، این پنجره برای واشنگتن محدود است و امیدوارم مقامات آمریکایی این را بدانند که چگونه به تعهدات خود عمل کنند. اگر راستی آزمایی شده و دقیق منافع ایران ذیل برجام تامین شود، ایران به عنوان طرف متعهد کار خود و تعهداتش را انجام خواهد داد.

خطیب‌زاده درباره اظهارات وزیر خارجه رژیم صهیونیستی درباره کشتی سوخت ایران، گفت: اینکه رژیم صهیونیستی در یک خرید و فروش ساده محصولاتی که مردم لبنان به آن نیاز مبرم دارند چنین ورود می‌کند، نشان می‌دهد چه توطئه و طراحی از سوی این رژیم در حال انجام است. تا زمانی که مردم لبنان نیاز به سوخت ایران داشته باشند، ایران این مسیر را در چارچوب‌های خود ادامه می‌دهد. نه رژیم صهیونیستی و نه کسی دیگر نمی‌تواند در این تجارت مشروع دخالت کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی