English

جوزپ بورل:

افغانستان در معرض فروپاشی است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، افغانستان در حال حرکت به سمت فروپاشی اقتصادی و اجتماعی بوده و تداوم کمک‌های اروپا به این کشور مستلزم تبعیت طالبان به شروط اعلام شده است.

افغانستان در معرض فروپاشی است

به گزارش خبرگزاری موج، « جوزپ بورل » مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه گفت، افغانستان بحران‌های متعددی را تجربه می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بورل در بیانیه‌ای نوشت، جلوگیری از وقوع بدترین سناریو در افغانستان، نیازمند این است که طالبان خود را با شرایط لازم برای کمک‌های بین‌المللی بیشتر مطابقت دهد.

بورل  بدون اشاره به بیست سال اشغال، ویرانی و غارت افغانستان توسط آمریکا و متحدان اروپایی نوشت: «افغانستان در حال تجربه کردن بحران انسانی جدی بوده و در حال حرکت به سمت فروپاشی اقتصادی و اجتماعی است که برای افغان‌ها، منطقه و امنیت جهانی خطرناک است».

به گفته این مقام ارشد اتحادیه اروپا، بخش عمده نظام بانک‌داری افغانستان فلج شده و مردم قادر به برداشت پول نیستند. نظام سلامت این کشور نیز که به میزان زیادی به کمک‌های خارجی وابسته است در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

بورل با ابراز نگرانی درخصوص به راه افتادن موج پناهجویان افغان افزود: «اگر با نزدیک شدن زمستان، شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند، خطرات موجود تبدیل به فاجعه انسانی خواهند شد».

او در ادامه نوشت، پاسخ اتحادیه اروپا به این بحران، به رفتار مقامات جدید افغان بستگی داشته و هرگونه از سر گیری روابط، نیازمند تبعیت از شروط اعلام شده از جمله در زمینه حقوق بشر خواهد بود.

بورل افزود: «این امر پیش از هر چیز نیازمند این است که طالبان گام‌هایی را بردارد که جامعه جهانی را قادر سازد به مردم افغان کمک کنند».

پیش‌تر نیز اتحادیه اروپا شروطی مانند تشکیل دولت فراگیر، احترام به حقوق بشر و اطمینان از عدم استفاده از خاک افغانستان برای فعالیت تروریسم را برای رسمیت شناختن طالبان عنوان کرده بود.

به گزارش رویترز، در حدود یک ماهی که طالبان در افغانستان قدرت را در دست گرفته‌اند، قیمت مواد خوراکی بیش از پنجاه درصد افزایش داشته و ۹ میلیارد دلار از دارایی‌های این کشور در بانک‌های خارجی توقیف شده‌اند.

«ملا عبدالغنی برادر»، معاون نخست وزیر دولت موقت طالبان روز گذشته (شنبه) گفت که این گروه می‌خواهد با جهان روابط دوستانه داشته باشد. او در نخستین دیدار شماری از سفرای کشورهای خارجی، از کشورهای جهان خواست تا سفارت‌خانه‌های خود را در افغانستان بازگشایی کنند.

برادر در دیدار با شماری از سفرای کشورهای خارجی در کابل، تاکید کرد که حکومت کنونی اراده ضرر رساندن به هیچ کشوری را ندارد و اطمینان داد که افغانستان آینده، خانه امن خواهد بود.

در نخستین دیدار دیپلمات‌های خارجی با مقامات طالبان در محل وزارت خارجه افغانستان، ملاعبدالغنی برادر، معاون نخست وزیر گفت: ”اگر کسی با ما مشکلی دارد، ما حاضریم از راه مفاهمه مشکلات را حل کنیم. حکومت ما به هیچ کسی اراده و سیاست ضرر رساندن را ندارد. افغانستان آینده، خانه امن خواهد بود».

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد و با تصرف سریع‌تر از حد انتظار کابل از سوی گروه طالبان، آمریکا و متحدانش روند خروج از افغانستان را به شکلی سراسیمه و بی‌نظم و غیرمسئولانه تسریع کردند و سرانجام به ۲۰ سال اشغالگری در این کشور پایان دادند.

در روزهای پایانی حضور اشغالگران در افغانستان، در پی حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به مکانی در نزدیکی کابل در روز ۲۹ اوت (هفتم شهریور)، ده نفر از جمله هفت کودک جان خود را از دست دادند.

پنتاگون مدعی بود که تروریست‌های داعش را در حال آماده‌سازی حمله تروریستی یافته، اما در واقع «زمری احمدی» امدادگر و خانواده او بودند که هدف این حمله قرار گرفتند.

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با توجیه حمله، گفته است پنتاگون برنامه‌ای برای اعزام بازرس جهت تحقیق در این‌ خصوص ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی