English

موج از رشد ۱۰۰ درصدی قیمت کالاهای اساسی گزارش می دهد؛

ورود تخم مرغ به کانال ۶۰ هزار تومان/ عرضه مرغ هم چند نرخی شد!

به گفته کارشناسان در یک سال گذشته گرانی نهاده های دامی قیمت محصولاتی مانند گوشت مرغ، لبنیات و تخم مرغ را بین 50 تا 100 درصد افزایش داد و کالایی مانند گوشت قرمز هم به دلیل کاهش قدرت خرید مردم از سفره دهک های پایین پرکشید.

ورود تخم مرغ به کانال ۶۰ هزار تومان/ عرضه مرغ هم چند نرخی شد!

به گزارش خبرگزاری موج، برخی کالاهای اساسی بین 50 تا 100 درصد در یک سال گذشته گران شده اند و از آنجایی که هزینه مسکن برای مستاجران بسیار بالا رفته است برخی اقلام مانند برنج و گوشت قرمز به طور کامل از سبد خانوارها حذف شده است.

 

سبد کالاهای اساسی خانواده ها در یک سال گذشته به صورت یکنواخت نغییر نکرده است، به طوری که قیمت گوشت مرغ نسبت به سال گذشته همین موقع ها به صورت رسمی بیش از 25 درصد افزایش پیدا کرده و به صورت غیر رسمی تقریبا 100 درصد گران شده است، به طوری که مهر سال گذشته قیمت رسمی هر کیلو گوشت مرغ حدود 17 هزار تومان بوده و الان به حدود 25 هزار تومان رسیده است.

 

اما در بازار آزاد قیمت ها بسیار بیشتر شده به طوری که از 20 هزار تومان به حدود 40 هزار تومان رسیده است. اما به طور کلی برخی کالاهای اساسی بین 50 تا 100 درصد در یک سال گذشته گران شده اند.

کاهش جوجه ریزی؛ عامل بر هم خوردن بازار مرغ

 در همین خصوص دبیرکل انجمن ملی طیور ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه از مهر 99 به دلیل بحران ناشی از تخصیص و ترخیص نهاده ها دامی در کشور پایین ترین جوجه ریزی را برای مرغ گوشتی داشتیم، گفت: به همین دلیل آثار تغییر قیمت آن در بهمن ماه نمایان شد، به طوری که قیمت مرغ به طور بی سابقه ای سال گذشته افزایش یافت و پیش درآمد آن کاهش جوجه ریزی بود که اثر آن بعد از سه ماه با افزایش قیمت نمایان شده بود.

 

فرزاد طلاکش افزود: وقتی میزان جوجه ریزی کاهش پیدا کرد طبیعتا عرضه و تقاضا نیز بهم خورد و دولت با قیمت گذاری دستوری در صدد کنترل بازار برآمد اما موفق نشد، هر چند در ادامه با برنامه ریزی که برای تامین نهاده ها شد به ارامش نسبی رسید.

 

وی افزود: در حال حاضر هم قیمت آزاد گوشت مرغ 31 هزار تومان بوده که قیمتی واقعی است و هم تولیدکننده سود می کند و هم به مصرف کننده اجحاف نشده است.

 

طلاکش با بیان اینکه قیمت مصوب مرغ 24900 تومان است اما فروش با این قیمت به صورت محدود و در میدان ها انجام می شود تصریح کرد: از آنجایی که عرضه مرغ در بازار چند نرخی شده است عده ای سوداگر مانع از این می شوند که محصولات با قیمت مصوب به دست مصرف کننده برسد.

 

این مقام صنفی با بیان اینکه در یک مقطع قیمت گوشت مرغ به 40 هزار تومان نیز رسید، گفت: با این حال در شرایط کنونی با متعادل شدن جوجه ریزی با نیاز کشور، قیمت مرغ هم متعادل شده است به همین دلیل معتقدم که اگر قیمت گذاری دستوری حذف شود قیمت هر کیلو مرغ با 27 یا 28 هزار تومان به دست مصرف کننده خواهد رسید و در روزهای اخیر کاهش قیمت دو هزار تومانی در گوشت مرغ داشته ایم و این نوید بخش ادامه کاهش قیمت است.

 

او افزود: در فصل زمستان و با نزدیک شدن به مراسمات مختلف، مصرف گوشت مرغ بیشتر می شود و کمی قیمت آن افزایش قیمت تجربه می کند ولی بعد از افزایش تقاضا دوباره قیمت افت می کند با این حال احتمال دارد به دلیل اینکه تبلیغات روی این موضوع اتفاق می افتد قیمت آن کاهش نیابد.

 

طلاکش با بیان اینکه در مورد قیمت تخم مرغ هم همان روند تغییر قیمت تخم مرغ به وجود آمده، گفت: در چند هفته اخیر قیمت مصوب در میدان 43 هزار تومان برای مصرف کننده تعیین شده اما در بازار آزاد تخم مرغ 60 هزار تومان فروخته می شود و تنها راهکار آن این است که تخم مرغ فله در مغازه فروش متوقف شود و تخم مرغ بسته بندی با قیمت 49 هزار تومان عرضه شود که امکان مخدوش یا تغییر بسته بندی توسط مغازه دارها وجود نداشته باشد.

 

وی اظهار نمود: از طرف دیگر تخم مرغ فله ای که 43 هزار تومان فروخته شود به دلیل اینکه نوک زده و کثیف و ... است ممکن است به اندازه چند هزار تومان از تعداد آن توسط مصرف کننده دور ریخته شود.

وضعیت وضعیت گوشت قرمز در یک سال گذشته

 

وضعیت گوشت قرمز در یک سال گذشته نسبت به گوشت مرغ بهتر بوده است و این مساله تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون کاهش قدرت خرید مردم و عرضه بالای گوشت مرغ بوده است.

 

در واقع گوشت قرمز سال گذشته همین موقع در محدوده ای 110 هزار تومان بوده و امسال در محدوده ای 130 هزار تومان قرار گرفته که نسبت به گوشت مرغ تغییر کمتری داشته است.

 

همچنین ولی ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی پیشتر به خبرنگار موج گفته بود که مهمترین عامل گرانی گوشت قرمز افزایش قیمت نهاده های دامی بوده است.

به طوری که وقتی که دامدار قیمت نهاده ها را دو برابر خریداری می کند به طور قطع قیمت تولید گوشت هم بالا می رود اما از آنجایی که تقاضا برای گوشت قرمز در کشور کاهش یافته بسیاری از دامداری ها تعطیل شدند و مابقی هم تنها با درآمدی که هزینه های آنها را پوشش می داد فعالیت خود را ادامه دادند.

 

به همین دلیل قیمت گوشت قرمز خیلی بالا نرفته، با این وجود در شرایط استاندارد میزان سرانه مصرف گوشت قرمز در دنیا بیش از دو برابر مصرف گوشت در ایران است و این مساله می تواند تبعات بدی داشته باشد و مسئولان باید در این زمینه تدبیری بی اندیشند.

 

گرانی برنج و لبنیات

 

 کالاهای اساسی موجود در سبد خانوارها تنها محدود به گوشت نیست و کالاهایی همچون برنج، لبنیات و ... هم با کاهش تقاضا روبرو شده است، زیرا در یک سال گذشته قیمت لبنیات بیشتر از 100 درصد افزایش یافته است.

 

 همچنین قیمت برنج وارداتی تحت تاثیر نرخ ارز بالا رفته است و برنج ایرانی هم به دلیل اینکه یک سال و نیم هست که ثبت سفارش برای واردات برنج ممنوع شده است روند صعودی به خود گرفته است تا جایی که می توان گفت همپای قیمت برنج خارجی رشد داشته است.

 

برخی فعالان بازار برنج معتقدند که در این یک سال اخیر میزان تقاضا برای برنج به شدت کاهش یافته و شاید بتوان به جرات گفت که 4 دهک پایین دیگر برنجی مصرف نمی کنند و محصولاتی مانند ماکارونی و نان را جایگزین کرده اند و این مساله باعث نگرانی شده است.

 

در شرایط کنونی میزان تورم ماهیانه در ایران به حدود 45 درصد رسیده است و اگر این روند ادامه دار باشد با توجه به اینکه میزان درآمد اقشار کارگری این میزان افزایش ندارد.

 

 از طرف دیگر تورم های افزون شده از سال های گذشته باقی مانده است به نظر می رسد که دولت با چالش های برای کسب رضایت دهک های پایین مواجه شود و شاید بهترین راهکار برای عبور از این مشکلات پرداخت یارانه نقدی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه